Breed front tegen armoede: 'Paars moet zich schamen'

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000

FNV

Breed front tegen armoede: 'Paars moet zich schamen'

'Het Paarse kabinet moet zich schamen voor alle loze beloftes die zij de afgelopen jaren heeft gedaan. Vijf jaar praten met de regering heeft bitter weinig opgeleverd voor de één miljoen mensen die nog steeds op of rond de armoedegrens leven.' Dat zei FNV-bestuurder Agnes Jongerius vanmiddag namens de nieuw opgerichte 'Alliantie voor sociale rechtvaardigheid'.

In de Haagse Nieuwe Kerk overhandigde de Alliantie aan minister Vermeend (sociale zaken) een 'Manifest tegen armoede en uitsluiting' met voorstellen om de hardnekkige armoede te bestrijden. De Alliantie
- een brede coalitie van dertig organisaties waaronder vakbonden, kerken en organisaties van uitkeringsgerechtigden - wil minstens twee keer per jaar met het kabinet praten over het maatschappelijk vraagstuk dat armoede heet. Jongerius: 'Een Voor- en Najaarsoverleg, maar dan exclusief over armoede en sociale uitsluiting. Daarbij hebben we het dan over een wederzijdse inspanningsverplichting.'

De vooruitzichten voor de sociale minima zijn somber, rekent de Alliantie de minister voor. De Kamer dwong het kabinet vorig jaar tot een koopkrachtreparatie van één procent voor de minima. 'Deze belofte is niet waargemaakt. Uit de jongste cijfers blijkt dat de verbetering slechts een half procent bedraagt,' aldus Jongerius. Zij wijst erop dat door het nieuwe belastingplan de achterstand volgend jaar met nog eens een procent oploopt. 'Zelfs als de koppeling tussen lonen en uitkering wordt toegepast.'

Naast een verhoging van het sociaal minimum wil de Alliantie ook banen met betere kansen voor de minima. Voorkomen moet worden dat mensen die gaan werken in de armoedeval terecht komen. Extra aandacht is nodig voor de positie van gehandicapten en chronisch zieken. Mensen die zorgtaken verrichten moeten daarvoor ook beter worden gewaardeerd.

Aan minister Vermeend werd een boek overhandigd. Daarin staan de persoonlijke verhalen van mensen centraal. De Alliantie vindt dat de beeldvorming rond armoede niet altijd klopt. Armoede is niet een probleem van de mensen zelf, maar een maatschappelijk probleem. Ineke Bakker, secretaris van de Raad van Kerken in Nederland: 'De politiek kan het zich niet veroorloven om niets te doen. Immers, de kwaliteit en de humaniteit van onze samenleving wordt afgemeten aan hoe wij omgaan met mensen in de kwetsbaarste posities.'

Meer informatie:
Richard Gielen (FNV): 020 5816 556/ 06 26 492 693 Paul Simons (Samen op weg-kerken/ Raad van Kerken): 030 8801 408
Noud Cornelissen (namens de Alliantie voor sociale rechtvaardigheid):

Een uitgebreide samenvatting van het manifest staat vanaf 15.00 uur op
www.fnv.nl/nieuws

Het manifest wordt bekrachtigd door onderstaande organisaties en groepen:
Raad van Kerken in Nederland
Federatie Nederlandse Vakbeweging
Christelijk Nationaal Vakverbond
Humanistisch Verbond
Humanitas