Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Voorlichtingscampagne drugs richt zich op ouders en kind

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Eindhoven

Persbericht: 30 oktober 2000

Nieuwe voorlichtingscampagne van start

Drugs, laat je niks wijsmaken

Met deze slogan starten het Trimbos-instituut, Instellingen voor verslavingszorg en GGD'en vandaag een grote landelijke en regionale voorlichtingscampagne over drugs.
Centraal thema is de communicatie tussen jongeren en hun ouders over drugs en druggebruik. De campagne loopt van 30 oktober tot en met 12 november en wordt gefinancierd door het ministerie van VWS.

Vroeg of laat staan jongeren voor de keuze een beslissing te nemen over het al dan niet gebruiken van genotmiddelen. Ouders weten vaak niet hoe ze hier mee om moeten gaan en jongeren vinden het vaak moeilijk met hun ouders over drugs te praten. Dit blijkt uit de vele vragen die bij de Drugs Informatielijn en regionale instellingen binnenkomen. Communicatie tussen jongeren en hun ouders is belangrijk om te voorkomen dat experimenteren met drugs tot problemen leidt. De campagne 'Drugs laat je niks wijsmaken' geeft jongeren en hun ouders informatie over drugs en advies hoe hierover te praten.

De campagne wijst jongeren en ouders op het telefoonnummer van de Drugs Informatielijn 0900-1995, waar men terecht kan voor de gratis jongerenfolder: 'Wie zegt wat?' en de ouderbrochure 'Uw kind en drugs'. Ook voor het adres van een deskundige in de buurt kan men bellen.

Landelijk worden jongeren bereikt met de advertentie 'Er zijn ook ouders waarmee je wél over drugs kunt praten'. Deze wordt geplaatst in diverse jongerenbladen. Op radio 538, Veronica en radio 3 worden commercials uitgezonden en op TMF tv-spotjes. Met een quiz op de TMF-cybersite kunnen jongeren hun kennis over drugs testen en tevens leuke prijzen winnen. Ook bestaat de mogelijkheid om per e-mail vragen te stellen die live op tv beantwoord worden. Ouders worden benaderd met de advertentie: 'Als u wilt dat ze luisteren, moet u wél wat te vertellen hebben' in magazines, dagbladen en op NS-stations.

Regionaal organiseren de diverse instellingen met ondersteunend materiaal als advertenties, posters, ansichtkaarten en de voorlichtingsvideo 'Tieners in de Wolken' verschillende campagneactiviteiten zoals opvoedingscursussen, spreekuren en ouderavonden op scholen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie