D66 ontevreden over spam-beleid regering

31 oktober 2000

D66 ONTEVREDEN OVER SPAM-BELEID REGERING

Bert Bakker

Het kabinet vindt dat het verspreiden van reclame via e-mail mogelijk moet zijn. Enige (zelf)regulering is nodig, maar de mogelijkheden moeten in principe niet worden beperkt. Dit schrijft minister Jorritsma (EZ) in antwoord op vragen van Bert Bakker. Het kabinet vindt dat in het algemeen gesteld kan worden dat commerciële reclame een stuwende rol speelt bij de ontwikkeling van het internet.

D66 vindt de antwoorden van de VVD-minister volstrekt ontoereikend. Tezeer wordt volgens D66 uitgegaan van het zogenoemde "opt-out-systeem" dat stelt dat reclame is toegestaan tenzij de abonnee kennisgeving doet bezwaar te hebben. Bakker wil dit omdraaien: ongevraagde reclame is slechts toegestaan nadat hiervoor toestemming is gevraag aan de abonnee, zoals dit al geldt voor o.a. belautomaten en faxen. Dus volgens het "opt-in-systeem". D66 zal er bij het kabinet dan ook op aandringen om in het kader van de herziening van de europese telecom-privacyrichtlijn het Nederlandse standpunt te herzien.

Bakker meent overigens dat zowel VVD-minister Jorritsma als VVD-staatssecretaris De Vries op deze dossiers, waar het bevordering van marktwerking betreft, de belangen van bedrijven voorop lijken te stellen, terwijl de belangen van de consument onder aan de agenda staan. Bakker vindt dat de bescherming van de (belangen van) de consument veel te wensen overlaat.