Forum universele Verklaring voor Rechten van Mens én Dier

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000

Utrecht, 31 oktober 2000

Forum over een Universele Verklaring voor de Rechten van Mens én Dier

Onder leiding van Hanja Maij-Weggen - voorzitter van Dierenbescherming Nederland en hoofdbestuurslid van de World Society for Protection of Animals - vindt op woensdag 1 november vanaf 20.00 uur in het Academiegebouw (Domplein 29, Utrecht) een forumdiscussie plaats over de mogelijkheid en noodzaak van een universele verklaring voor de rechten van 'levende wezens'. Kan en moet de mens ook aan dieren rechten toekennen? Dit forum vindt plaats in het kader van 135 jaar Dierenbescherming in Utrecht. Deelnemers: Gerard Spong (advocaat te Amsterdam), Christian Parmentier (dierenarts/ bonthandelaar te Mechelen en auteur van 'Het dier en zijn mensenrechten'), prof.dr. Dirk Boon (hoogleraar Dier en Recht te Utrecht) en prof.dr.mr. Paul Cliteur (hoogleraar rechtsgeschiedenis te Leiden).

Het lijkt een onomstreden feit dat alle mensen 'gelijke rechten' hebben. Deze zijn wereldwijd erkend door de Verenigde Naties en in democratische landen zijn deze rechten grondwettelijk vastgelegd. Toch bestaat deze 'consensus' nog niet zo lang. Eeuwenlang is zonder veel protest met twee maten gemeten waar het de rechten betrof van vrouwen, kinderen, slaven, arbeiders, andere volkeren, anders-geaarden of anders-gelovigen, maar in de loop van de twintigste eeuw werden onder druk van emancipatiebewegingen aan al deze groepen mensen universele rechten toegekend.

De aanhang van organisaties ter bescherming van de natuur, het milieu en het welzijn van dieren zijn in het afgelopen decennium explosief gegroeid. Milieuvervuiling en -overlast, verbindingen tussen natuurgebieden en de levensomstandigheden van dieren zijn dan ook onderwerpen waar overheid, politiek en media niet meer omheen kunnen. De gemeente Utrecht heeft dan ook sinds ruim een jaar een 'dierenwelzijnsbeleid'. Bedrijven prijzen hun bedrijf en hun waren aan als vriendelijk voor mensen, dieren en milieu. Niet alleen alternatieve winkels hebben biologische en scharrelproducten, tegenwoordig vind je ze ook in de supermarkt. En ook de Universiteit Utrecht doet onderzoek naar het welzijn van dieren, de relatie tussen mens en dier, dierenrecht en alternatieven voor dierproeven.

Dierenrechten?
Sinds de jaren zeventig zijn wereldwijde afspraken gemaakt over de bescherming van het milieu en bedreigde dier- en plantensoorten. Op het punt van het welzijn van dieren bestaan zulke afspraken echter nog niet, maar de roep hierom wint wel terrein. De reden: de mens staat niet boven of buiten de natuur, maar maakt daar onverbrekelijk deel van uit. De mens is immers zelf een ge-evolueerde aapachtige diersoort en is niet beter of meer waard dan 'andere levende wezens': elke diersoorten heeft een waarde in zichzelf, los van het feit of ze de mens daarmee van nut zijn of niet.

Dit forum vormt de afsluiting van een lezingenserie, gezamenlijk georganiseerd door Bureau Studium Generale van Universiteit Utrecht en Dierenbescherming Utrecht. De sprekers verschillen nogal van mening, dus er is genoeg stof voor discussie.
Plaats: Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht Tijd: 20.00 uur. Toegang gratis. Noot voor de redactie: (

Noot voor redacties