Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Meeste gebruikers hoortoestel vinden eigen bijdrage te hoog

Datum nieuwsfeit: 28-10-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Nipo-onderzoek: meeste gebruikers vinden eigen bijdrage te hoog

Driekwart hoortoestellen wordt te duur betaald

Gorinchem, 25 oktober 2000

De meeste dragers van een hoortoestel betalen veel meer voor het toestel dan nodig is. Zes van de tien gebruikers vindt dat een te hoge eigen bijdrage moet worden betaald bovenop de vergoeding van de ziektekostenverzekeraar. De gemiddelde eigen bijdrage blijkt vele honderden tot wel meer dan duizend gulden per hoortoestel te zijn.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een NIPO-onderzoek onder huidige en potentiële gebruikers naar de Nederlandse markt voor hoortoestellen. Het onderzoek is in opdracht van nieuwe aanbieder OorZaak uitgevoerd in het kader van de Nationale Dag van het Gehoor, die zaterdag 28 oktober wordt gehouden. OorZaak is het vorig jaar door Hans Anders Opticiens geïntroduceerde hoorconcept. Hans Anders is onderdeel van het detailhandelsconcern Koninklijke Vendex KBB.

Het overgrote deel van de ondervraagde dragers van een hoortoestel en de geënquêteerde potentiële gebruikers (slechthorenden, maar niet-dragers van hoortoestellen) vindt dat de eigen bijdrage drastisch omlaag moet. "Dat is nu precies waar OorZaak mee bezig is", zegt algemeen manager Eric Ezendam in een reactie op de conclusies uit het onderzoek. "Wij bieden analoge en digitale hoortoestellen aan voor een veel lagere prijs dan thans in de branche gebruikelijk is, zodat geen of slechts een minimale eigen bijdrage moet worden betaald".

De markt

Uit de algemene marktgegevens blijkt dat er momenteel in Nederland ongeveer
1,2 miljoen mensen zijn die een hoortoestel nodig hebben. Door de toenemende vergrijzing zal dit aantal in de komende jaren gestaag groeien.

In de praktijk blijkt dat van die 1,2 miljoen "slechts" 500 duizend mensen daadwerkelijk een hoortoestel dragen. Veel potentiële gebruikers stellen de aanschaf van een hoortoestel uit, omdat dit te duur is en omdat het hoortoestel als weinig esthetisch en comfortabel wordt ervaren.

De afgelopen jaren zijn de prijzen van hoortoestellen blijven stijgen, waardoor ook de overheidsuitgaven voor hulpmiddelen verder zijn toegenomen. Door de overheid wordt dan ook gezocht naar wegen om deze uitgaven te beperken. Iedere maatregel tot kostenbeheersing zal een lagere vergoeding en dus hogere eigen bijdrage voor de consument tot gevolg hebben. De (potentiële) gebruikers houden hiermee echter geen rekening. Uit het NIPO-onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de ondervraagden verwacht dat de vergoeding voor een hoortoestel omlaag zal gaan.

Vergoeding

De ziekenfondsvergoeding voor een hoortoestel bedraagt veelal 1.000 gulden. Dit betekent dat met de huidige marktprijzen voor veel gebruikers een eigen bijdrage
overblijft van honderden guldens tot meer dan duizend gulden. Dankzij het initiatief van OorZaak kan een eigen bijdrage geheel of grotendeels worden voorkomen. OorZaak biedt in samenwerking met Hans Anders Opticiens immers hoortoestellen aan die aanzienlijk goedkoper zijn dan tot nu gemeengoed is in de branche. Bovendien bieden de specialisten van OorZaak kosteloze nazorg en service én een 100% tevredenheidgarantie.

Digitale hoortoestellen

Veel dragers van een hoortoestel kunnen in het onderzoek niet aangeven of ze een analoog of digitaal toestel hebben. Digitale hoortoestellen zijn ten opzichte van analoge toestellen beter in te stellen op het gehoorverlies en op wijzigingen van het gehoorverlies.

Een op de drie dragers van een hoortoestel heeft zo'n digitaal hoortoestel, terwijl - zo blijkt uit het NIPO-onderzoek - meer dan twee keer zoveel (potentiële) gebruikers menen dat de kwaliteit van digitale toestellen beter is. Volgens Rob van Beek, productmanager van OorZaak, is het in verhouding geringe aantal dragers van digitale hoortoestellen te wijten aan de aanzienlijk hogere prijs van deze toestellen. "En omdat veel ondervraagden de eigen bijdrage te hoog vinden, blijft het aantal dragers van digitale hoortoestellen beperkt", aldus van Beek.

