Buhrmann overweegt bod op aandelen Ahrend en Samas

Hilton Hotel, Apollolaan 138, Amsterdam

Datum1 november 2000
Nummer025

Not for release, publication or distribution, in whole or in part, in or into the United States, Germany, Canada, Australia or Japan. This announcement does not constitute an offer of Buhrmann shares or an offer for Ahrend or Samas shares. Any such offer will be made solely on the basis of the information contained in the Offer Document and Prospectus.

BUHRMANN OVERWEEGT BOD OP ALLE UITSTAANDE AANDELEN AHREND EN SAMAS

SAMENVATTING

· Leidt tot de nummer één distributeur van kantoorproducten in Europa
· Uitstekende combinatie op distributiegebied, zowel strategisch als geografisch
· Synergievoordelen ¤ 22-27 miljoen op jaarbasis
· Indicatie overwogen bod: een premie van circa 50% ten opzichte van aandelenprijs Ahrend en Samas
· Kantoorinrichting-divisies worden verkocht
· Onmiddellijk positieve bijdrage winst per aandeel Buhrmann
In het licht van de contacten die Buhrmann in het verleden gehad heeft met zowel Ahrend als Samas, heeft Buhrmann uit de aankondiging van de fusie tussen Ahrend en Samas geconcludeerd dat zij niet kiezen voor een samenwerking met Buhrmann. Dit werd bevestigd in contacten die na de aankondiging van de fusie plaatsvonden. Buhrmann hoopt evenwel dat Ahrend en Samas beide bereid zullen zijn zo'n samenwerking te overwegen in nader overleg waarvoor zij heden ingevolge artikel 4, lid 2, van de SER Fusiegedragsregels zijn uitgenodigd.

In dit verband overweegt Buhrmann NV een openbaar bod op alle uitstaande aandelen Koninklijke Ahrend NV en Samas-Groep NV. Bij wijze van indicatie - met het oog op een gerechtvaardigde koersvorming van de betrokken aandelen - kan worden vermeld dat de overwogen biedingen zullen worden gedaan met een premie van ongeveer 50% ten opzichte van de slotkoers van de aandelen Ahrend en Samas op de dag voor de aankondiging van hun voorgenomen fusie (3oktober 2000). Het overwogen bod zal bestaan uit een combinatie van aandelen en contanten, waarbij circa een derde van de biedprijs in contanten zal luiden. Het voorgaande zal vanzelfsprekend nog onderwerp zijn van het hiervoor bedoelde overleg met de Besturen van Ahrend en Samas.

Buhrmann is van mening dat een combinatie van Ahrend, Samas en Buhrmann zal leiden tot een krachtige en vooraanstaande Europese speler in de markt voor distributie van kantoorproducten, en dat deze combinatie aanzienlijk meer voordelen zal opleveren dan Buhrmann's huidige Europese activiteiten of de fusie van Ahrend en Samas samen. De voorgenomen transactie brengt de drie Nederlandse ondernemingen op de nummer één positie als leverancier van kantoorartikelen en aanverwante diensten op de zakelijke markt in Europa. Buhrmann is al marktleider in Noord-Amerika en Australië. De kantoorinrichting-activiteiten van Ahrend en Samas zullen na afronding van de transactie worden verkocht.

De overwogen transacties zullen naar verwachting onmiddellijk bijdragen aan de winst per aandeel van Buhrmann.

In verband met de overwogen transacties zijn de cijfers Buhrmann over het derde kwartaal 2000 vandaag vervroegd bekendgemaakt.

Strategie Buhrmann

Buhrmann heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot de grootste distributeur in de wereld van kantoorproducten op de zakelijke markt. Autonome groei en acquisities hebben bijgedragen aan het bereiken van deze marktpositie. In 1999 heeft Buhrmann Corporate Express overgenomen. Buhrmann heeft ook een vooraanstaande positie in Europa als distributeur van papier en grafische systemen. De strategie van Buhrmann is gericht op verdere groei en uitbouw van de business-to-business service en distributieactiviteiten.

Uitmuntende strategische combinatie

Door de voorgenomen overnames van Ahrend en Samas bereikt Buhrmann in één keer de positie als grootste distributeur van kantoorproducten in Europa. De distributie-activiteiten zullen worden geïntegreerd in de organisatie van Corporate Express in Europa. De overwogen transacties zullen leiden tot een aanzienlijke versterking van Buhrmanns marktpositie in Europa aangezien Ahrends en Samas' activiteiten in de Benelux, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland goed aansluiten bij die van Buhrmann in deze landen. Schaalvergroting is van groot belang en leidt tot verdere consolidatie in de markt. Schaalgrootte levert voordelen op door een betere benutting van de operationele infrastructuur, inkoopvoordelen en een groter draagvlak voor ICT-ontwikkelingen en -uitgaven. Van dit laatste zijn de omvangrijke investeringen in eBusiness een goed voorbeeld. Buhrmann heeft onlangs aangekondigd hierin over een periode van 3 jaar in totaal ¤ 100 miljoen te zullen investeren, bovenop de reeds geplande investeringen in ICT. Met deze investeringen in de volgende generatie van eBusiness-systemen verwacht Buhrmann haar leidende positie verder te kunnen uitbouwen. Dergelijke investeringen zijn noodzakelijk om het marktleiderschap te versterken en de winstgevendheid te verbeteren door optimale service te verlenen aan onze Europese en wereldwijd opererende klanten in het business-to-business segment. De distributiebedrijven van Ahrend en Samas zullen vrijwel meteen kunnen profiteren van de voordelen die deze ontwikkelingen op het gebied van eBusiness met zich meebrengen.

Synergievoordelen

Naast de al eerder aangekondigde synergievoordelen van ¤ 25 miljoen op jaarbasis die Ahrend en Samas door het samenvoegen van hun ondernemingen verwachten en waarvan ruim ¤ 12 miljoen betrekking heeft op de distributieactiviteiten op het gebied van kantoorproducten, denkt Buhrmann door integratie van deze activiteiten synergievoordelen van nog eens ¤ 10-15 miljoen op jaarbasis te kunnen realiseren. Deze synergievoordelen zullen met name ontstaan door verbeterde inkoopvoorwaarden, samenvoeging van drie hoofdkantoren, logistieke centra en back offices, alsmede door kostenbesparing op ICT-investeringen.

Frans Koffrie, CEO van Buhrmann, zegt over de overwogen transacties: "De distributie-activiteiten van Ahrend en Samas sluiten naadloos aan op onze eigen business-to-business service en distributie-activiteiten in kantoorproducten. Het leidt tot een versnelde realisering van onze strategische doelstellingen op dit gebied. Door schaalvergroting kunnen we omvangrijke voordelen realiseren in inkoop en distributiekosten en kunnen we versneld profiteren van onze investeringen in e-Business."

"De kantoorinrichting-activiteiten van beide ondernemingen passen niet in onze core business. In nauw overleg met het management van beide ondernemingen willen we voor deze activiteiten een goede oplossing vinden. De medewerkers van Ahrend en Samas kunnen we interessante perspectieven bieden. In alle geledingen van onze organisatie hebben wij behoefte aan goede mensen."

"De overwogen transacties bieden aandeelhouders van beide bedrijven een zeer aantrekkelijk alternatief voor de voorgenomen fusie. Wij zijn er van overtuigd dat dit alternatief gunstig is voor zowel de klanten, de aandeelhouders als de medewerkers van de drie ondernemingen."

Structuur van de transacties

Buhrmann overweegt een bod uit te brengen op het huidige uitstaande aandelenkapitaal van zowel Ahrend als Samas in de vorm van een gecombineerd bod in aandelen en contanten. Op basis van de aandelenkoers van Buhrmann voorafgaand aan deze aankondiging zullen de overwogen biedingen naar verwachting worden uitgebracht met een premie van ongeveer 50% ten opzichte van de aandelenkoersen van Ahrend en Samas voor de aankondiging (op 4 oktober 2000) van hun voorgenomen fusie. Op dit moment wordt overwogen een bod uit te brengen van circa tweederde in aandelen en circa een derde in contanten. Deze informatie wordt verstrekt als indicatie voor de markt met het oog op een gerechtvaardigde koersvorming van de betrokken aandelen. Het voorgaande is vanzelfsprekend nog onderwerp van overleg met de Besturen van Ahrend en Samas. De Raden van Bestuur en Raden van Commissarissen van Ahrend en Samas hebben het bod in overweging genomen, de betrokken vakbonden zullen worden geconsulteerd. Buhrmann verwacht binnenkort nadere details over de voorgenomen transactie bekend te kunnen maken. De besturen van Ahrend en Samas zijn uitgenodigd voor overleg, alvorens nadere stappen zullen worden ondernomen.

De overwogen transacties zullen naar verwachting onmiddellijk bijdragen aan de winst per aandeel Buhrmann. Dat is niet alleen aantrekkelijk voor de aandeelhouders van Buhrmann, maar ook voor de aandeelhouders van Ahrend en Samas, die aandelen Buhrmann ontvangen in ruil voor hun (certificaten van) aandelen Ahrend en Samas. De exacte ruilverhoudingen en andere details van de overwogen biedingen zullen worden bekendgemaakt in de biedingsberichten, die te zijner tijd zullen verschijnen.

De SER-Commissie Fusieaangelegenheden, Euronext Amsterdam en vakbonden zijn geïnformeerd, de ondernemingsraad van Buhrmann zal om advies worden gevraagd.

Noot voor redacties