Snoepfabrikant Van Melle organiseert symposium over milieu

VAN MELLE

Honderdjarig Van Melle organiseert symposium

UITNODIGING

Honderdjarig Van Melle organiseert symposium .Is duurzaamheid smaakmakend?.

Breda, 25 oktober 2000 . Snoepfabrikant Van Melle organiseert op vrijdag 27 oktober een symposium waarin het bedrijf zijn inspanningen op milieugebied en de effecten ervan centraal stelt. De onderneming presenteert daarin recent onafhankelijk onderzoek, dat tot opmerkelijke initiatieven zal leiden.

Het symposium beoogt antwoord te geven op vragen als: .Hoeveel invloed hebben bedrijven op het milieu?.; .Kan duurzaamheid een doelstelling van een commercieel bedrijf zijn?.; en .Zijn jongeren nog geïnteresseerd in milieuvriendelijke producten?.

Van Melle organiseert het symposium ter gelegenheid van zijn honderdjarig bestaan. Zorg voor mens en milieu zijn van oudsher diep geworteld bij het bedrijf, dat ernaar streeft in 2005 een duurzame onderneming te zijn. Van Melles belasting van het milieu zal dan per saldo op nul moeten uitkomen.

Duurzaam ondernemen kan zich in de optiek van Van Melle niet slechts binnen de muren van de onderneming zelf voltrekken. Daarom vroeg het bedrijf de Katholieke Universiteit Brabant en de Erasmus Universiteit Rotterdam de mogelijkheden te onderzoeken de milieuprestatie binnen de gehele productketen te verbeteren. Daarbij werd dus ook gekeken naar schadelijke effecten van de productie bij toeleveranciers, naar verpakkingen en naar transport.

Tijdens het symposium worden de resultaten van de diverse onderzoeken bekendgemaakt. Inleidingen verzorgen prof. dr. Jacqueline Cramer, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur van Cramer Milieuadvies, en dr. Carl Rohde, verbonden aan de Universiteit Utrecht en directeur van Signs of the Time. Rohde deed onderzoek onder jongeren naar hun beleving van milieu en duurzaamheid.

Een paneldiscussie tussen direct betrokkenen, onder leiding van prof. ir. Eric Jan Tuininga (Vrije Universiteit Amsterdam), besluit het symposium. Deelnemers zijn ir. H.E. Clevering (bestuursvoorzitter van suikerleverancier Cosun), H.J. Peterse (directeur Lekkerland Benelux), drs. I.L.G. van Melle (president-directeur Van Melle), drs. E.H.T.M. Nijpels (commissaris van de koningin in Friesland en voormalig voorzitter Wereld Natuur Fonds), drs. H.H.F. Wijffels (voorzitter Sociaal Economische Raad en ex-voorzitter hoofddirectie Rabobank) en A.D. Boer
(directievoorzitter van Albert Heijn).

Vertegenwoordigers van de media zijn op 27 oktober van harte welkom op het symposium.

Plaats: Grote Kerk te Breda
Aanvang: 14.00 uur
Ontvangst: Vanaf 13.30 uur.

Nadere inlichtingen, aanmelding en reservering parkeerplaatsen: Blum & Partners Adviesbureau voor Communicatie, Christina van Rooij Tel: 020 . 676 34 84, fax: 020 . 679 51 27, e-mail: (christina.van.rooij@blumpr.nl)

25 okt 00 09:49