Elke Nederlander kan eigen domeinnaam aanvragen

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000
Bron: Stichting Internet Domeinregistratie Nederland
Stichting Internet Domeinregistratie Nederland

30-10-2000: Nieuwe reglementen op 15 november 2000 Elke Nederlander kan eigen domeinnaam aanvragen

Vanaf 15 november aanstaande treedt nieuwe regelgeving in werking waardoor elke Nederlander zijn eigen domeinnaam kan aanvragen. Particulieren kunnen één domeinnaam laten registreren waarbij ze zelf de naam kiezen. Wel moet elke domeinnaam uniek zijn. Zo kan bijvoorbeeld Jan van Daalen, geboren 17/3/19, huisnummer 124, hobby postzegelverzamelaar, kiezen uit mogelijkheden als Janvandaalen.173.nl , Vandaalen.173.nl, Jan-van-daalen.124.nl, Postzegelverzamelaar.124 .nl enz.

In beginsel komt iedere mogelijkheid voor registratie in aanmerking na een check op het unieke karakter van de naam. Registratie vindt plaats door Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) via zogenoemde 'deelnemers' zoals internet service of access providers. Tot nu toe konden alleen bedrijven en instellingen (overheden, scholen, ziekenhuizen e.d.) domeinnamen laten registreren.

Een van de voordelen is dat na de bedrijven nu ook particulieren het voordeel hebben van portabiliteit van hun domeinnaam. Ze kunnen nu dus van provider veranderen zonder dat hun virtuele adres moet worden aangepast.

Geen inhoudelijke controle meer op domeinnamen

De nieuwe regelgeving houdt tevens in dat de inhoudelijke controle op domeinnamen wordt afgeschaft. Er wordt alleen nog gekeken naar administratieve en technische eisen Het staat een ieder, particulier, bedrijf of instelling, vrij elke naam te kiezen. De aanvrager dient wel te verklaren dat geen inbreuk wordt gemaakt op rechten en/of merken van derden.

Iedereen die van mening is dat een bepaalde domeinnaam in strijd is met de openbare orde of goede zeden heeft het recht om binnen één jaar na opname van de betreffende domeinnaam in het Register een met redenen omklede klacht in te dienen bij een onafhankelijk College van Klacht en Beroep. Besluiten van dit College worden door SIDN gevolgd. Met de verandering is sprake van een geheel geliberaliseerde naampolitiek bij SIDN.