Extra subsidie voor energiebesparing door non-profitsector

Datum nieuwsfeit: 31-10-2000
Bron: Senter
Senter

31 Oct 2000.

12,5 miljoen extra subsidie voor energiebesparing door non-profitsector

Vanwege het grote aantal aanvragen is door het Ministerie van Economische Zaken het subsidiebudget voor de EINP (subsidieregeling energievoorzieningen in de non-profitsector) verhoogd met NLG 12,5 miljoen. Het totale subsidiebudget voor energiebesparing door de non-profitsector in 2000 komt hierdoor op NLG 47,5 miljoen. Gezondheidszorginstellingen, onderwijsinstellingen, sport- en culturele organisaties, kerkgenootschappen en andere non-profitorganisaties kunnen nog tot 31 december 2000 aanvragen indienen bij Senter.

De EINP bestaat sinds 1997 en is zeer succesvol. De afgelopen jaren is het aantal aanvragen en dus ook de investeringen door de non-profitsector in energiebesparing toegenomen. Zo zijn er in 1999 1.578 aanvragen ingediend bij Senter (het totale subsidiebudget bedroeg toen NLG 36 miljoen). Een groot deel van deze aanvragen kwam uit het onderwijs (32%). Ook de gezondheids- en welzijnszorg nam een groot deel van de aanvragen voor haar rekening (16%). Met deze aanvragen waren totale aanschafkosten van NLG 310 miljoen gemoeid. Het aantal aanvragen zal in 2000 verder toenemen. Daarom was een verhoging van het subsidiebudget noodzakelijk.

Energievoorzieningen die binnen de EINP in aanmerking komen voor subsidie staan in de Energielijst. Deze lijst bevat meer dan 130 verschillende bedrijfsmiddelen (energievoorzieningen) die een doelmatig gebruik van energie bevorderen en voldoen aan

bepaalde energieprestatie-eisen. De top vijf van meest ingediende technieken door non-profitorganisaties in 1999 zijn de HR-ketel, energie-efficiënt verlichtingssysteem, HR-glas, isolatie en weersafhankelijke optimalisering.

Non-profitorganisaties kunnen met de EINP maximaal 18,5% van de aanschafkosten gesubsidieerd krijgen. Een subsidieaanvraag moeten zij indienen voordat een verplichting is aangegaan. Het totale bedrag aan energie-investeringen moet per aanvraag tenminste NLG 3.900 bedragen. Maximaal wordt per aanvrager per kalenderjaar NLG 1.545.700 subsidie verleend.

Voor meer informatie over de EINP: Senter, telefoon (038) 455 34 30.