Sun ontwikkelt fundament voor draadloze Internetdiensten

Datum nieuwsfeit: 31-10-2000
Sun ontwikkelt fundament voor draadloze Internetdiensten

Nieuwe draadloze strategie, producten, diensten en partnerprogramma's

Amersfoort, 31 oktober 2000 - Sun Microsystems heeft een strategie, producten, partnerprogramma's en diensten ontwikkeld om haar expertise op het gebied van Internet via kabels te benutten voor de snelgroeiende infrastructuur van draadloos Internet. Hiermee legt Sun het fundament voor de levering van geavanceerde diensten via draadloos Internet, groepeert het een aantal belangrijke partners, biedt het een schaalbaar, hoogwaardig platform en zorgt het voor de ondersteuning van open standaarden voor draadloze netwerken die klaar zijn voor de toekomst.

Om de strategie vorm te geven, heeft Sun een nieuwe Wireless Business Group opgericht met een mondiaal Wireless Excellence Center in Zweden. Hier worden in nauwe samenwerking met wereldwijde carriers, netwerkleveranciers en onafhankelijke softwareleveranciers (ISV's) oplossingen ontwikkeld en gebouwd. Verder voegt Sun twee nieuwe service practices toe aan haar trainingsaanbod.

Partnerprogramma's
Binnen het iForce Wireless-initiatief wordt samengewerkt met meer dan 50 technologiepartners voor de snelle ontwikkeling en levering van nieuwe diensten en oplossingen. Om dit te ondersteunen, heeft Sun een Web-site geopend (www.sun.com/iforce/wireless), waar klanten nieuwe oplossingen van verschillende leveranciers kunnen evalueren.

Investeringen
Sun heeft $100 miljoen beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van de ontwikkeling van vernieuwende draadloze applicaties en diensten door externe ondernemingen. In de toekomst zal ook geïnvesteerd worden in bedrijven die zich bezighouden met de toepassing van draadloze technologieën, variërend van locatie-gebaseerde diensten en streaming video tot mobiele apparatuur en beveiliging.

IPlanet-communicatieplatform
Het nieuwe intelligente iPlanet-communicatieplatform is een open sofwareplatform dat speciaal ontwikkeld is voor de snelle introductie van uiteenlopende draadloze diensten. Dit platform maakt gebruik van de nieuwste iPlanet messaging-, agenda-, draadloze en directory server-producten. Daarnaast is er een iPlanet Service Provider go-to-market-programma ontwikkeld voor de gezamenlijke promotie en marktontwikkeling van applicatie-hosting-diensten.

Java-technologie en open standaarden
De groeiende acceptatie van Java-technologie en open standaarden voor mobiele systemen door standaardisatieautoriteiten heeft onder andere geleid tot het Mobile Information Device-profiel (MID). Dit is een set Java-Api's waarmee gebruikers van mobiele apparatuur veilig mobiele informatiediensten kunnen downloaden. Sun blijft de acceptatie van open standaarden stimuleren. Onlangs is de Java-technologie geaccepteerd door het Third Generation Partnership Project (3GPP), een belangrijk orgaan binnen de ontwikkeling van draadloos Internet. Enkele bedrijven die Java gebruiken bij de ontwikkeling en toepassing van hun draadloze diensten en producten, zijn Motorola, NEC, Nokia, NTT DoCoMo, Siemens, Sony en Telefonica.

Serverplatform
Het carrier-grade serverplatform van Sun biedt de basis voor de bouw van de hard- en software voor de derde generatie draadloze netwerken. De investeringen van Sun bestaan onder andere uit samenwerking met netwerkleveranciers om de hoge beschikbaarheid verder uit te breiden, ontwikkeling van systemen op basis van UltraSPARC II en nieuwe producten voor de UltraSPARC III-microprocessor. Verder wordt de PCI-technologie opgenomen in de Sun Netra carrier-grade-servers.

SunTone
Daarnaast wordt het SunTone Certification and Branding-programma voortgezet. Dit programma garandeert de kwaliteit van de op het Sun-platform geleverde diensten. SunTone is het eerste certificerings- en kwaliteitsprogramma met richtlijnen voor competenties, diensten en infrastructuur voor veilige, hoogwaardige, op het Web gebaseerde diensten, gehoste applicaties en integratiekennis. Momenteel nemen al zo'n 500 bedrijven - waarvan veel uit de draadloze markt - deel aan dit programma en zijn ruim 40 diensten en applicaties gecertificeerd. Voor meer informatie: www.sun.com/suntone.

"Wij hebben uitgebreide ervaring met de ontwikkeling van het Web via kabels. Dat vormt een betrouwbare basis voor de ondersteuning van onze klanten bij de bouw van de infrastructuur die noodzakelijk is voor de toepassingen van het draadloze Web", zegt Ed Zander, President en Chief Operation Officer bij Sun. "Samen met onze partners concentreren we ons op de openheid en vernieuwingen op basis van de Java-technologie en komen zo tegemoet aan de uitdagingen waarmee onze draadloze klanten te maken krijgen."

Sun Microsystems
Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een leidende positie veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. Met haar technologie voorziet Sun het Internet van de kracht waarmee ondernemingen wereldwijd profiteren van de netwerkeconomie: 'We're the dot in .com'. Sun behaalde een jaaromzet van $17,6 miljard en is vertegenwoordigd in meer dan 170 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

VOOR MEER INFORMATIE:
Sun Microsystems Computers