Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

De nieuwe Seat Arosa

Datum nieuwsfeit: 27-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

De nieuwe Seat Arosa 27-10-00 14:45:00.
De nieuwe Seat Arosa is anders dan anders. Niet alleen met zijn vrolijke, jeugdige uiterlijk, maar ook met zijn ongekende rijplezier in de compacte klasse.

In de afgelopen twee jaar is het gehele Seat-programma volledig, en beslist revolutionair, vernieuwd. Niet alleen wat betreft het uiterlijk, maar ook qua concept. Alle nieuwe Seat-modellen onderscheiden zich door een nog krachtigere en smaakvol aantrekkelijke vormgeving. Deze is direct herkenbaar in het front, het familiegezicht van de auto, en in de gespierde, sportieve carrosserielijn. De nieuwe Arosa bewijst dat Zuid-Europees temperament en gewaagde lijnen een integraal deel zijn van Seats DNA zelfs bij het kleinste model.

Met de nieuwe Arosa is de evolutie van het actuele Seat-programma voorlopig afgerond. Ook dit model accentueert voortaan het jeugdige en bovenal sportieve imago van het Spaanse merk. Door het aannemen van een nieuw imago wordt de Arosa een van de meest geslaagde en aantrekkelijkste autos in zijn klasse een modern, aërodynamisch model met een luchtweerstand die is gereduceerd tot 0,32.

In de afgelopen twee jaar heeft Seat maar liefst zes nieuwe modellen geïntroduceerd: Toledo, Ibiza, Cordoba, Leon, Alhambra en dan nu Arosa. De introductie van de Arosa valt samen met de 50e verjaardag van Seat en het 25-jarig jubileum van het Technical Centre in Martorell.

De nieuwe Seat Arosa had niet op een beter tijdstip kunnen komen. Veranderingen op het gebied van autogebruik resulteren erin dat de komende jaar het marktaandeel van kleine en compacte automodellen nog verder zal toenemen. Deze autos worden veelal gebruikt als tweede auto in een huishouden, met relatief veel stadsgebruik, of als eerste auto voor een nieuwe generatie van jonge automobilisten. Met zijn vrolijke, jeugdige, maar tegelijk ook kwalitatief hoogwaardige uitstraling speelt de Arosa in op de wensen van jonge, veeleisende autokopers.

Vermogen, rendement en raffinement

Om sterk in dit segment te kunnen concurreren, kent de nieuwe Arosa een voor deze klasse uitzonderlijk ruim aanbod. Zo is er keuze uit vier uitvoeringsniveaus (Select, Stella, Signo en Sport), drie benzinemotoren (37 kW/50 pk, 44 kW/60 pk en 74 kW/100 pk) en twee diesels (44 kW/60 pk en 55 kW/75 pk). Alle motoren worden standaard gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.4 (44 kW/60 pk) kan als optie ook worden gekoppeld aan een automatische transmissie.

De nieuwe Arosa heeft een sportiever karakter gekregen. Dat is deels te danken aan ingrijpende modificaties en verbeteringen aan de wielophanging. Naast de uitgebreide standaarduitrusting biedt Seat een omvangrijk optieprogramma aan. Daarmee kunnen kopers hun Arosa verder aan hun individuele smaak aanpassen. De Arosa biedt zowel luxe, plezier, technologie en veiligheid.

En de Arosa onderscheidt zich eveneens door zijn sportieve prestaties in combinatie met een toonaangevend laag brandstofverbruik. Zo verbruikt de 1.4 TDi slechts 3,5 liter dieselolie per 100 kilometer bij een buitenstadrit. De 1.4 16V met een vermogen van 74 kW/100 pk accelereert in 10 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 188 km/h.

Positieve energie

De nieuwe Seat Arosa ziet er anders uit omdat hij ook anders is. Meer dan 50 procent van de auto is of nieuw of ingrijpend gemodificeerd. Maar het nieuwe silhouet is meer dan alleen de expressie van een ander imago. Want de Seat Arosa is nog aërodynamischer geworden (Cw: 0,32). Dit resulteert in een laag geluidsniveau in het interieur én in een economischer brandstofverbruik.

