Politiebericht Hollands Midden

Fax 071-545 93 26
Afkomstig van: Sjoerd van Andel
Datum: 31 oktober 2000

Dodelijk ongeval Katwijk/Valkenburg Op de Ing. G. Tjalmaweg (de N206) is op 31 oktober rond 08.00 uur een motorrijder dodelijk verongelukt. Twee motorrijders reden achter elkaar op de Tjalmaweg toen het achterwiel van de voorste en het voorwiel van de achterste motorrijder elkaar raakten. Hierdoor is één van de motorrijders gevallen en heeft een obstakel langs de kant van de weg geraakt. Bij deze val is de man overleden.

Gewapende overval op supermarkt Zoeterwoude
Dinsdagmorgen 31 oktober is om 07:15 uur een supermarkt in de Dorpsstraat van Zoeterwoude-Dorp overvallen. Drie mannen met een donkere huidskleur drongen de supermarkt binnen. Daar waren op dat moment al een aantal medewerkers aanwezig. Onder dreiging van vuurwapens werden zij gedwongen geld te geven. De overvallers zijn er met een auto van door gereden in de richting van Stompwijk / Zoetermeer. De politie is een onderzoek gestart. Aan de bedreigde personeelsleden is slachtofferhulp aangeboden. Een zoekactie in de omgeving meteen na de overval bleef zonder resultaat. De technische recherche zal in en rond de supermarkt een sporenonderzoek uitvoeren. Getuigen die rond het genoemde tijdstip drie donkere mannen in een auto hebben gezien of anderszins informatie hebben die voor de politie van belang kan zijn, worden verzocht te bellen met de politie in Leiderdorp, nummer (0900) 8844.

Aangehouden Voorschoten Beveiligingsmedewerkers hebben maandagmiddag 30 oktober bij een confectiebedrijf aan de Industrieweg in Voorschoten een 31-jarige man uit Den Haag aangehouden. De man had een portemonnee willen verduisteren, maar was betrapt. De man is overgedragen aan de politie.

Drie mannen aangehouden Leiden
Maandagavond 30 oktober rond 19:00 uur kreeg de politie de melding dat bij een bedrijf aan de De Heyderweg werd ingebroken. De agenten die als eerste op de locatie aankwamen, zagen een viertal mannen in een auto springen. Er volgde een korte achtervolging. Toen de inbrekers zich klem reden, werd de auto achtergelaten en zetten ze de vlucht rennend voort. Van het bedrijventerrein ging het door de weilanden richting Roomburg. De mannen raakten uit zicht en de achtervolging werd opgegeven. Bij het afzoeken van de omgeving werden rond 22:00 uur bij een bushokje aan de Hoge Rijndijk drie mannen in natte kleding gezien. De mannen voldeden aan de signalementen van de dieven en zijn, na opnieuw een korte achtervolging, aangehouden. Het gaat om mannen van 22, 23 en 31 jaar, alledrie uit Amsterdam. Uit het bedrijf werden vermoedelijk een aantal lap-tops gestolen. De politie zet het onderzoek voort om ook de vierde dader te achterhalen.

Auto rijdt in op drie stilstaande auto's Alphen aan den Rijn Een 43-jarige automobiliste uit Hazerswoude-Rijndijk botste maandag 30 oktober rond 14.50 uur op de Lijsterlaan op drie stilstaande auto's. De auto's stonden stil voor een voetgangersoversteekplaats waar op dat moment iemand overstak. De automobliste werd met buikklachten naar het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp gebracht. De auto's liepen verder materiele schade op.

In drie woningen ingebroken Reeuwijk Op maandag 30 oktober werd in de avond ingebroken in drie woningen. Het gaat hier om woningen aan de Snippedrift, Rendiermos en Kamille. Uit één woning wordt niets vermist. Uit de twee anderen is een telefoon, een pasje en Indonesisch en Duits geld weggenomen. Uit de werkwijze denkt de politie te maken te hebben met één (groep) inbreker(s).

Onder invloed Bergambacht Dinsdag 31oktober, kort na middernacht, is op de provinciale weg N210 een 25-jarige man uit Schoonhoven aangehouden wegens rijden onder invloed. De auto reed met hoge snelheid en haalde meerdere auto's in. Hij werd richting Bergambacht achtervolgd door een surveillancewagen van politieregio Rotterdam-Rijnmond. Ter hoogte van het tankstation te Bergambacht reageerde hij op het stopteken. De ademanalyse wees een ademalcoholgehalte van 500 ug/l uit. De limiet is 220 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 5 uur en een proces-verbaal voor rijden onder invloed en verkeersgevaarlijk gedrag.