Oktobernummer Metalektro Profiel: alles over Onderwijs

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000
Vereniging FME-CWM

In het oktobernummer van Metalektro Profiel alles over Onderwijs

Met onder andere de volgende interviews en reportages:
* Loek Hermans: Minister van Onderwijs en niet specifiek van het leren
Minister Hermans verwacht met de recente financiële injectie van het kabinet een bijdrage te kunnen leveren aan een verhoging van de arbeidsparticipatie. Dat is geen overbodige luxe gezien de tekorten op de arbeidsmarkt, onder meer ook in de onderwijssector. "Wij hebben in dit opzicht te kampen met een dubbel probleem" zegt minister Loek Hermans, "Wij kunnen het ons niet veroorloven alleen maar als leverancier op de arbeidsmarkt te fungeren, Wij zijn tevens afnemer."

* FME-CWM en Metaalunie: schouders onder promotie beroepsonderwijs Metaalunie en FME-CWM slaan de handen ineen in de strijd om de jongere. Het schrijnende tekort aan vaklieden in de metalektro en de metaalbewerking vormt voor beide organisaties een belangrijke bron van zorg. De metaalsector moet meer doen om de techniek onder de aandacht van de jeugd te brengen, zeggen zowel Metaalunie-voorzitter Bertha Verhoeven als haar collega Arie Kraaijeveld van FME-CWM, tijdens een exclusief interview met Metalektro Profiel. "We moeten onszelf beter verkopen."
* Studenten ontwikkelen en bouwen kantbank: In geld zijn onderwijsprojecten niet te meten; wel in werkervaring, kennisuitwisseling en informatieoverdracht. En met dat laatste leveren metalektro en onderwijs een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van het imago van de bedrijfstak. Machinebouwer Safan vond het regionale MBO en HBO, en ze bouwden gezamenlijk een kleine 160 kN kantbank

* Technieklessen op basisschool 'De Wichelroede' Techniek biedt zoveel meer. Dit heeft basisschool De Wichelroede in Udenhout ondervonden, nadat de onderwijsinstelling een paar jaar geleden startte met het verzorgen van technieklessen. Een lesvorm waarbij de kinderen zelf moeten ontdekken hoe techniek in elkaar steekt. "Het is een mooie ingang om andere intelligenties aan te boren", aldus directeur P. Lagarde.

* Naast het thema onderwijs vindt u alle achtergronden en wetenswaardigheden over de metalektro-industrie. Metalektro Profiel 00-10

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)