Net als de andere actuele Seat-modellen heeft de Arosa een nieuwe, eigenwijs-krachtige uitstraling. De grille loopt nu over de volle breedte van de motorkap, met het grote Seat-logo in het midden. De bumpers in carrosseriekleur en de voorspatborden zijn groter en breder geworden, waardoor ze beter in de totale lijn integreren. De dubbele koplampen met helder, kunststof glas zorgen voor een aantrekkelijke en krachtige uitstraling, passend bij de sportieve stijl van het hele design.

Ook aan de achterzijde is de Arosa veranderd. Grote, poly-geometrische achterlichten en een meer afgeronde bumper vormen als het ware het kader van de nieuwe achterklep. Deze is voorzien van een derde remlicht en opent, net als bij de andere Seat-modellen, via de in het grote Seat-logo geïntegreerde greep. Zelfs op de basisversie zijn de bumpers al uitgevoerd in carrosseriekleur.

De krachtigste uitvoering van de nieuwe Arosa, de 1.4 16V Sport met een vermogen van 74 kW/100 pk, onderscheidt zich door een sportieve flair. Bijvoorbeeld door de in het midden geplaatste, verchroomde uitlaatpijp, die iets buiten het koetswerk steekt.

Kleurrijke expressie

Een uitgebreid palet nieuwe kleuren vult de nieuwe vormgeving aan. Dit omvat vier uni-kleuren, drie pasteltinten en zeven metallic-lakken. Deze worden geaccentueerd door de zwarte of rode achtergrond van de achterlichten.

De Signo-uitvoeringen zijn voorzien van een exclusief nieuw detail: de omranding van de wijzerplaten, de ventilatieroosters en pookknop zijn uitgevoerd in chroom of in een van de nieuwe pasteltinten (Bola groen, Canica blauw, Yo-yo geel) afgestemd op de carrosseriekleur.

Actief interieur

Ook het interieur is volledig nieuw ontworpen. Zo is het dashboard moderner en functioneler geworden, met verschillende bergvakjes. De cockpit is ook voorzien van twee handige kaartenvakken, twee bekerhouders en twee prominente ventilatieroosters midden op het dashboard. De middenconsole bevat de bedieningsorganen voor het nieuwe verwarmings- en ventilatiesysteem en is volledig voorbereid voor de montage van een autoradio. De Arosa Sport is standaard uitgerust met een radiocassettespeler met vier luidsprekers. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een dakantenne met anti-diefstalvoorziening.

Een ander onderdeel dat het sportieve karakter van de nieuwe Arosa uitstraalt, is het instrumentenpaneel, met twee grote klokken voor snelheidsmeter en toerenteller. Deze bevinden zich in het primaire gezichtsveld van de bestuurder, achter het in hoogte verstelbare stuurwiel. Een airbag voor de bestuurder is standaard op alle uitvoeringen. Vanaf Stella is de Arosa voorzien van 2 airbags. Zij-airbags worden geleverd vanaf het Signo-uitrustingsniveau.

Het interieur van de Arosa is nog comfortabeler geworden. Een belangrijke rol daarbij spelen de nieuwe, zachtere kunststoffen en plezieriger aanvoelende bekledingsstoffen. Alle vier de zitplaatsen zijn voorzien van driepunts veiligheidsgordels en ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes (behalve Select).

Modellenprogramma

Hoewel de vele modificaties en verbeteringen aan de nieuwe Arosa gelijk zijn voor alle modellen vanaf het basismodel met een reeds uitgebreide standaarduitrusting tot de nog luxueuzere top-uitvoering zijn er toch nog zichtbare verschillen tussen de diverse varianten.

Select: het basismodel van het Arosa-programma heeft bumpers in carrosseriekleur, grote airbag voor de bestuurder, in hoogte verstelbaar stuurwiel, hoofdsteunen voorin, nieuwe bekledingsstoffen, radiovoorbereiding (inclusief antenne en vier luidsprekers), instrumentenpaneel met twee instrumenten (elektronische snelheidsmeter en toerenteller), en een digitaal klokje. Verder zijn er chromen details in het interieur, zwarte buitenspiegels en portiergrepen aan de buitenzijde, in hoogte verstelbare koplampen, startonderbreker (derde generatie) en achterruitwisser.

Stella: naast de uitrusting van de Select biedt de Stella nog stuurbekrachtiging, airbag voor de voorpassagier, getint glas, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, grote wieldeksels, pollenfilter, twee bekerhouders, gedeeld neerklapbare (50/50) achterbank met twee hoofdsteunen en bevestigingen voor het ISOFIX kinderzitjessysteem.

