Conjunctuurbarometer van de Nationale Bank van België

Afgevlakte gegevens
Bruto gegevens

1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

De conjunctuurbarometer is een synthese van de conjunctuurcurven van de verwerkende nijverheid, de ruwbouw en de handel.

Perscommuniqué van 23 november 2000:
De algemene synthetische bruto-indicator van de Nationale Bank stabiliseerde zich in oktober. De drie bedrijfstakken, waarvan de resultaten gebruikt worden voor de berekening van de synthetische curve, vertoonden uiteenlopende ontwikkelingen. In de verwerkende nijverheid en, in mindere mate, in de bouwnijverheid verbeterde het conjuncturele klimaat. In de handel daarentegen werd een verslechtering vastgesteld.

De algemene synthetische afgevlakte indicator, die door eliminatie van de extreme punten de fundamentele tendens van de conjunctuur weergeeft, daalde en zette aldus de in maart van dit jaar ingezette trend voort. De daling zal nog ten minste gedurende de volgende twee maanden aanhouden. Het huidige peil van de algemene synthetische afgevlakte indicator ligt nog steeds hoger dan de niveaus die bereikt werden gedurende de vorige periodes van hoogconjunctuur in de jaren negentig, met uitzondering van het eerste trimester van 1990.

In de dienstverlening aan de bedrijven, waarvan de resultaten niet worden opgenomen in de algemene synthetische curve, daalde de bruto-indicator in oktober en werd de stijging van de vorige maand ongedaan gemaakt. De afgevlakte indicator liep licht terug, wat een verandering betekent ten opzichte van de stabiliteit opgetekend tijdens de voorgaande zes maanden.