Politiebericht Utrecht: reeks inbraken Breukelen opgelost

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 30-10-2000

Politiebericht Utrecht: district Rijn & Venen, 09.50 uur
Automobilist uit auto geslingerd

WOERDEN Op zondag 29 oktober is er een ongeluk op de Geestdorp gebeurd, waarbij de bestuurder uit de auto werd geslingerd.

Omstreeks 11.25 uur reed een 23-jarige automobilist uit Lopik over de Geestdorp, komende uit de richting van Harmelen. Mogelijk door een te hoge snelheid is hij de macht over het stuur kwijt geraakt en in de berm terecht gekomen. De auto is meerdere malen rondgetold en door een langs de weg staand hekwerk heengereden. De bestuurder werd bij het ongeluk uit de auto geslingerd en kwam in een greppel terecht.

Door een 62-jarige buurtbewoner en door twee 44-jarige getuigen werd eerste hulp aan het slachtoffer verleend. De man is per ambulance naar het UMC vervoerd en aldaar opgenomen.

Op diverse plaatsen stormschade

DISTRICT RIJN & VENEN In de nacht van zondag 29 oktober op maandag 30 oktober is door de zuidwesterstorm op diverse plaatsen schade ontstaan.

Op de Petersburg in Nigtevecht waaide een raam aan de voorzijde van een woning in. De bewoners zorgden zelf voor afdichting. Op de Oostkanaaldijk in Loenen waaiden de verkeersborden bij de wegwerkzaamheden om. Rechtzetten had geen zin, daar de borden binnen de kortste keren weer om lagen. De Verkeerslichten waren nog wel in werking. Op de Rembrandtlaan in Woerden waaide een grote tak van een boom. De tak is door de brandweer en politie de berm in gesleept. In Mijdrecht waaide op de Anselmusstraat de top uit een treurwilg. De brandweer heeft de boom in stukken gezaagd en verwijderd. Op de Meidoornlaan in Linschoten werd een auto van een 61-jarige bewoner het slachtoffer van de storm. Een zware tak waaide van een boom en kwam op de auto terecht. De auto raakte zwaar beschadigd. Op de N201 in Vinkeveen was een grote tak van een boom gewaaid en op de weg terecht gekomen. Het lukte politiemensen met vereende krachten de tak in de berm te slepen. Op het Bisonspoor in Maarssen waaide een gedeelte van een reclamebord van de gevel.

Door alarm afgeschrokken

MIJDRECHT Op maandag 30 oktober werden bewoners van een woning aan de Buitenkruier door een beveiligingsbedrijf uit hun bed gebeld.

Omstreeks 03.10 uur belde het beveiligingsbedrijf met de melding dat zij een inbraakmelding van de woning hadden binnengekregen. De 40-jarige bewoner ging poolshoogte op de begane grond nemen. Daar constateerde hij dat de tuindeuren waren opengebroken. Dientengevolge was zowel het alarm bij het beveiligingsbedrijf als in de woning zelf afgegaan, maar waarschijnlijk door de herrie van de storm hadden de bewoners het alarm zelf niet gehoord. De inbreker had het alarm kennelijk wel gehoord. Er wordt niets uit de woning vermist.

Diverse zaken opgelost

BREUKELEN - Drie inwoners van Breukelen van 14, 15 en 17 jaar hebben bekend verantwoordelijk te zijn voor vier woninginbraken en dertien auto-inbraken en fietsdiefstallen. De feiten, die allemaal plaatsvonden in Breukelen, werden gepleegd in de periode tussen eind september en begin oktober van dit jaar. De daders waren voornamelijk uit op laptops, telefoons en geld. Niets is er meer van de buit aangetroffen, bleek allemaal verkocht te zijn.

De politie kon de drie verdachten aanhouden na een tip dat er werd ingebroken in een geparkeerde auto op de Markt in Breukelen. De drie waren daarna weggereden op fietsen en de gestolen en inmiddels verstopte goederen werden eveneens teruggevonden.

De drie verdachten zijn afgelopen donderdag 26 oktober voorgeleid aan de officier van justitie. Op last van de rechter-commissaris zijn de twee verdachten van 14 en 17 jaar in bewaring gesteld en blijven voorlopig vastzitten. De in bewaring stelling van de 15-jarige verdachte is inmiddels geschorst en is in vrijheid gesteld. De politie sluit niet uit dat meer aanhoudingen nog zullen volgen en zet het onderzoek voort.