Signo: de Signo biedt daarnaast nog hoogteverstelling op de voorpassagierstoel, zij-airbags, access plus voorstoelen met extra instapsysteem voor achterpassagiers, buitenspiegels en portiergrepen in carrosseriekleur. Verder is de Signo uitgerust met lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, uitstelbare achterzijruiten.

Sport: de Arosa Sport heeft een leren stuurwiel en pookknop, sportstoelen vóór, nieuwe bekledingsstoffen, nieuw audiosysteem (met RDS en 2 x 20 W luidsprekers), 14-inch lichtmetalen velgen met 185/55-banden, centraal geplaatste en verchroomde uitlaat. De Sport heeft ook een stijver afgestemd sportonderstel, antiblokkeersysteem ABS, elektronisch sperdifferentieel EDS, en een alarmsysteem.

Uitgebreid optieprogramma voor een persoonlijk accent

Direct vanaf de introductie is voor de nieuwe Arosa al een uitgebreid optieprogramma beschikbaar. Dit biedt Arosa-kopers de gelegenheid de auto geheel op hun individuele wensen af te stemmen. Het programma omvat onder meer: automatische transmissie voor de 1.4 (44 kW/60 pk) benzinemotor, ABS, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, airbag voor de voorpassagier, zij-airbags, airconditioning en glazen schuif-/kanteldak (elektrisch bediend).

Voor de Signo en Sport is ook een leerpakket verkrijgbaar. Dit omvat bekleding, stuurwiel en pookknop.

Motoren en transmissies

Het uitgebreide motorenprogramma past bij het sportieve imago van de nieuwe Seat Arosa. Bij de benzinemotoren begint het gamma met een efficiënte viercilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 1,0 liter. Deze levert 50 pk (37 kW) en geeft de Arosa, dankzij het lage gewicht van slechts 880 kg, een topsnelheid van meer dan 150 km/h. Bij een buitenstadrit verbruikt de Arosa met deze motor 4,7 liter per 100 km.

De tweede benzinemotor is de soepele 1.4 met een vermogen van 60 pk (44 kW). Deze wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en is als optie verkrijgbaar met een viertraps automatische transmissie. Deze krachtbron geeft de Arosa een topsnelheid van 160 km/h (automaat: 156 km/h) en verbruikt bij een buitenstadrit zon 5,0 liter per 100 kilometer (automaat: 6,0 liter).

Het topmodel van het Arosa-programma is de krachtige 1,4-liter 16V-benzinemotor met een vermogen van 74 kW/100 pk. Deze topsporter heeft een topsnelheid van net geen 190 km/h en accelereert van 0-100 km/h in precies 10 seconden. Gezien deze prestaties is het brandstofverbruik opvallend laag: slechts 5,1 liter per 100 km bij een buitenstadrit.

Innovatieve dieseltechniek

Beide dieselmotoren voor de nieuwe Arosa hebben directe dieselinspuiting. Om precies te zijn is de Arosa een van de weinige modellen in dit segment met een TDi-motor.

De krachtigste diesel is een 55 kW/75 pk sterke 1.4 TDi. Deze driecilinder turbodiesel heeft directe inspuiting met innovatieve pompverstuivers. Met deze motor verbruikt de Arosa bij een buitenstadrit gemiddeld slechts 3,5 liter dieselolie per 100 kilometer. Ook het prestatieniveau is imposant, met een topsnelheid van 170 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in iets meer dan 12 seconden.

Deze motor is gebaseerd op de beproefde viercilinder 1.9 TDi. Door een cilinder te verwijderen is een cilinderinhoud ontstaan van 1.422 cc. Elke cilinder heeft daarbij zijn eigen pompverstuiver. Een balansas die met dezelfde snelheid, maar tegengesteld, draait als de krukas heft de trillingen op die inherent zijn aan het driecilinderconcept. Het resultaat is een kleinere, lichtere motor met uitstekende prestaties, toonaangevend raffinement en zeer lage verbruikswaarden.

De andere dieselmotor, een atmosferische, viercilinder 1.7 SDi, levert 44 kW/60 pk. Deze onderscheidt zich in de nieuwe Arosa door een prettige combinatie van prestaties, souplesse en hoog rendement. Met deze motor heeft de Arosa een topsnelheid van 157 km/h en een brandstofverbruik van slechts 3,6 l/100 km bij een buitenstadrit.

