Unilever verkoopt Elizabeth Arden aan FFI Fragrances

Unilever

Unilever verkoopt Elizabeth Arden aan FFI Fragrances voor US$ 225 miljoen
31 oktober 2000

Unilever heeft met FFI Fragrances in Miami Lakes, Florida in de VS een definitieve overeenkomst gesloten over de verkoop van haar onderneming Elizabeth Arden, inclusief merken en vaste activa, voor circa US$ 225 miljoen (circa 268 miljoen). De transactie, die afhankelijk is van de gebruikelijke voorwaarden en goedkeurings-procedures, wordt naar verwachting rond het eind van het jaar afgerond.

Als onderdeel van het strategisch plan De Weg naar Groei dat in februari 2000 werd aangekondigd, zei Unilever dat zij de bedrijven zou reorganiseren of afstoten die niet aan de strategische eisen voldeden. Elizabeth Arden en de European Bakery Supplies Business (EBSB) werden met name genoemd. Eerder deze maand werd de verkoop van EBSB afgerond.

In de verkoop aan FFI zijn inbegrepen de merken van Elizabeth Arden op het gebied van geuren, kleurencosmetica en huidverzorging en het merk White Shoulders. Bovendien koopt FFI de licentierechten op de geurmerken White Diamonds en Passion van Elizabeth Taylor. In de verkoop zijn tevens inbegrepen de kantoren van Elizabeth Arden en een distributiecentrum. In totaal zullen naar verwachting circa 1500 medewerkers overgaan naar FFI.

Unilever behoudt haar zogenaamde prestige designergeurmerken Cerruti, Lagerfeld, Chloé en Valentino die onderdeel zullen worden van het bedrijf Unilever Cosmetics International (UCI). Onder UCI vallen al Calvin Klein Cosmetics, Nautica en de in voorbereiding zijnde geurmerken Vera Wang en BCBG.

Charles Strauss, bestuurslid van Unilever met verantwoordelijkheid voor de wereldwijde prestigeproducten zei: Hoewel Elizabeth Arden het de laatste jaren beter is gaan doen, vinden we dat haar verdere ontwikkeling het best buiten ons bedrijf kan plaatsvinden. Deze stap past binnen onze strategie De Weg naar Groei, doordat het ons de mogelijkheid biedt ons te richten op een kerngroep van designergeurmerken.

Door al onze designergeurmerken onder te brengen bij UCI kunnen we de productinnovatie en het ontwikkelen van wereldmerken versnellen en zo een sterker bedrijf voor prestige-geuren opbouwen.

Unilever zal US$ 190 miljoen (circa 226 miljoen) in contanten ontvangen en het restant in converteerbare preferente aandelen FFI. De converteerbare aandelen FFI hebben een nominale waarde van US$ 50 miljoen (circa 60 miljoen) waaraan Unilever een waarde toekent van circa US$ 35 miljoen (circa 42 miljoen).

Het onroerend goed dat wordt verkocht, heeft een boekwaarde van US$ 95 miljoen (circa 113 miljoen). De verkoop levert na belastingen een kasinstroom op van US$ 160 miljoen (circa 190 miljoen).

Toen Unilever in 1989 Elizabeth Arden aankocht, werd de goodwill direct ten laste van de reserves gebracht. Als gevolg van veranderingen in de boekhoudkundige regels moet nu alle goodwill die samenhangt met zon acquisitie bij afstoting volledig ten laste van de winst- en verliesrekening worden gebracht.

Als gevolg daarvan zal er op de verkoop een verlies na belastingen als bijzondere post worden gerapporteerd van US$ 790 miljoen (circa 940 miljoen) na verrekening van de terugboeking van goodwill ter grootte van US$ 830 miljoen (circa 998 miljoen). Het effect op de balans zal evenwel zijn dat de totale aandeelhouderswaarde toeneemt met zon US$ 40 miljoen (circa 48 miljoen).

Deze bedragen, die zullen worden verwerkt in de resultaten van Unilever over het vierde kwartaal, vallen binnen de herstructureringslasten van 5 miljard die in februari werden aangekondigd als onderdeel van Unilevers strategie De Weg naar Groei.

Achtergrondinformatie:

· In 1999 bedroeg de totale omzet van de te verkopen bedrijven circa US$ 550 miljoen (circa 655 miljoen) en de bedrijfswinst, na verwerking van overheadkosten, US$ 18 miljoen (circa 21 miljoen).

· De volgende merken zijn betrokken bij de verkoop aan FFI Fragrances: Elizabeth Arden, Red Door, 5th Avenue, Green Tea, Splendor, Sunflowers en White Shoulders; de huidverzorgingsmerken Ceramides, Millennium en Visible Difference en de cosmeticalijn van Elizabeth Arden. Bovendien koopt FFI de licentierechten op Elizabeth Taylors geurmerken White Diamonds en Passion.

· FFI Fragrances (het voormalige French Fragrances, Inc.) werd in 1992 opgericht en is gevestigd in Miami Lakes, Florida. Het heeft een portfolio van circa 230 geuren en een jaaromzet van ruim US$ 360 miljoen.

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-(office.rotterdam@unilever.com)