Conjunctuurmeting bouwnijverheid september 2000

Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid

Actualiteit

Conjunctuurmeting bouwnijverheid september 2000

Meerderheid b&u bedrijven verwacht stijging van de afzetprijzen. Eind september 2000 verwacht ruim 60 procent van de b&u bedrijven een prijsstijging. Het betreft de afzetprijs, dat is de prijs die het bedrijf in rekening brengt bij nieuwe opdrachten. Eind september 1999 verwachtte maar ruim 30 procent van de b&u bedrijven een prijsstijging. Uit figuur 1 blijkt, dat het percentage b&u bedrijven, die prijsstijgingen verwachten meestal later in het jaar gaat stijgen en pas in december zijn top bereikt. Op grond van dit patroon kan de top in 2000 wel eens zeer hoog worden.
In de grond-, water- en wegenbouw ligt het percentage bedrijven, die prijsstijging verwachten eind september op in vergelijking met voorgaande jaren niet zo hoog zoals figuur 2 laat zien. Het bovenstaande blijkt uit de conjunctuurmeting in de bouwnijverheid van september 2000 van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid. Deze meting wordt uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie. Aan de conjunctuurmeting verlenen ruim 400 hoofdaannemingsbedrijven met meer dan tien personeelsleden hun medewerking Hoewel in de conjunctuurtest niet naar de oorzaak van de prijsstijging is gevraagd kunnen wel wat algemene redenen worden aangegeven. Uit de conjunctuurmetingen van voorgaande maanden blijkt dat de b&u bedrijven moeilijk aan personeel kunnen komen. Dit gevoegd bij de op stapel staande cao-onderhandelingen geeft een opwaartse druk aan de loonkosten. Op grond van de verwachtingen in de gww lijken de prijsstijgingen van olieprodukten als diesel en bitumen geen grote invloed te hebben. Met name de gww-sector verbruikt immers deze grondstoffen. Dat de bouwbedrijven nog volop profiteren van de conjunctuur blijkt uit de onwikkeling van de hoeveelheid werk in portefeuille. In de woningbouw is deze eind september gestegen tot een record van 9,4 maanden tegen 9,3 eind augustus. Amsterdam, oktober 2000

omhoog