Snelheid belangrijkste voordeel BreedbandInternet

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000

PERSBERICHT, 30 oktober 2000
Voor onmiddellijke publicatie

"Snelheid nog steeds belangrijkste voordeel BreedbandInternet"

Amsterdam, 30 oktober 2000. Alhoewel breedband (content) aanbieders het graag anders zouden willen zien, is de snelheid van een breedbandInternet verbinding nog steeds de voornaamste reden om breedband te gaan gebruiken. Dit blijkt uit het BreedbandInternet onderzoek dat Pro Active International in samenwerking met NOB Nieuwe Media en VECAI heeft uitgevoerd.

Uit het onderzoek, dat in oktober 2000 voor de tweede maal is uitgevoerd, blijkt dat van de smalbandgebruikers die, bijvoorbeeld door hun werk, bekend zijn met breedbandInternet 67% van plan is thuis over te stappen op breedband. Dit percentage is ten opzicht van begin 2000 gegroeid met 10%. De voornaamste reden voor deze overstap is de verwachting dat de breedbandverbinding een verbetering in snelheid biedt. Ook mensen die reeds een breedbandaansluiting hebben, geven aan dat de snelheid van de verbinding de belangrijkste reden was bij de keuze voor een Internet-abonnement via de kabel / ADSL.

Over deze snelheid is echter bijna de helft van alle breedbanders niet tevreden, zo blijkt uit het onderzoek.

Binnen de groep breedbandgebruikers is in het afgelopen half jaar vooral het percentage aan mensen, die over het algemeen wachten tot nieuwe Internet-toepassingen enige tijd beschikbaar zijn, gestegen. Vertegenwoordigde deze groep mensen aan het begin van 2000 nog 27% van de breedbandgebruikers, in oktober van dit jaar is deze groep uitgegroeid tot 40%.

Voordelen breedbandInternet
Vooralsnog worden de snelheid, de vaste kosten en de continue beschikbaarheid door de smalbanders genoemd als redenen om in de toekomst over te stappen op breedbandInternet. De andere voordelen van een kabel of ADSL-verbinding, zoals het kijken naar online video (on demand), het luisteren naar online radio, het (live) volgen van evenementen en meer interactie-mogelijkheden noemt men niet of nauwelijks.

Voor deze extra's die breedband biedt is men echter nauwelijks tot niet bereid te betalen. Streaming news bijvoorbeeld wordt door een groot aantal breedbanders gebruikt op Internet. Echter slechts 5% van de breedbanders en 9% van de smalbanders is bereid hiervoor extra te betalen. Ook voor online games, waar de helft van de breedbanders momenteel gebruik van maakt, wil men geen extra geld neertellen. Inkomsten kunnen dus (voorlopig althans) niet uit betaalde content gegenereerd worden.

Adverteerders
Driekwart van de breedbanders en 80% van de smalbanders is van mening dat Internet een zeer geschikt oriëntatiemedium is voor het doen van aankopen en bestellingen. Dit betekent dat voor adverteerders breedband grote mogelijkheden biedt. De combinatie van bewegende beelden, geluid en alle voordelen die breedband te bieden heeft, zorgen voor een goede presentatie en kwaliteit van het betreffende merk.

De toekomst
Volgens 61% van de smalbanders die bekend zijn met breedband heeft breedband de toekomst! Bijna de helft van de breedbandgebruikers en een kwart van de smalbanders is van mening dat breedband een belangrijke rol zal gaan spelen in hun dagelijkse leven. Meer dan de helft van beide groepen gelooft zelfs dat breedband in de toekomst het gebruik van de traditionele media zal doen afnemen.

Onder de smalbanders bevindt zich een beduidend aantal Internet-gebruikers (24%) dat smalband gebruikt omdat ze niet anders kan: de fysieke mogelijkheid tot breedband bestaat in de woonplaats van deze groep gebruikers niet. Hetzelfde geldt voor 20% van de ISDN-gebruikers.

Tot slot is gebleken dat, wanneer de beeldkwaliteit van breedband het kwaliteitsniveau van televisiebeeld zal gaan benaderen, er een behoorlijk percentage aan potentiële breedbanders bij zal komen. Kwaliteit is voor een aanzienlijk deel van de toekomstige breedbandgebruikers een minimale voorwaarde om de overstap naar breedband te maken.

Additionele informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Fedor de Lange of Vanessa Waterreus
Pro Active International

Tel.: 020 5040300
Email: f.delange @proactiveinternational.com <mailto:k.claessens@proactiveinternational.com> (v.waterreus@proactiveinternational.com)

www.proactiveinternational.com

Pro Active International is de Europese marktleider op het gebied van Internet trendanalyse en onderzoek. Zij biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en consultancy, gericht op het verbeteren van online communicatie- en merkstrategieën. Als Customer Knowledge Company voert zij onderzoek en analyses uit naar profielen, gedrag en verwachtingen van specifieke online doelgroepen.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende Internet-bedrijven, waaronder AltaVista, RealMedia, Yahoo! Europe, Microsoft Network, 24/7 Europe, Excite, Ad Pepper, DoubleClick, France Telecom, IDG Communications, Disney en CNN.

Deze technologie wordt onder andere toegepast voor The Internet Monitor(tm), het grootste online onderzoek in de markt, dat twee keer per jaar wordt uitgevoerd in 25 landen wereldwijd, onder meer dan 400.000 respondenten. The Internet Monitor geldt als de Internet onderzoeksstandaard naar Internetgebruik.

Pro Active International heeft kantoren in Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, Milaan, Zurich, Frankfurt, Stockholm, Warschau, Hong Kong en New York en levert haar diensten aan een selectie van meer dan 1.000 vooraanstaande klanten.