Zeilboot omgeslagen bij Almere: zeeverkenners in problemen

Datum nieuwsfeit: 29-10-2000
Huizer Reddingsbrigade

www.reddingsbrigade-huizen.nl
(huizen@reddingsbrigade.net)
1270 AG Huizen
Fax. 035-5257774

Persbericht 29-10-2000

Zeilboot omgeslagen, zeeverkenners in problemen.

Zondag 29 oktober werden om kwart voor één de reddingsbrigades van Huizen, Naarden, Blaricum en Almere met een spoedmelding gealarmeerd voor een omgeslagen zeilboot tussen Almere en de Hollandse brug. De twee Huizer reddingsboten waren samen met de politieboot `P92' als eerste ter plaatse. Een hulpvaardige passant was in de buurt van het omgeslagen schip gebleven en heeft een vuurpijl afgestoken om het zoeken te vergemakkelijken. De drie opvarenden van het omgeslagen zeilschip zijn door de reddingsboten uit het water gehaald en aan boord gebracht van de `P92', waar zij droge kleren kregen en weer een beetje op temperatuur konden komen. Vervolgens zijn zij naar de reddingspost van Naarden gebracht. Helaas kon hun zeilboot niet meer gered worden. Door de harde wind en de hoge golfslag kon het geheel opgetuigde schip niet door de reddingsbrigades geborgen worden. Rijkswaterstaat zal hier bij rustiger weersomstandigheden zorg voor dragen. Toen de Huizer reddingsboten weer terug keerden naar hun post, kwam er via reddingsbrigade Blaricum nog een melding binnen van een zeeverkennersvlet die vanwege de harde wind in de problemen zat nabij de aanloophaven van Huizen. Huizer reddingsboot `De Gooier' heeft deze Lelyvlet op sleep genomen en teruggebracht naar de haven van Huizen. Om vier uur werden de reddingsboten weer afgemeerd in de oude haven van Huizen.

Bron : Reddingsbrigade Blaricum / Huizer Reddingsbrigade - 29-10-2000 Foto's © Joost Leeuwerke