Politiebericht Friesland: gewonden bij bedrijfsongeval

Datum nieuwsfeit: 28-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 29-10-2000 Politieberichten van 27/10 (13.00 uur) t/m 28/10 (13.00 uur)

Oosterbierum: bedrijfsongeval
Vrijdag omstreeks 12.00 uur vond in de patatfabriek van Lamb Weston aan de Lidlumerwei een bedrijfsongeval plaats. Twee werknemers waren bezig met het controleren van de vetbuizen in verband met lekkage. Toen men het isolatiemateriaal om de verbuis weghaalde, is er een soort voeler/temperatuurmeter uit de buis gesprongen, waardoor de beide werknemers kokend vet over zich heen kregen. De beide mannen, een 39-jarige inwoner van Sexbierum en een inwoner van Zwaagwesteinde(leeftijd niet bekend) werden overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. De inwoner uit Zwaagwesteinde kon na behandeling weer naar huis, terwijl de man uit Sexbierum werd overgebracht naar het Academisch ziekenhuis in Groningen. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in.

Dokkum: eenzijdig ongeval
Vrijdag omstreeks 14.15 uur vond op de Lauwersseewei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een vrachtwagen (klein model) raakte met de wielen in de berm, waarna de vrachtwagen kantelde. De chauffeur, een 19-jarige inwoner uit Dalfsen, bleef ongedeerd. De vrachtwagen is door een takelbedrijf weggesleept.

Leeuwarden: aanrijding licht gewonden
Vrijdag omstreeks 11.30 uur vond op de Harlingerstraatweg een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. Een 32-jarige inwoonster van Dronrijp moest met haar auto afremmen voor een voor haar rijdende auto. Toen zij nagenoeg stilstond werd zij van achteren aangereden door een personenauto, die bestuurd werd door 44-jarige inwoonster van Menaldum. Beide vrouwen klaagden over pijn in de nek en zijn overgebracht naar het MCL-Zuid. Na behandeling in het ziekenhuis konden beide vrouwen weer naar huis

Leeuwarden: inbraak auto
Vrijdag tussen 00.15 en 02.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Oldehoofsterkerkhof. Een ruit aan de achterzijde van de auto werd vernield en uit de auto werden een radio/cd-speler, 30 cd`s en een ski-jack weggenomen. Een 20-jarige inwoonster uit Noordbergum heeft aangifte gedaan.

Appelscha: winkeldiefstal
Vrijdag omstreeks 14.30 uur werd bij een supermarkt aan de Vaart Zuidzijde een 23-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. De man had voor ongeveer f 100.- aan goederen uit de winkel weggenomen. De man werd buiten de winkel aangehouden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. De verdachte was van buitenlandse afkomst. Onderzocht wordt of de man legaal in Nederland verbleef. De verdachte is ingesloten.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Vrijdag omstreeks 15.20 uur verliet een 42-jarige inwoonster van Leeuwarden de winkel van Bristol aan de Pier Panderstraat. Toen zij de winkel verliet, ging het alarm af. Een personeelslid ging achter de vrouw aan, doch de vrouw weigerde te blijven staan. Met behulp van nog twee personeelsleden gelukte het de vrouw aan te houden. De verdachte beet bij haar aanhouding één van de personeelsleden in de hand. Aan het bureau bleek dat de verdachte drie broeken had gestolen. Een 29-jarige inwoner van Berlikum heeft namens Bristol aangifte gedaan. Verder bleek dat zij nog voor totaal bedrag van f 3700.- aan boetes had openstaan. De vrouw is ingesloten.

Leeuwarden: controle verkeer
Naar aanleiding van binnen gekomen klachten werd op vrijdag tussen 15.30 en 17.30 uur een controle gehouden op aan de Zuidergrachtswal geldende inrijverbod. 40 bestuurders kregen een bekeuring.

