Unie van elektrotechnische ondernemers over ElektroWerk

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000
Unie van elektrotechnische ondernemers

ElektroWerk: opleiden, werkend leren en nu ook detacheren! ; Professionele organisatie werkt aan verdere groei arbeidspotentieel

Ruim 200 grote, middelgrote en kleine Uneto-leden, zijn deelnemer. Het aantal medewerkers is inmiddels gestegen tot meer dan 300. ElektroWerk telt nu zes regionale stichtingen met elk een eigen regiocoördinator Onlangs werd voor de overkoepelende organisatie een vaste directie benoemd. Bovendien is het takenpakket met detachering verder uitgebreid. Daarmee is ElektroWerk in elektrotechnisch Nederland hét aanspreekpunt geworden als het om opleiden, werkend leren en nu ook detacheren gaat.

In 1997 startte ElektroWerk heel voorzichtig met twee regionale stichtingen en twee interim-coördinatoren. Die tijd is inmiddels voorbij. ElektroWerk is uitgegroeid tot een landelijke organisatie die zich binnen en buiten de bedrijfstak professioneel profileert. Nu de overkoepelende organisatie sinds kort een vast team in dienst heeft, kan ElektroWerk zich nog beter richten op haar taakstelling, met name het verder vergroten van de instroom van vakbekwame werknemers in de branche.

Arbeidspotentieel
ElektroWerk streeft naar een verdere groei van het arbeidspotentieel tot 1000 à 1500 medewerkers. Het accent valt in de eerste plaats op het opleiden van jonge mensen. Om de aantrekkingskracht van de branche te verhogen, wordt het werken in de elektrotechnische branche op allerlei manieren gepromoot. Zo worden er veel activiteiten op en voor scholen georganiseerd.Onlangs nam ElektroWerk deel aan de beurs Studie 2000, die zich specifiek richt op leerlingen uit de examenklassen van onder andere vmbo, mavo en havo.
Leerlingen die kiezen voor een combinatie van werken en leren in de elektrotechnische branche krijgen onderwijs via het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) en een regionaal praktijk opleidingscentrum (rpoc). De leerlingen zijn in dienst van een regionale Stichting ElektroWerk en worden vanuit ElektroWerk (gedeeltelijk) te werk gesteld bij de aangesloten bedrijven.

Flexpool en meer instroom
ElektroWerk zet ook andere middelen in om het arbeidspotentieel verder te vergroten. Het organiseren van een 'flexpool' is er een van. Daarbij worden personeelsleden van elektrotechnische ondernemingen op tijdelijke basis aan collega-bedrijven uitgeleend. Op die manier kunnen ondernemers tijdelijke behoefte aan personeel goed opvangen. ElektroWerk kijkt bovendien naar andere vormen van instroom. Monteurs kunnen bijvoorbeeld instromen omdat zij zelf de voorkeur geven aan flexibel werken. Voor mensen die niet bekend zijn met het vak, bijvoorbeeld agrariërs, werklozen of allochtonen, onderzoekt ElektroWerk momenteel de mogelijkheid om speciale opleidingsprogramma's te starten.

Detacheren
Het opleiden en detacheren richt zich nu vooral op elektrotechnische monteurs. Na het afronden van hun studie kiezen sommigen voor een vaste baan en verdwijnen uit het register van ElektroWerk. Andere monteurs willen flexibel werken en met name voor deze groep ontwikkelt ElektroWerk nieuwe initiatieven. Deze monteurs worden gedetacheerd en kunnen naast hun werk een vervolgopleiding volgen. Nu de koepelorganisatie met een vast team werkt, wordt de taakstelling verder uitgebreid. Concreet betekent dit dat ElektroWerk zich in de toekomst eveneens gaat richten op het werven en detacheren van medewerkers die een hogere opleiding hebben voltooid. Daarmee wordt de dienstverlening aan de elektrotechnische ondernemers verder verbreed. Zoetermeer, 30 oktober 2000<\i>