Brand bij AVR in Rotterdam-Botlek

Datum nieuwsfeit: 28-10-2000
Brand bij AVR in Rotterdam-Botlek - October 30, 2000

Brand bij AVR in Rotterdam-Botlek

Rotterdam/Botlek, 28 oktober 2000 (11.00 uur)

Vannacht is er brand geweest bij de AVR-locatie aan de Professor Gerbrandyweg in Rotterdam-Botlek. Omstreeks 1.45 uur werd ontdekt, dat een grote loods in brand stond, waarin de afvalscheidingsinstallatie van het bedrijf is gevestigd. In de loods bevonden zich enkele honderden tonnen grof huishoudelijk afval.

De brandweer en overige hulpdiensten waren snel ter plaatse. Zij wisten te voorkomen, dat de brand oversloeg naar andere gebouwen op het AVR-terrein. De bluswerkzaamheden duurden tot in de ochtend.

Metingen hebben uitgewezen dat er bij de brand geen giftige stoffen zijn vrijgekomen. Wel was in de wijde omgeving een brandlucht te ruiken. Persoonlijke ongevallen hebben zich niet voorgedaan.

De oorzaak van de brand is nog onbekend. AVR stelt een onderzoekscommissie in om na te gaan hoe de brand kon ontstaan en hoe herhaling in de toekomst het best kan worden voorkomen.

De loods en de afvalscheidingsinstallatie zijn zwaar beschadigd. Het bedrag van de schade is nog niet bekend

De loods werd in 1997 gebouwd als opslag voor huishoudelijk afval. Later is daarin een afvalscheidingsinstallatie voor grof huishoudelijk afval geplaatst. Het gaat hier om afval als bankstellen, tapijten, bedspiralen en dergelijke, dat afzonderlijk wordt ingezameld. In de loods worden materialen als ijzer, hout, kunststof en papier uit het afval gehaald voor hergebruik. Het overblijvende afval wordt verkleind en in de afvalovens van AVR verbrand. De installatie is sinds maart van dit jaar in gebruik. De jaarcapaciteit bedraagt ongeveer 50.000 ton afval per jaar. Het lag in de bedoeling de verwerking geleidelijk op te voeren tot circa 100.000 ton per jaar.

Door de brand wordt de verwerking van afval bij AVR maar beperkt beïnvloed. De verbranding van circa 1,1 miljoen ton afval per jaar gaat gewoon door. Voor het grof huishoudelijk afval zullen tijdelijke oplossingen worden gecreëerd, op andere lokaties van AVR of bij derden.

Het is de tweede grote brand bij AVR dit jaar. Eerder dit jaar ontstond een brand in het slakafvoersysteem, waardoor de verbranding van afval enkele dagen kwam stil te liggen. In eerdere jaren is er geen sprake geweest van grote branden. Er is geen verband tussen de twee branden.

Nadere informatie kan worden ingewonnen bij:

Laurent Chevalier, manager public relations
Tel. zaak 0181-275501