Wirdum: onder invloed
Vrijdag omstreeks 17.55 uur werd op de Legedyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 33-jarige inwoner van Wirdum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 235 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Leeuwarden: mishandeling
Vrijdag omstreeks 02.40 uur vond een mishandeling plaats in een horecagelegenheid aan de Grote Hoogstraat. Een onbekende vrouw botste in de horecagelegenheid tegen een 22-jarige inwoner van Leeuwarden op. Deze morste daardoor een beetje bier, wat terechtkwam op de rok van een vrouw, die tegenover hem stond. De vriend van deze vrouw vond het nodig om na een korte woordenwisseling de aangever een vuistslag op zijn neus te geven. Een vriend van de aangever, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, kreeg vervolgens van één de vrienden, die bij de verdachte hoorden, nog een kopstoot. Ook hij deed aangifte van mishandeling. Beide aangevers hebben hun verwondingen laten behandelen in het MCL-Zuid en konden na behandeling naar huis. De verdachten zijn nog niet gehoord. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: doorrijden na aanrijding
Vrijdag omstreeks 19.20 uur vond op de Tuinen een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. Degene die de aanrijding had veroorzaakt, reed direct na de aanrijding door. Toevallig was op dat moment een surveillancewagen van de politie op de plaats van de aanrijding, zodat direct de achtervolging kon worden ingezet. Via de Oosterkade, Amelandstraat, Voorstreek reed de bestuurder de Arendstuin op en bracht aldaar zijn auto tot stilstand en probeerde er rennend vandoor te gaan. De politieagenten waren sneller. De man, een 27-jarige inwoner van Leeuwarden, werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Het bleek dat de man had gedronken. Aan het bureau blies hij 510 ugl.. Tevens bleek dat hij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs. De verdachte was op de Tuinen met zijn auto tegen de achterzijde van een voor hem rijdende auto gereden. Deze auto werd bestuurd door een 42-jarige inwoner van Tzum. De schade aan de auto`s was gering. De verdachte kreeg een transactievoorstel van f 1550.- aangeboden.

Joure: inbraak fietsenzaak
Vrijdag tussen 18.00 en 19.00 uur werd ingebroken in een fietsenzaak aan de Midstraat. Van de achterdeur werd het toegangsslot vernield. Het in de kassa aanwezige geld werd weggenomen. En 42-jarige inwoonster van Joure heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 21.00 uur werd op de Wijbrand de Geeststraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 24-jarige inwoner van Wergea, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 595 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Harlingen: onder invloed
Vrijdag omstreeks 21.40 uur werd op de Grote Bredeplaats een bestuurder van een bromfiets aangesproken op zijn rijgedrag. De man, een 26-jarige inwoner van Midlum, reed zonder helm. Het bleek dat de man had gedronken. Aan het bureau blies de man 845 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur en tevens een bekeuring voor het rijden zonder helm.

Leeuwarden: inbraak auto
Vrijdag tussen 19.00 en 21.15 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Wissedwinger. Het raam in het rechter achterportier werd vernield. Uit de auto werd een autoradio weggenomen. De eigenaar, een 30-jarige inwoner van Marrum, heeft aangifte gedaan.

Haskerhorne: aanrijding met gwonde
Vrijdag omstreeks 10.10 uur vond op de Rijksweg A 7 komende uit Heerenveen en gaande in de richting Joure, onder Haskerhorne een aanrijding plaats tussen twee personenauto`s. Een 52-jarige inwoner van Groningen remde af voor een file, die stilstond voor het verkeersplein Joure. Een 78-jarige inwoner uit Haren (Gn) had te laat in de gaten dat de voor hem rijdende auto nagenoeg stilstond en botste tegen zijn voorligger. Een 55-jarige inwoonster uit Roden, die bij de man uit Haren in de auto zat werd licht gewond overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen en kon na behandeling naar huis.

Leeuwarden: inbraak woning en auto
Vrijdag omstreeks 23.50 uur werd ingebroken bij een woning aan de Mr. P.J. Troelstraweg. Via de achterdeur was men in de woning gekomen. Toen de patrouille ter plaatse kwam, was de verdachte reeds vertrokken. Uit de woning werd niets weggenomen. Even later zagen de agenten dat een verdachte bezig was in te breken in een aldaar staande personenauto. De verdachte kon op heterdaad worden aangehouden. Ook hier was nog niets weggenomen. Aan de hand van het signalement bleek dat hij ook de dader was van de woninginbraak kort daarvoor. De verdachte, een 39-jarige inwoner van Leeuwarden werd overgebracht naar het bureau en ingesloten. De eigenaar van de auto, een 36-jarige inwoner van Leeuwarden en de eigenaar van de woning een 64-jarige inwoner van Leeuwarden, hebben aangifte gedaan.

Echtenerbrug: inbraak woning
Vrijdag tussen 18.15 en 22.15 uur werd ingebroken in een woning aan het Krompad. Aan de achterzijde van een woning was een uitzetraam geforceerd. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden een gouden horloge en een gouden broche weggenomen. De eigenaar, een 78-jarige inwoner van Echtenerbrug, heeft aangifte gedaan.

