C.J.A. van Lede van Akzo Nobel over internet en research

Datum nieuwsfeit: 31-10-2000
Akzo Nobel

De heer C.J.A. van Lede (Akzo Nobel) over internet en research

'R&D op basis van kennismonopolie: een zaak van het verleden'

Arnhem, 31 oktober 2000 'De volledige en snelle informatievoorziening via internet leidt tot wezenlijke veranderingen in de research. Onderzoeks-informatie is op elk moment voor iedereen beschikbaar. Dat betekent dat Research & Development op basis van een kennismonopolie hoe langer hoe meer tot het verleden behoort', aldus bestuursvoorzitter mr. C.J.A. van Lede tijdens de uitreiking van de Akzo Nobel Science Award vandaag in Arnhem. 'De grotere transparantie door het internet jaagt ook de concurrentiestrijd verder op. De industriële research zit midden in een revolutionair proces en het al hoge tempo van productontwikkeling zal nog verder toenemen.'

De Akzo Nobel Science Award, die om het jaar in Zweden en Nederland wordt toegekend, is dit jaar toegekend aan prof dr. J.H. van Boom van de Universiteit van Leiden als blijk van waardering voor zijn onderzoek op het gebied van de organische synthese van biomoleculen. Aan de prijs is een bedrag van NLG 100.000 verbonden.

Bestuursvoorzitter Kees van Lede van Akzo Nobel ging tijdens de plechtige uitreiking in op de toenemende rol van internet op Research & Development activiteiten. "Vroeger waren onderzoekers afhankelijk van persoonlijke netwerken voor hun informatievoorziening. De informatiestroom verliep langzaam en in beperkte kring. Het bijbehorende kennismonopolie leidde tot ongelijke verhoudingen tussen de wel- en niet-bezitters van actuele informatie. Die tijd is dankzij het internet definitief voorbij, al vrees ik dat nog niet iedereen in de R&D-wereld voldoende beseft welke cultuurschok dit oplevert. Voor jongeren is het allemaal niets bijzonders, maar het management van researchorganisaties zal volledig veranderen door de grotere transparantie en externe oriëntatie. Kennis is niet meer schaars. De tijd om nieuwe producten op de markt te brengen wordt dramatisch veel korter net als de tijd om de onderzoeksinvesteringen weer terug te verdienen."

"De aansluiting tussen basisonderzoek thans verschuivend naar het publieke domein en toegepast onderzoek door het bedrijfsleven is van groot belang voor alle partijen", meent Van Lede. "Meer dan ooit staat er een premie op samenwerking tussen onderzoeksinstellingen en bedrijven. Dit vereist vóór alles een mentaliteitsaanpassing tot samenwerking. Een open houding en een flexibele organisatie hebben samen met de enerverende invloeden van het internet op termijn ongekende betekenis voor de toekomst van de research."

Waar twintig jaar geleden de financiering van ambitieuze R&D projecten bij overheid en bedrijfsleven stuitte op bezwaren vanwege de zwakke financiële omstandigheden, kan dat nu geen probleem meer zijn: "Bedrijven en overheden zijn nu veel meer solide gefinancierd. Er is tegenwoordig in principe geld genoeg beschikbaar in de vorm van risicodragend kapitaal. Experimenteren en nieuw onderzoek is weer helemaal in, met als voorbeelden het onderzoek naar het menselijk genoom, de snelle ontwikkelingen in de ICT en duurzame energie. De tijd is weer rijp voor een project zoals de eerste mens op de maan."

Noot voor de redactie:

Akzo Nobel, met hoofdzetel in Arnhem, levert wereldwijd producten voor de gezondheidzorg, verven en lakken, en chemische producten. Over 1999 bedroeg de geconsolideerde omzet (exclusief Acordis) ca. EUR 12 miljard (NLG 26 miljard). Op dit moment telt de onderneming 68.000 medewerkers in 75 landen. De financiële resultaten over het jaar 2000 worden op 23 januafebruariri 2001 bekendgemaakt.

Internet: www.akzonobel.com

Noot voor redacties