Persberichten Regiopolitie Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Zaterdag 28 oktober 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: veroorzaker ongeval letsel rijdt door Bij een verkeersongeval in de Oude Boteringestraat in Groningen is vannacht een 21-jarige man uit Groningen gewond geraakt. De man fietste door de Oude Boteringestraat en werd op de kruising met het Lopende Diep aangereden door een personenauto. De fietser kwam te vallen en is met onbekend letsel naar een ziekenhuis gebracht. De bij het ongeval betrokken automobilist reed na de botsing door. Een deel van het kenteken van de auto werd door een getuige aan de politie doorgegeven. Korte tijd later zagen surveillerende politiemensen op de Antonius Deusinglaan in Groningen een zwaar beschadigde auto rijden waarvan de kentekengegevens deels overeenkwamen met dat wat door de getuige was gemeld. De politiemensen trachtte de auto een stopteken te geven maar de bestuurder kreeg de politieauto in de gaten en ging er vandoor. De politiepatrouille raakte de wagen tijdens de achtervolging die daarop ontstond kwijt in de omgeving van de Star Numanstraat. Enige tijd later trof de politie de auto tijdens een zoekactie zonder bestuurder aan op de Ulgersmaweg in Groningen. De wagen is in beslag genomen. Inmiddels is de identiteit van de bestuurder bij de politie bekend. Die kon nog niet worden aangehouden.

Groningen: verwarde man aangehouden
Op de Vismarkt in Groningen heeft de politie gistermiddag een 34-jarige man uit Groningen aangehouden. De politie werd door voorbijgangers op de man geattendeerd omdat hij met een stuk hout tegen straatmeubilair sloeg en naar mensen liep te driegen. Bij het zien van de politie ging de man er vandoor maar kon door agenten worden gepakt. Hij verzette zich hevig en is na een korte worsteling geboeid naar het politiebureau gebracht. Daar bleek dat de man zich eerder op de middag op soortgelijke wijze had gedragen op het terrein van het Academisch Ziekenhuis in Groningen. Daar was hij nadat hij met een emmer lijm had gegooid door de bedrijfsbeveiliging van het terrein verwijderd. Na overleg met hulpverleningsinstanties is de man opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis.

Groningen: taxicontrole
De politie heeft vannacht in en rond het centrum van Groningen een controle op taxivervoer gehouden. Diverse taxi(s werden aan algehele verkeerscontrole onderworpen. Tegen 33 chauffeurs is proces-verbaal opgemaakt uiteenlopend van rijden in verboden richting, rijden door voetgangersgebieden, rijden door rood licht en het overschrijden van de maximumsnelheid. Eén taxichauffeur, en het bedrijf waarvoor hij werkt, werden bekeurd omdat de taxi die de man bestuurde niet verzekerd bleek te zijn. Een andere taxichauffeur kreeg een boete omdat hij geen werkmap bij zich had die hij ingevolgde het arbeidstijdenbesluit vervoer in zijn bezit dient te hebben. Van een 28-jarige taxichauffeur uit Groningen heeft de politie het rijbewijs ingevorderd. De man reed met een snelheid van 106 km per uur over de Oosterhamrikbaan (busbaan) terwijl daar een maximumsnelheid van 50 km per uur geldt.

Groningen: heler aangehouden
Een 42-jarige man uit Groningen is vannacht door de politie aangehouden omdat hij een gestolen fiets had gekocht. Politiemensen zagen de man door de Oude Boteringestraat fietsen met een mountainbike op zijn nek. Bij staande houding door de politie verklaarde de man de mountainbike op de Grote Markt te hebben gekocht voor honderd gulden. Na verhoor is de verdachte vrijgelaten en met een proces-verbaal voor heling heengezonden.

Ter Apel: motordief veroorzaakt ongeval
In een woning aan de Vogelhof in Ter Apel heeft de politie gisteravond een 18-jarige man uit Ter Apel aangehouden. De man bleek gewond bij de woning aan te zijn komen lopen nadat hij als bestuurder van een motorfiets een verkeersongeval had veroorzaakt op de kruising van de Heembadweg en de Vogelheem in Ter Apel. Hij was daarbij, doordat hij aan de verkeerde kant van een vluchtheuvel langs reed, frontaal op een door een 23-jarige man uit Ter Apel bestuurde auto gebotst. De motorrijder kwam te vallen en ging er direct na de aanrijding te voet vandoor om zich vervolgens te melden bij de bewoners van de woning aan de Vogelhof. De man bleek onder invloed van alcohol te verkeren. Hij is voor behandeling van verwondingen aan een hand en een voet naar een ziekenhuis gebracht waar ook een bloedproef van hem is afgenomen. Bij onderzoek door de politie is gebleken dat de verdachte de motorfiets eerder op de avond had weggenomen uit de schuur van een woning aan de Agostraat in Ter Apel, nadat hij een bezoek had gebracht aan de bewoners. De man blijkt tevens niet in het bezit te zijn van een motorrijbewijs.

Winschoten: druggebruikers aangehouden
Aan de Engelselaan in Winschoten heeft de politie drie mannen in de leeftijd van 21 en 22 jaar uit het Duitse Emden aangehouden. Ze zaten in een geparkeerde auto en gooiden bij het zien van een politiepatrouille een zakje met een kleine hoeveelheid heroine naar buiten. In de auto trof de politie een kleine hoeveelheid hasj aan en gebruikersattributen. De verdachten zijn naar het politiebureau gebracht en na verhoor heengezonden. De aangetroffen drugs zijn in beslag genomen.

Stadskanaal: schaftkeet in brand
Door nog onbekende oorzaak raakte een aan het Generaal Mczekplein staande gemeentelijk schaftkeet gisteravond in brand. De brandweer was snel ter plaatse en kon voorkomen dat een in de keet staande gasfles ontplofte. De schaftkeet brandde geheel uit en is weggesleept naar de gemeentelijke werkplaats.

Westerbroek: militairen met auto in sloot
Drie Nederlandse militairen uit de Duitse legerplaats Seedorf zijn gisteravond met hun auto in een sloot beland naast de A7 ter hoogte van de afslag Westerbroek. De auto, bestuurd door een 20-jarige militair uit Leeuwarden, raakte tijdens hevige regen in een slip en gleed van de weg. Een 23-jarige militair uit Groningen raakte licht gewond. Hij is met snijwonden aan het gezicht naar een ziekenhuis gebracht.

Oldehove: man bekneld in invalidenlift
Een 44-jarige man uit Oldehove is vannacht met een arm bekneld geraakt in een invalidenlift bij het dorpshuis aan de Englumstraat in Oldehove. Nadat een invalide man de lift had gebruikt raakte het apparaat defect. De lift bleef zonder dat hij werd bediend onafgebroken op en neer gaan. In een poging de lift uit te schakelen raakte het slachtoffer met zijn arm in de aan de buitenzijde van het gebouw bevestigde lift bekneld. De lift bleef daardoor op een meter boven de grond stilstaan. De brandweer wist de man uit zijn benader positie te bevrijden. Hij is voor behandeling van het opgelopen armletsel naar een ziekenhuis gebracht.

Inlichtingen: afdeling communicatie, 0900 - 8844