Uneto-voorzitter: 'Installateur moet bouwproces leiden'

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000
Unie van elektrotechnische ondernemers

Uneto-voorzitter De Bont: 'Installateur moet bouwproces leiden'

De installatiebranche behoort leidinggevend te zijn in het bouwproces. De huidige organisatie van de bouw in Nederland bemoeilijkt de invoering van installatietechnische innovaties die voor de ontwikkeling van de kenniseconomie van groot belang zijn. Ook speelt mee dat een groot en nog steeds toenemend aandeel van de bouwsom opgaat aan installatietechniek, aldus Uneto-voorzitter De Bont.

In zijn jaarrede ter gelegenheid van de Uneto-Ledendag op 30 oktober neemt De Bont fel stelling tegen de huidige organisatie van het bouwproces. Tussen de disciplines in de bouw bestaat onvoldoende samenwerking voor een integratie van kennis. Bovendien staat een sterke focus op kostenreductie een verbetering van de kwaliteit in de weg.
Het installatiepakket maakt een groot tot zeer groot deel uit van de totale bouwsom en het aandeel installatietechniek stijgt nog steeds. Een prominente rol van installateurs bij de bouw ligt daarom voor de hand. Door samenwerking kunnen bouwers en installatiebedrijven een hoogwaardiger product in markt zetten, aldus De Bont. De Uneto-voorzitter pleit ervoor om verstarde structuren te doorbreken. Zo wordt bij het ontwerp van installaties in woningen nog steeds standaard uitgegaan van NEN 1010. Deze norm is sterk verouderd. Zo zijn volgens de norm twee stopcontacten in de keuken en één lichtpunt in de huiskamer voldoende. Zulke minimale eisen laten geen ruimte voor de invoering van woningautomatisering. Daarom past de NEN 10101 niet meer in deze tijd. Volgens De Bont is de kwaliteit van woningen en gebouwen beter gediend bij eisen op het gebied van functionaliteit en veiligheid.

Over Uneto Uneto, de unie van elektrotechnische ondernemers, is een brancheorganisatie met ruim 3.300 leden uit de elektrotechnische installatie-, detailhandels- en reparatiesector. De elektrotechnische bedrijfstak biedt werk aan 78.000 personen en de jaaromzet bedraagt 19 miljard gulden.
Zoetermeer 30 oktober 2000

Noot voor redacties