Alcoholcontrole Nuchter door de Venen

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 29-10-2000

Politiebericht Utrecht: district Rijn en Venen, 10.30 uur
Alcoholcontrole Nuchter door de Venen

WILNIS/MIJDRECHT/AMSTELHOEK- In het kader van de alcoholactie Nuchter door de Venen heeft de politie van het district Rijn en Venen in de nacht van zaterdag op zondag een grote alcoholcontrole gehouden op de Provinciale Weg N 212 (Wilnis) en de Provinciale Weg N 201 bij Mijdrecht en Amstelhoek. Aan deze controle werkten naast het wijkteam De Ronde Venen ook collegas van de vrijwillige politie mee.

In totaal werden 860 bestuurders gecontroleerd. Hierbij zijn zeven bestuurders aangehouden voor het rijden onder invloed. Het hoogst gemeten alcoholpromillage bedroeg 1,25 promille. Vijf van de zeven kregen meteen een bekeuring mee naar huis, de anderen krijgen binnenkort een dagvaarding. Alle aangehouden bestuurders ontvingen een rijverbod. Een bestuurder werd bekeurd omdat hij het stopteken negeerde. Ook werd een drietal bestuurders door motoragenten alsnog aangehouden omdat zij voor de controle en zijweg insloegen.

De meeste bestuurders reageerden overigens positief op deze controle en werkten graag mee aan de blaastest.

Onder invloed
HARMELEN Op de Geestdorp trof de politie zondagmorgen rond half zes een auto met een lekke band aan. De bestuurder, een 25-jarige man uit Utrecht, werd door de politie geholpen bij het verwisselen van een band waarbij werd geconstateerd dat de man behoorlijk naar alcohol rook. Na de alcoholblaastest, kreeg de man het advies een taxi te bellen omdat het voor hem gevaarlijk was nog te rijden. Even later zagen de politie-agenten hem toch wegrijden waarna hij alsnog werd aangehouden. Na ademanalyse bleek de man 1,25 promille alcohol in het bloed te hebben. Een bekeuring en een rijverbod waren het gevolg. De man heeft tenslotte toch maar een taxi gebeld.

WOERDEN Zaterdagavond omstreeks half tien reed een 51-jarige vrouw uit Oudewater op de Jozef Israelslaan. Bij een controle bleek zij teveel alcohol op te hebben (0,80 promille). Een bekeuring van vierhonderd gulden en een rijverbod van twee uur waren het resultaat.

VINKEVEEN Op zaterdagavond rond acht uur kreeg de politie de melding dat op het fietspad vanuit Vinkeveen in de richting van Mijdrecht (Provinciale Weg ter hoogte van Mijdrechtsedwarsweg/Veenweg) een bromfietser en een fietser met elkaar in botsing waren geraakt. De bestuurder van de bromfiets, een 21-jarige man uit Kamerik, reed aan de rechterzijde van het fietspad toen de fietser, een 43-jarige man uit Vinkeveen, hem in tegenovergestelde richting raakte. De fietser zou op de verkeerde weghelft hebben gereden en geen verlichting hebben gevoerd. De fietser bleek onder invloed van alcohol te verkeren, zo bleek bij een blaastest. Omdat de man een hoofdwond had, is hij per ambulance naar het AMC in Amsterdam vervoerd.

Voetbalwedstrijd loopt op ruzie uit

MONTFOORT Op zaterdagmiddag om half vijf kreeg de politie de melding dat op een voetbalveld aan de Bovenkerkweg een vechtpartij uitgebroken zou zijn. Toen de politie met twee surveillanceautos ter plaatse kwam, bleek een damesvoetbalwedstrijd uit de hand te zijn gelopen. De vrienden van een der speelsters van de gastclub waren het, na wat alcoholgebruik, niet eens met de coach en trainer van het winnende elftal (de thuisclub) en begonnen te vechten. Voordat de politie ter plaatse kwam waren de daders reeds per auto gevlucht. Enkele slachtoffers moesten naar de huisarts voor nader onderzoek. De politie onderzoekt de vechtpartij.

Bromfiets raakt van de weg

VINKEVEEN Zaterdagmiddag rond vier uur ging op het fietspad van de N201, komende vanuit Uithoorn, een bromfietser en zijn bijrijder onderuit. De bestuurder, een 19-jarige man uit Spaarden, had letsel aan zijn voet. De bijrijder, een 14-jarige jongen uit Haarlem, had schouder- en gezichtsletsel. Beiden zijn vervoerd naar het AMC in Amsterdam voor nader onderzoek. De oorzaak van de val is nog onbekend.