OorZaak brengt ook hierin verandering. Digitale hoortoestellen worden al aangeboden vanaf 900 gulden. Dus onder de maximale vergoeding en derhalve zonder eigen bijdrage van de klant.

KNO-arts is hoordeskundige

Een andere conclusie uit het NIPO-onderzoek is dat dragers van hoortoestellen een duidelijk verschil zien in taken van de verschillende partijen.

De KNO-arts is hoordeskundige (74%). Hij beoordeelt voordat de klant naar de audicien gaat of het medisch verantwoord is een hoortoestel aan te meten. Dit eerste bezoek aan de KNO-arts wordt door 91% als nuttig ervaren. Van de ondervraagden ziet 83% de audicien als deskundige op het gebied van merken en typen hoortoestellen. De keuze van merk en type hoortoestel hoort volgens de meerderheid van de potentiële gebruikers dan ook thuis bij de audicien, in overleg met de klant. Gezien het feit dat een kwart van de huidige dragers geen merk hoortoestel weet te noemen, wordt de audicien dus een belangrijke rol in het aankoopproces toegekend.

Na de proeftijd voor de klant maakt de audicien een eindverslag. Voor uiteindelijke vergoeding dient de KNO-arts ook nog een eindoordeel te geven. Dit tweede bezoek aan de KNO-arts wordt door veel ondervraagden als onnodig ervaren. De redenen die men hiervoor spontaan aangeeft is dat dit tweede bezoek aan de KNO-arts niets verbetert en kostenverhogend werkt.

"De KNO-arts heeft een goede en belangrijke rol in met name het eerste traject van de aanschaf van een hoortoestel", aldus Ezendam. "Wij hopen door een eerlijke en duidelijke communicatie met de KNO-arts ervoor te zorgen dat klanten tevreden zijn met kwaliteit en prijs van het hoortoestel. Klanttevredenheid, daar gaat het dus om."

Servicecontract niet nodig

In het NIPO-onderzoek geeft ruim 4 op de 10 ondervraagden aan bij de huidige audicien een servicecontract te hebben afgesloten. De kosten voor zo'n servicecontract zijn al snel 150 gulden. "Totaal overbodig", aldus Eric Ezendam. "De reparatiekosten aan een hoortoestel krijgt de audicien gewoon vergoed bij de zorgverzekeraar van de klant. En als je achter je product staat, dan bied je de service er gewoon kosteloos bij aan."

"Wij werken met een formule, waarbij we de klant recht in de ogen kunnen kijken. Kwalitatief goede producten aanbieden voor een eerlijke lage prijs, met optimale service en garantie voor tevredenheid is een verademing", aldus van Beek.

Dat het concept van OorZaak tot in de kleinste details wordt doorgevoerd, blijkt wel uit de kosten voor bijvoorbeeld de batterijen voor hoortoestellen. Een setje van 6 batterijen blijkt bij huidige aanbieders gemiddeld 11 gulden te kosten. OorZaak biedt voor de bekende Varta®-batterijen een vaste lage prijs van 4,95 gulden. Deze zijn te koop in alle, meer dan 200 Hans Anders vestigingen.

Succesvolle start

OorZaak is precies een jaar geleden gelanceerd. De scherpe en transparante prijsstelling van OorZaak betekende een doorbraak in de tot dan toe starre Nederlandse markt voor hoortoestellen. Inmiddels hebben al duizenden consumenten kennis gemaakt met de goede producten en de uitstekende serviceverlening van OorZaak. Het assortiment analoge en digitale hoortoestellen is inmiddels uitgebreid tot zes merken, met een winkelprijs van 650 tot 1350 gulden. Klanten die van de KNO-arts of het Audiologisch Centrum een hoortoestel krijgen voorgeschreven, kunnen via het call-center (gratis nummer: 0800-0027) met de specialisten van OorZaak een afspraak maken in een van de vestigingen van Hans Anders.

Noot voor de pers:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persvoorlichter van Koninklijke Vendex KBB,
Dhr. P. van Bakkum, tel. 020-5490432

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie