Politiebericht Groningen: overval op cafetaria

Maandag 30 oktober 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: man aangehouden
De politie heeft vannacht in een café aan de Nieuwstad in Groningen een 32-jarige man uit Drachten aangehouden. De man weigerde bij het sluiten van het café weg te gaan omdat hij bezig was te spelen op een gokautomaat. Hij had op dat moment een grote winst staan en wilde die binnenhalen. Ook na vordering van de caféhouder, in het bijzijn van de politie, weigerde de man te vertrekken. Hij is daarop aangehouden en meegenomen naar het politiebureau. Het geldbedrag dat hij door de automaat uitgekeerd zou krijgen, ongeveer 100 gulden, is hem uitbetaald. De man is na verhoor met een proces-verbaal voor huisvredebreuk heengezonden.

Groningen: overval op cafetaria
Een onbekende man heeft gisteravond geprobeerd een overval te plegen op een cafetaria aan de Zaagmuldersweg in Groningen. Tegen sluitingstijd kwam de man de zaak binnen en dreigde de 35-jarige eigenaar met een op een vuurwapen gelijkend voorwerp. Hij eiste geld en sprong over de toonbank. De eigenaar probeerde de politie te bellen en toen de overvaller dat in de gaten kreeg ging hij er zonder buit vandoor. Onderzoek in de omgeving door de politie leverde niets op. De politie stelt een onderzoek in naar de overval.

Groningen: dronken automobilist botst
Wegens rijden onder invloed heeft de politie gisteravond op de Julianaweg in Groningen een 35-jarige automobilist uit Zuidlaren aangehouden. De botste op de linksaf strook voor de verkeerslichten op het Julianaplein tegen een voor hem rijdende auto, bestuurd door een 33-jarige man uit Delft. Bij onderzoek door de politie bleek dat de Zuidlaarder onder invloed van alcohol verkeerde. Hij werd meegenomen naar het politiebureau waar bij de ademanalyse 1.5 promille alcohol werd gemeten. De man is na verhoor met een proces-verbaal heengezonden.

Groningen: straatprostituee en klant aangehouden Op een bedrijfsterrein aan de Osloweg in Groningen heeft de politie vannacht een 35-jarige straatprostituee en haar klant, een 52-jarige man uit Hoogezand aangehouden. Politiemensen zagen dat de Hoogezandster de vrouw oppikte aan de Bornholmstraat, waarna ze samen naar de Osloweg reden, waarbij het bedrijfsterrein als afwerkplek werd gebruikt. Beiden zijn na verhoor met een bekeuring heengezonden.

Groningen: vechtersbazen aangehouden
In een steeg in de Peperstraat in Groningen heeft de politie gisteravond een 19-jarige en een 18-jarige man uit Groningen aangehouden. Surveillerende politiemensen werden in de Gelkingestraat door omstanders geattendeerd op drie mannen die met elkaar op de vuist gingen. Toen de politie wilde ingrijpen gingen de vechtersbazen er vandoor. Korte tijd later troffen politiemensen de mannen aan in de steeg in de Peperstraat. Daar bleek dat de twee aangehouden mannen aan het vechten waren met een 28-jarige Groninger. Uit het politieonderzoek is gebleken dat de 28-jarige Groninger door één van de verdachte was bedreigd. Die kreeg hulp van een maat toen het slachtoffer de eerste dader achtervolgde. Aan het politiebureau hebben de partijen de ruzie uitgepraat, die op een misverstand bleek te berusten. Allen zagen af van het doen van aangifte en verlieten daarna het bureau.

Groningen: brandstichter aangehouden
Wegens brandstichting in de woning van zijn 22-jarige vriendin aan de Johan Willem Frisostraat in Groningen heeft de politie gistermiddag een 41-jarige man uit Groningen aangehouden. De man kreeg ruzie met zijn vriendin omdat zij hem, naar zijn zeggen, zou hebben bedrogen. De man werd zo kwaad dat hij de woning van de vrouw in brand stak. De brandweer moest er aan te pas komen om de brand te blussen. Bij de komst van brandweer en politie was de verdachte nog aanwezig en kon direct worden aangehouden. In de woning ontstond naast rook- en waterschade ook nog schade aan gordijnen en meubilair. Ook is gebleken dat de verdachte zijn vriendin tijdens de ruzie heeft mishandeld. De vrouw overweegt ook daarvan aangifte te doen. De verdachte is ingesloten.