Pingjum: onder invloed
Zaterdag omstreeks 01.30 uur werd op de Mulierlaan een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner van Bolsward, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 685 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Oentsjerk: onder invloed
Zaterdag omstreeks 01.20 uur werd op de Dobbe een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 20-jarige inwoner van Wyns, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 370 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Reduzum: inbraak bedrijf
Tussen vrijdag 20.30 uur en zaterdag 00.25 uur werd ingebroken in de `Blauwe Tent` aan de Overijsselsestraatweg. Via een raampje aan de achterzijde van het gebouw is men naar binnen gegaan. Toen het alarm afging is men gevlucht. Er werd niets weggenomen. De eigenaar, een 45-jarige inwoner van Reduzum, heeft aangifte gedaan.

Sneek: inbraak woning
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een woning aan de Scherwolderhemstraat. De achterdeur werd opengebroken. Uit de woning werd een GSM weggenomen. De eigenaar, een 30-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Mildam: onder invloed
Zaterdag omstreeks 04.00 uur werd op de Schoterlandseweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 29-jarige inwoner van Oosterwolde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 265 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Harkema: inbraak woning
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een woning aan De Kriken. Via verbreking van een raam in de bijkeuken kwam men in de woning. Uit de woning werd een videorecorder weggenomen. De eigenaar, een 36-jarige inwoner van Harkema, heeft aangifte gedaan.

Sneek: onder invloed
Zaterdag omstreeks 04.50 uur werd op de Prins Hendrikkade een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 30-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 665 ugl. De man kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Twijzelerheide: inbraak woning
Tussen vrijdag 19.30 uur en zaterdag 01.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Bjirkewei. Een raampje van de bijkeuken werd geforceerd. In de woonkamer en gang werden een paar kasten geopend. Er werden oude zilveren munten, waarde ongeveer f 1000.- weggenomen, alsmede een portemonnee met kleingeld en ruim honderd gulden van de duivenclub. De eigenaar, een 64-jarige inwoner van Twijzelerheide, heeft aangifte gedaan.

Wolvega: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 22.30 uur vond op de kruising Hoofdstraat West Zilverlaan een aanrijding plaats tussen een fiets en een personenauto. De bestuurder van de personenauto, een 61-jarige inwoner van Meppel, reed over de Zilverlaan en verleende op de kruising geen voorrang aan een fietster, die over de Hoofdstraat West deze kruising naderde. De fietster, een 20-jarige inwoonster van Wolvega, kwam ten val en werd met kneuzingen aan haar rechterheup en knie voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Leeuwarden: onder invloed
Zaterdag omstreeks 05.25 uur werd op de Uniabuurt een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 29-jarige inwoner van Zwaagwesteinde, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 660 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Omstreeks 07.05 uur zag een patrouille de man wederom rijden. Nu reed de man over de Tuinen. De man werd weer aangehouden en overgebracht naar het bureau. Ook nu moest de man weer blazen en bij de blaastest blies hij 560 ugl. Tegen de man werd wederom proces-verbaal opgemaakt en nu kreeg hij ook een proces-verbaal voor het rijden tijdens een rijverbod en terwijl zijn rijbewijs was ingevorderd.

Damwoude: aanrijding met drank
Zaterdag omstreeks 07.00 uur vond op de kruising Hoofdweg T.E. Teunissenweg een aanrijding plaats tussen een bromfiets en een vrachtwagen. De bromfietsbestuurder, een 22-jarige inwoner van Damwoude, stak zonder uit te kijken vanaf het fietspad de rijbaan van de Hoofdweg over met de bedoeling de T.E. Teunissenweg in te rijden. Hij verleende daarbij geen voorrang aan een vrachtwagen, die bestuurd werd door een 20-jarige inwoner van Leeuwarden. Wonder boven wonder bleef de bromfietsbestuurder ongedeerd. Wel bleek dat de man gedronken had. Aan het bureau blies de man 505 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 5 uur.

Minnertsga: inbraak autobedrijf
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een autobedrijf aan de Hermanawei. Aan de achterzijde van de loods werden golfplaten vernield. Uit een in het kantoor staande kast, die werd opengebroken, werd wat kleingeld weggenomen. De eigenaar, een 34-jarige inwoner van Minnertsga, heeftaangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272