Vragen PvdA over vertraging in een strafzaak

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 1 november 2000

VRAGEN VAN HET LID VAN OVEN (PVDA) AAN DE MINISTER VAN JUSTITIE

1. Heeft u kennisgenomen van de uitspraak van het Gerechtshof te Amsterdam d.d. 28 september 2000 waarbij het Openbaar Ministerie (OM) in een sociale zekerheidsfraudezaak deels niet ontvankelijk werd verklaard en deels tot een lagere strafoplegging werd beslist vanwege het feit dat de laatste behandeling in hoger beroep vier jaar en negen maanden later plaatsvond dan het eerste verhoor van de verdachte door de sociale recherche, zodat sprake was van schending van het redelijk termijnbeginsel? (1)

2. Hoe is het mogelijk dat het na de vonniswijzing door de rechtbank Amsterdam op 5 juni 1997 tot 23 maart 1999 duurde voor de zaak voor het eerst door het Hof Amsterdam ter zitting werd behandeld?

3. Waarom werd de behandeling van de zaak nadat op verzoek van het Hof door de Rechter Commissaris nog 5 getuigen waren gehoord, van wie de laatste op 1 september 1999, eerst op 14 september 2000 ter terechtzitting van het Gerechtshof voortgezet?

4. Kunt u aangeven in hoeveel strafzaken in 1999 de verschillende gerechtshoven in Nederland tot niet ontvankelijkverklaring van het OM kwamen in verband met schending van het redelijk termijnbeginsel? (2)

5. Is - zo de oorzaak van de vertraging daarin gezocht zou moeten worden - de capaciteit van de strafsector van het Amsterdamse Gerechtshof inmiddels op orde?

(1) Zie Nieuwsbrief Strafrecht, 20 oktober 2000 onder nr.199

(2) Vgl. ook het antwoord nr. 4 op vragen van het lid Van Oven van 23 februari 2000 over het onredelijk tijdsverloop in een strafzaak waarin werd uitgesproken dat in 1999 door de Hoge Raad in geen enkel geval in verband met schending van het redelijk termijnbeginsel tot niet ontvankelijkverklaring van het OM werd besloten (1999-2000 nr. 1015)