Vissers: demonstratie studenten mist wetenschappelijke basis

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000

Afzender: (kokkel@zeelandnet.nl)

Contactpersoon: Kokkel en mosselsector

Demonstratie studenten mist elke wetenschappelijke basis

Datum: 31 oktober 2000

P E R S B E R I C H T

Mossel- en kokkelvissers vragen Tweede Kamer rekening te houden met hun belangen

Vissers: demonstratie studenten en actievoerders mist elke wetenschappelijke basis

Harlinge/Yerseke, 30 oktober 2000

De mossel- en kokkelvissers zijn geïrriteerd over de persoonlijke brief van enkele biologen, studenten en actievoerders die morgen aan de staatssecretaris van LNV wordt aangeboden. In deze brief stellen de ondertekenaars dat de schelpdiervisserij in de Waddenzee moet worden verboden. Daarmee nemen de ondertekenaars een weinig wetenschappelijke houding aan en stellen zich buiten de orde. In reactie op deze brief, zullen verontruste vissers woensdag 1 november a.s. een dringend beroep op de Tweede Kamerleden doen ook rekening te houden met hun belangen.

Evaluatieonderzoek
Het beleid ten aanzien van de schelpdiervisserij in de Waddenzee is begin 1999 door de staatssecretaris van LNV met de Tweede Kamer besproken en vastgelegd tot 2003. Ten behoeve van de periode na 2003 wordt een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van de visserij op de natuur. Naar aanleiding van de verhoogde sterfte onder eidereenden in de winter van 1999-2000 heeft de staatsecretaris aangekondigd aanvullende maatregelen te willen nemen om de voedselbehoefte van de vogels zo goed mogelijk te garanderen. Doordat hierbij echter tevens sprake is van een afweging van de belangen van de natuur en de vissers gaan de maatregelen minder ver dan de ondertekenaars van de brief wensen. Zij vragen om een volledig verbod op de kokkelvisserij, zonder dat ook maar enig inzicht bestaat in de effecten van deze visserij. Een weinig reëel standpunt. Vooral als je je realiseert dat de voedselreservering voor de vogels is gebaseerd op de jaren '80, een periode dat er veel meer gevist werd dan nu, maar het vogelbestand ook vele malen groter was. Argumenten van de vissers en wetenschappers dat de sterfte van de eidereenden ergens anders door wordt veroorzaakt dan door de visserij wil men blijkbaar niet horen. De hoge toon die de briefschrijvers ten opzichte van de staatssecretaris aanslaan is dan ook volledig misplaatst. Actievoerders kunnen wijzen op de mogelijke gevolgen van de visserij, maar de beoordeling van de risico's in het licht van de maatschappelijke belangen blijft bij uitstek de taak van de politiek.

Visserij-belangen
De vissers zijn verontrust over de aanvullende maatregelen die de staatssecretaris wil nemen en vragen de leden van de Tweede Kamer ook hun belangen in het oog te houden, zodat de visserij in kan voortbestaan. Daartoe zal een delegatie van de vissers woensdag aan de Tweede Kamer een officieel verzoek aanbieden.

Nadere informatie voor de media:
Nederlandse Kokkelvisserij: Ir D Luteijn (voorzitter) of Ir. J. Holstein (secretaris) tel. 0113-330147 Nederlandse Mosselcultuur: Dhr A. Verbree (voorzitter)tel. 0113-395000 of Mr H. van Geesbergen (secretaris) tel 0113-576066

producentenorganisatie Kokkelvisserij

Harlingen/Yerseke