Politieberichten Hollands Midden

Fax 071-545 93 26
Afkomstig van: Sjoerd van Andel
Datum: 27 oktober 2000

Onder invloed op de brommer Leiden
Al zigzaggend zagen agenten donderdagavond 26 oktober een bromfietser door de Pasteurstraat rijden. Rond 22:00 uur werd de man op de Willem de Zwijgerlaan gecontroleerd. De 52-jarige Leidenaar bleek onder invloed op de brommer te zitten. Hij blies 630 ug/l; bijna 1,50 promille. De man is aangehouden en kan een fikse boete tegemoet zien.

Botsing vrachtwagen Alphen aan den Rijn Een 48-jarige vrachtwagenchauffeur, afkomstig uit Voorschoten is vrijdag 27 oktober met onbekend lestel overgebracht naar het Elisabethziekenhuis in Leiderdorp na een aanrijding op de kruising Hoornweg met de Ondernemingsweg. De chauffeur reed op de Hoorn en zag vermoedelijk te laat dat de auto voor hem stopte voor de kruising. De Voorschoter week uit naar rechts en reed tegen een verhoging op de weg aan. Hij raakte daarbij vermoedelijk de macht over het stuur kwijt en botste tegen een - op de naastgelegen parallelweg - geparkeerd staande vrachtwagen aan. Tevens raakte hij de gevel van een bedrijf.

Einde ppersberichten
Postbus 42440 Hollands Midden
2350 CE Leiderdorp Bureau Communicatie
Telefoon 071-5459595
Fax 071-5414881
Afkomstig van: H.P.Vos
Datum: 27 oktober 2000

Breed draagvlak bij Regionaal college voor minder districten.

Vanmorgen, vrijdag 27 oktober 2000, bleek in het Regionaal College groot draagvlak voor het voorstel tot vermindering van het aantal districten bij Politie Hollands Midden. In de vergadering werden in een goede sfeer de verschillende varianten besproken die in de discussienota "Doorontwikkeling Hollands Midden" zijn opgenomen. Men stemde in met de variant die het "vier windstreken model"genoemd wordt. De vier windstreken betekent samenvoeging van de districten 1 en 2 tot één district, 3 en 5 tot één district en de districten 6, 7 en 8 tot één district. District 4 behoudt zijn huidige omvang.

De hierboven geformuleerde mening van het Regionaal College wordt onderwerp van gesprek binnen Hollands Midden met de Ondernemingsraad en de Teams. Buiten de politie vindt bespreking plaats in de 35 gemeenteraden van Hollands Midden. In de vergadering van 26 januari 2001volgt de formele besluitvorming. Tijdens deze vergadering ligt het besluit op tafel tot de vorming van vier districten conform het Vier windstrekenmodel en een plan van aanpak hoe dit gerealiseerd moet gaan worden. De realisatie begint daarna met het aanstellen van inrichters en het maken van inrichtingsplannen. Na de zomer van 2001 zal met de inrichting begonnen worden.

Hiermee wordt groen licht gegeven aan de doorontwikkeling van het Gebiedsgebonden Werken in Hollands Midden. Vermindering van het aantal districten levert zichtbare en tastbare resultaten op voor de teams. In berekening die gemaakt zijn, wordt naar de toekomst op een winst gerekend van 30 tot 40 fte's ten behoeve van de basis politiezorg.Van de teams wordt verwacht dat zij straks zelfstandig 80% van de politiezorg in hun gebied voor rekening moeten kunnen nemen.

Nadere informatie over dit persbericht bij H.P.Vos telf. 06-54 73 80 05