Groningen: jongens vernielen autos
De politie heeft gistermorgen in de Poortstraat in Groningen twee 17-jarige jongens uit Franeker aangehouden wegens openlijke geweldpleging. De politie kreeg een telefonische melding van getuigen die hadden gezien dat twee jongens, waarvan zij het signalement doorgaven, vernielingen pleegden aan geparkeerde autos aan de Bedumerweg in Groningen. In de Poortstraat konden de knapen op basis van de signalementen worden opgepakt. Bij het onderzoek door de politie is gebleken dat de jongens aan meerdere autos vernielingen hebben aangericht. Tot nu toe is vast komen te staan dat ze aan de Bedumerweg, de Sumatralaan, de Bankastraat, de Asingasatraat, de Borgwal en de Floresstraat van totaal 25 autos spiegels, ruiten, ruitenwissers en antennes hebben vernield. Aan zeker zeven andere auto(s ontstond schade door het lopen over daken en motorkappen. De verdachten zijn ingesloten voor verhoor en nader onderzoek. Over de schade is nog niets bekend.

Winschoten: inbreker aangehouden
Een 20-jarige inbreker uit Winschoten is vannacht aangehouden nadat hij tot twee keer toe had ingebroken in een kledingzaak in de omgeving van de Torenstraat in zijn woonplaats. In eerste instantie misleidde hij de politie die na een eerste melding de man aantrof in de buurt van de winkel waar was ingebroken. Hij wees twee plaatsgenoten aan die voor de inbraak in aanmerking kwamen. Deze twee, een man (31) en een vrouw (18), hadden inderdaad kledingstukken die uit de winkel was gestolen voor zich liggen op straat. Ze werden in eerste instantie voor nader verhoor meegenomen naar het politiebureau. Zij ontkenden echter iets met de inbraak te maken te hebben en wezen de 20-jariuge jongen aan als zijnde dader. Tijdens het verhoor aan het politiebureau werd dit verhaal bevestigd. Er kwam namelijk weer een melding van een inbraak in een kledingwinkel. Wederom werd de 20-jarige persoon daar aangetroffen. Nu werd hij als verdachte meegenomen naar het politiebureau. De andere twee zijn daarna weer op vrije voeten gesteld. De 20-jarige man is voor nader onderzoek ingesloten.

Stadskanaal: alcomobilist
Een 53-jarige inwoner van Nieuwe Pekela is gisteravond op de H. J. Kniggestraat in Stadskanaal aangehouden voor het rijden onder invloed van alcohol in zijn personenauto. De man viel op door zijn rijstijlen werd door de politie gecontroleerd. Hij had duidelijk te veel gedronken. Een blaastest aan het politiebureau mislukte. Daarom is van hem bloed afgenomen voor nader onderzoek.

Winschoten: Duitsers aangehouden voor bezit heroine Twee Duitsers (23 en 21) zijn vannacht aangehouden, nadat bleek dat ze in het bezit waren van een gebruikershoeveelheid heroïne De politie trof het tweetal in hun auto aan op de Mr. D.U. Stikkerlaan in Winschoten. In de auto troffen de agenten twee bolletjes aan. Ze zijn na verhoor weer op vrije voeten gesteld.

Aduard: inbraak tennisclub
IN het clubgebouw van de tennisclub in Aduard is dit weekend ingebroken. Men is binnenkomen door de achterdeur open te breken. Uit het gebouw worden diverse kratten bier gemist, alsmede een magnetron en een cd-speler.

Boerakker: autos beschadigd door overstekende ree Twee autos raakten gisteravond beschadigd toen een ree de A7 ter hoogte van Boerakker overstak. Het dier werd daarbij gedood. Een van de auto(s. Bestuurd door een 28-jarige Fin (Helsinki), had zoveel schade dat deze moest worden weggesleept door een bergingsbedrijf. De andere automobilist, een 24-jarige inwoner van Niezijl kon op eigen kracht doorrijden.

Veendam: vernieling autos
De politie heeft gisteren zes meldingen ontvangen van het vernielen van geparkeerde autos aan de Ds Sannesstraat en de Somerlustweg in Veendam. De vernielingen bestonden voornamelijk uit het afbreken van de spiegels en antennes. Van een auto is een raam vernield. De politie stelt een nader onderzoek in. De schade bedraagt zeker eenkele duizenden guldens.

Inlichtingen: afdeling communicatie, 0900 - 8844