ICT-dienstverleners verliezen terrein bij huidige propositie

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000

Bodyshopping 2000: ICT-dienstverleners verliezen terrein bij huidige propositie

Uit onderzoek van Heliview blijkt dat de ICT-dienstverleners zich meer zullen moeten inleven in de problematiek van de klant, omdat deze steeds vaker overgaat tot het zelf in dienst nemen van automatiseringspersoneel. Voor de komende 12 maanden wordt een stijging verwacht van het in eigen dienst nemen van automatiseringspersoneel van 68% naar 72%. Het inhuren van automatiseringspersoneel laat een daling zien van 52% naar 45% over de komende twaalf maanden.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de functies systeembeheerder, netwerkbeheerder en programmeur het meest worden ingezet. Externe organisaties worden vaak ingeschakeld voor de ontwikkeling of aanpassing van IT- toepassingen. Voor het onderhoud en beheer op bedrijfskritische systemen worden voornamelijk in-house oplossingen gezocht. Naast deze redenen blijkt de mate en vorm van inschakelen te worden beïnvloed door bedrijfsspecifieke kenmerken.

Zo laten de grotere ondernemingen (vanaf 50 geautomatiseerde werkplekken) een sterke stijging zien van de inschakeling van automatiseringsfunctionarissen. Bij de grote organisaties wordt de keuze tussen eigen personeel en het inhuren van personeel steeds bewuster gemaakt. Men kiest de laatste tijd steeds vaker voor eigen capaciteit. Als reden hiervoor komt naar voren dat er te weinig kennis is van de business modellen van de klant, terwijl de system-integrators veelal werken vanuit competence centers. Zij zijn daardoor te sterk gefocust op het product.

Uit de studie van Heliview komen echter ook de bedrijfkenmerken van de markt naar voren op basis waarvan het inlevingsvermogen vorm gegeven kan worden. In de bijgevoegde figuur worden deze zaken duidelijk.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties