Rover vraagt om noodplan treinsituatie

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

Treinsituatie onhoudbaar: ROVER vraagt om noodplan

ROVER heeft mede namens de Consumentenbond en ANWB om een spoedzitting van het LOCOV gevraagd om daar met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en NS te spreken over de buitengewoon slechte en slordige dienstverlening door de spoorvervoerders van dit moment. ROVER zal dan op de opstelling van een noodplan aandringen en om een onafhankelijk onderzoek naar het slechte functioneren van het spoorvervoer. Doel hiervan is dat de dienst-verlening aan de klanten zo snel mogelijk weer op een aanvaardbaar peil wordt gebracht.

De situatie van het treinvervoer in Nederland is in de afgelopen maanden hard achteruit gegaan. Er is sprake van regelmatige uitval van treinverkeer, slechte informatievoorziening en een gebrekkige regeling van vervangend vervoer. Materieelgebrek leidt op steeds meer plekken tot veel staan en het achterblijven op perrons van reizigers (die volgens NS de verkeerde trein nemen). Er is een groot aantal stremmingen door gepland onderhoud, ook op werkdagen.

ROVER vindt dat de kwaliteit van het treinvervoer ver beneden een aanvaardbaar niveau is gezakt en vindt dat er een noodplan moet komen om zo snel mogelijk de problemen op te lossen en goede alternatieven voor gedupeerde reizigers te bieden. Samen met de Consumentenbond en de ANWB heeft zij daarom om een spoedbijeenkomst van het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) gevraagd, waarin de opstelling van dit noodplan met Verkeer en Waterstaat en NS kan worden besproken. Ook acht zij het nodig dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het (gezamenlijk) functioneren van NS, de taakorganisaties Verkeersleiding en Railinfrabeheer en de nieuwe spoorvervoerders Syntus en Noordned.

Amersfoort, 1 november 2000

Deze pagina is gemaakt op: 09-11-2000