Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Sociale Dienst Geleen klaar met belastingplan

Datum nieuwsfeit: 30-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Geleen

Geleen, 30 oktober 2000

Sociale Dienst Geleen klaar met belastingplan

Geen bliksemacties, donderslagen, lange vergaderingen waren nodig om voor de bijstandsontvangers in Geleen de invoering van het nieuwe belastingplan voor elkaar te krijgen.
"Tijdig iets oppakken, een zaak praktisch benaderen, de mouwen opstropen en er tegenaan gaan dat is kenmerkend voor de werkwijze in Geleen", aldus de wethouder Albert Veenendaal.
Waar veel andere gemeenten nog een start moeten maken heeft de sociale dienst Geleen de klanten al geholpen.

Geen woorden maar daden
Voor de uitvoering van de bijstandswet door de sociale dienst is het nieuwe belastingstelsel een crime. Voor de meeste klanten, die nooit een belastingformulier hebben ingevuld, eveneens. Besloten werd snel te reageren. Op de eerste dag dat klanten de formulieren ontvingen werden de eerste klanten reeds telefonisch benaderd. In de praktijk bleek dat daardoor veel onrust is weggenomen. Bovendien werd zo voorkomen dat mensen het formulier niet zouden inzenden of foutief zouden invullen.

Duidelijkheid voor de klant
"Van te voren hebben we uitgezocht voor welke klant dit gevolgen heeft en welke heffingskortingen deze van de belastingdienst gaan ontvangen. Tegelijk is per klant een rapport gemaakt, een besluit genomen en een beschikking verstuurd over de gevolgen voor hun bijstandsuitkering. Voor 1 november 2000 weten alle klanten wat er met hun uitkering gebeurt. Door tijdig zo'n besluit te nemen is het voor de klanten duidelijk wat er in januari 2001 met hun uitkering gaat gebeuren. Ook hier neem je een hoop onrust weg", aldus Rob Kessels projectleider van het Geleense belastingplan.
De ervaring is dat veel klanten blij waren over het aanbod van de gemeente om hen te helpen. Ruim 90 % van de klanten verscheen op de uitnodiging. Hieruit blijkt wel dat in een grote behoefte werd voorzien. Ook kwam het voor dat ze kennissen of familie uit andere gemeenten meenamen, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. Er ging zelfs een gerucht door Geleen dat de Sociale Dienst 3 mensen van de belastingdienst had ingehuurd. Maar het waren wel degelijk ambtenaren van de Geleense Sociale Dienst.

Onrechtvaardig
Behalve dat het nieuwe stelsel voor uitkeringsgerechtigden erg ingewikkeld is wordt het ook als onrechtvaardig ervaren, zoals uit een reactie van een cliënt blijkt:
"Waarom krijg ik niets extra's als mijn kind volgend jaar 12 jaar of ouder is . Zo'n ouder kind kost toch veel meer?" Rob Kessels: "Wij kunnen de belastingwetgeving niet veranderen maar het wel gemakkelijker maken."

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie