Wellink vindt Europese inflatie aan de hoge kant

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000

De Nederlandsche Bank NV
Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting

30 oktober 2000

Grenzeloos betalen in Europa

Toespraak door dr A.H.E.M. Wellink, president van de Nederlandsche Bank, tijdens de lunchbijeenkomst van de Commerciële Club Leeuwarden op 30 oktober 2000

De berichtgeving over de euro is de laatste tijd niet bepaald positief. De koersdaling ten opzichte van de US dollar ligt hieraan ten grondslag. In zijn speech wijst dr Wellink erop dat het Europees Stelsel van Centrale Banken tot taak heeft te zorgen voor prijsstabiliteit in het eurogebied. Het gaat derhalve om de interne waarde, de koopkracht van de euro en niet om de externe waarde, de wisselkoers. De Europese inflatie is momenteel, vooral als gevolg van de dure olie, aan de hoge kant. Gelet op de doelstelling van prijsstabiliteit heeft de Raad van Bestuur van de ECB de officiële rente begin oktober dan ook verder verhoogd. Over de missie van de ECB hoeft geen enkele twijfel te bestaan.

De invoering van de euro maakt handel, investeringen en reizen in het eurogebied gemakkelijker en goedkoper. De prijzen van producten en diensten zullen dankzij de gemeenschappelijke munt beter te vergelijken zijn. De onderlinge concurrentie zal daardoor toenemen en per saldo is de consument goedkoper uit. Om de vruchten van de Europese eenwording volledig te plukken, is een efficiënt betalingsverkeer noodzakelijk. Echter, met de invoering van de euro zijn de verschillen tussen binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen niet opeens verdwenen. Daarvoor loopt de wijze waarop het betalingsverkeer in de deelnemende landen is geregeld nog te zeer uiteen. De ECB en de Europese Commissie sporen het bankwezen aan het grensoverschrijdende betalingsverkeer nog vóór 2002 sneller en goedkoper te maken. Momenteel wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een internationaal herkenbaar rekeningnummer en een uniform acceptgiroformulier. Als het grensoverschrijdende retailverkeer straks beter is geregeld, zal daarmee ook het vertrouwen van de consument in de euro toenemen.

Onder leiding van de Nederlandsche Bank is door alle betrokken partijen een scenario opgesteld voor de invoering van de chartale euro per 1 januari 2002. Alleen al in Nederland moeten 2,8 miljard munten en 350 miljoen bankbiljetten worden omgewisseld, een enorme logistieke operatie. Voor een vlekkeloos verloop is het van groot belang dat de betaalautomaten tijdig aan de euro zijn aangepast en de Nederlanders, net als nu, massaal blijven pinnen. Een groot deel van de betaalpassen is uitgerust met een chip, een elektronische portemonnee voor het betalen van kleine bedragen. Helaas wordt op dit moment slechts zeer beperkt gechipt. Op grote(re) schaal chippen zou betekenen dat we gemakkelijker en veiliger gaan betalen en dat minder munten en bankbiljetten nodig zijn voor de omwisseloperatie. Het spreekt vanzelf dat dat gunstig uitwerkt op een vlotte overgang naar de euro. Al met al draagt de euro bij aan de verbetering van de efficiency in het binnenlandse en grensoverschrijdende betalingsverkeer.

Voor nadere vragen of informatie kunt u zich wenden tot de Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting van de Nederlandsche Bank (tel: 020 - 524 3100 / 020 - 524 3361).