Alle motoren voor de nieuwe Arosa zijn niet alleen krachtig en zuinig, maar onderscheiden zich bovendien door de lage emissie van schadelijke uitlaatgassen. Beide dieselmotoren voldoen nu al ruimschoots aan de Europese EU III-norm; de benzinemotoren voldoen zelfs al aan de EU IV-norm, die pas in 2005 van kracht wordt. Daarmee is de Seat Arosa zijn tijd ver vooruit.

Motoren en uitvoeringen
Motor Select Stella Signo Sport
1.0 50 pk (37 kW) X X
1.4 60 pk (44 kW) X X
1.4 60 pk (44 kW) aut. X X
1.4 16V 100 pk X
1.7 Sdi 60 pk X X
1.4 TDi 75 pk X X Onderstel

Dankzij de volledig verzinkte carrosserie kan Seat op de nieuwe Arosa een carrosseriegarantie geven van 12 jaar tegen doorroesten van binnenuit. De onafhankelijke voorwielophanging heeft McPherson veerelementen met triangels onder en een stabilisatorstang. De semi-onafhankelijke torsie-achteras is gecombineerd met een paar langsgeplaatste reactie-armen.

De nauwkeurige tandheugelbesturing geeft onder alle omstandigheden een vlotte stuurrespons. De wendbaarheid van de Arosa wordt nog verder verbeterd door stijvere schokdempers op alle uitvoeringen. De Arosa Sport gaat nog een stapje verder met een verlaagd onderstel en sportdempers.

Hoewel het standaard remsysteem ruimschoots berekend is op de prestaties van de Arosa, heeft de Arosa Sport een nog krachtiger remsysteem met grotere, geventileerde remschijven vóór en massieve schijven achter. Deze uitvoering is ook standaard uitgerust met een antiblokkeersysteem ABS in combinatie met elektronisch sperdifferentieel EDS. De andere uitvoeringen van de Arosa hebben geventileerde schijfremmen vóór (behalve bij 37 kW/50 pk: massieve schijven vóór) en trommelremmen achter. ABS is een optie.

Ook de velgen accentueren het karakter van het nieuwe model. Uitvoeringen met de kleinere motoren hebben 4,5 J x 13 velgen. De 1.7 SDi en 1.4/60 pk hebben 5,5 J x 13 velgen. De sportieve 1.4 16V en de krachtige 1.4 TDi zijn uitgerust met lichtmetalen velgen in de maat 6 J x 14 met 185/55-banden.

De Arosa voelt zich perfect thuis in de stad. Maar de krachtige prestaties en het soepele onderstel zorgen ervoor dat hij ook uitstekend tot zijn recht komt op de snelweg.

Veiligheid

Veiligheid is een van de belangrijkste aandachtspunten in Seats Technical Centre te Martorell. De carrosseriestructuur van de nieuwe Arosa is derhalve verder verbeterd om een optimale bescherming te bieden bij een botsing.

Alle uitvoeringen van de nieuwe Arosa zijn standaard uitgerust met een airbag voor de bestuurder. Dit is slechts een voorbeeld van de veelomvattende veiligheidsuitrusting van de Arosa. Vanaf de Signo is ook een airbag voor de voorpassagier standaard, terwijl de Arosa Sport ook standaard is uitgerust met zij-airbags. Deze elementen zijn als optie verkrijgbaar op de andere uitvoeringen van de Arosa.

Alle vier de zitplaatsen zijn uitgerust met driepunts veiligheidsgordels. De voorstoelen zijn voorzien van in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Hoofdsteunen achterin en speciale verankeringen voor ISOFIX-kinderzitjes zijn standaard vanaf de Stella.

Een opvallend veiligheidselement is het ABS-systeem (inclusief EDS, standaard op Arosa Sport). Dit geeft de Arosa op glad wegdek een onvergelijkbaar remvermogen. Het is de ideale aanvulling op de effectieve respons en prestatiekarakteristiek van de nieuwe Arosa.

De nieuwe motoren dragen met hun vlotte prestaties eveneens bij aan de actieve veiligheid. Daarnaast krijgt het milieu alle aandacht. Zo voldoen de beide diesels ruimschoots aan de EU III-norm en de benzinemotoren zelfs aan de zeer strenge EU IV-norm, die pas in 2005 van kracht wordt.

Prijzen en introductie

De nieuwe Seat Arosa wordt begin volgend jaar rond de AutoRAI geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie