Lezing over spraakherkenning op de TU Delft

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000
Nederlands Genootschap voor Informatica

Vorige Overzicht Volgende Spraakherkenning: the state of the art met het NGI en adresgegevens Help functie

Deze activiteit, georganiseerd door regio Den Haag vindt plaats op : Ma 30-10-2000 19:00 tot 21:00

Beschrijving

De regio Den Haag van het NGI en de Wiskunde- en Informaticastudievereniging Christiaan Huygens van de TU-Delft nodigen U uit voor een lezing door drs.dr. L.J.M. Rothkrantz en een demonstratie door
ir. R. van Vark over bovengenoemd onderwerp op 30 oktober a.s., van 19.00 uur tot 21.00 uur.

Automatische spraakherkenning staat op dit moment erg in de belangstelling. Jarenlang is er in vooraanstaande onderzoekslaboratoria in binnen- en buitenland onderzoek verricht op het gebied van spraakherkenning.
Door de opkomst van snelle computers en recente ontwikkelingen op het gebied van de spraakherkenning is het nu mogelijk systemen te ontwikkelen op basis van real-time spraakherkenning. Er zijn op dit moment systemen beschikbaar voor dicteren, commandosystemen voor PC's en telefonische informatiediensten. Automatische spraakherkenning is een complex proces en is nog lang niet perfect. Dit proces bestaat uit twee fasen: verstaan en begrijpen.
Bij automatische spraakherkenning wordt de continue stroom van spraakklanken op gedeeld in basisklanken, fonemen genaamd. Deze fonemen worden weer gecombineerd tot betekenisvolle woorden en zinnen. Door onduidelijk spreken, achtergrondruis en door gelijkluidende klanken kan nog van alles misgaan in dit herkenningsproces. Zelfs bij de betere dicteersystemen wordt nog meer dan 10% van de woorden foutief herkend. Door automatische spraakherkenning kan eindelijk gebruik worden gemaakt van de
meest flexibele userinterface die sinds jaar en dag bestaat: de menselijke stem.

In zijn inleiding zal drs.dr. L.J.M. Rothkrantz allereerst ingaan op enkele achtergronden van en basisprincipes die ten grondslag liggen aan automatische spraakherkenning. Vervolgens zal hij enkele toepassingen bespreken, met name op het gebied van de toegang tot informatiesystemen
(zoals het Reizigersinformatiesysteem van NS en dictation Systems). Vervolgens zal ir. R. van Vark een demonstratie geven van het Speech Dictation System "Free Speech 2000" van Philips en ingaan op de verschillen ten opzichte van overeenkomstige systemen (b.v. van Lernhout & Hanspie).

Het programma begint om 19.00 uur, maar u bent vanaf 18.45 uur van harte welkom.
Na afloop is er gelegenheid om onder het genot van een drankje nog wat na te praten
Meer informatie over deze activiteit kunt u verkrijgen bij Paul Mantelaers, tel.: 015-2784427Kosten:
Zowel NGI-leden als niet-leden zijn van harte welkom. Deelnemers dienen zich vooraf aan te melden bij het NGI bij voorkeur via de NGI-website (www.ngi.nl) of e-mail ((info.ngi@ngi.nl)). Per telefoon (030-2844510) of fax (030-2844511) kan ook. De toegang voor NGI-leden en studenten (op vertoon van collegekaart) is gratis; niet leden betalen 50,-- (te voldoen aan de zaal).

Lokatie
De bijeenkomst vindt plaats bij de TU-Delft, Faculteit ITS, Julianalaan 134 (hoofdingang) of Zuidplantsoen 4 (achteringang en parkeerplaats) te Delft. Voor bereikbaarheidsinformatie zie www.its.tudelft.nl.