EVO en openbaar ministerie starten unieke samenwerking

Datum nieuwsfeit: 31-10-2000
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

persbericht
Fraude en criminaliteit in de logistieke keten

EVO EN OPENBAAR MINISTERIE STARTEN UNIEKE SAMENWERKING

Op 31 oktober ondertekenen EVO en het Openbaar Ministerie (OM) een intentieverklaring om gezamenlijk een bijdrage te leveren aan het bestrijden van fraude en criminele activiteiten in de logistieke keten. EVO en het OM streven hierbij naar de instelling van een gezamenlijk Fraudeloket Logistiek per januari 2001.

De intentieverklaring wordt ondertekend tijdens een themamiddag van het OM over de wenselijkheid en het nut van publiek private samenwerkingsverbanden tussen Justitie en het bedrijfsleven bij de aanpak van criminaliteit. Volgens Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur van EVO, lijdt het bedrijfsleven jaarlijks miljoenen guldens schade door fraude in de logistieke keten. Vorig jaar ging het om een bedrag van circa 120 miljoen gulden.

Dat is reden geweest voor EVO om in januari 2000 met de campagne `Fraude in de logistiek, bewustwording en preventie' te starten. Behalve het geven van adviezen voor het bedrijfsleven om de risico's in kaart te brengen en preventieve maatregelen te nemen, zoals de EVO `Securityscan Transport en Logistiek', gaat EVO nu ook samenwerken met het OM.

Op basis van deze samenwerking kan expertise en informatie wederzijds worden uitgewisseld en kunnen aangiften door het Fraudeloket Logistiek worden gestroomlijnd. Resultaten kunnen zo meer gevolgd worden.

EVO en OM verwachten met deze unieke samenwerking de fraude en fraude en criminaliteit in de logistieke keten terug te brengen.

PB 2000.59
31 oktober 2000