Nominaties woningbouwproject van de twintigste eeuw

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000

Woningcorporaties nomineren tien projecten voor het project van de eeuw

Hilversum, 1 november 2000

De tien genomineerde projecten voor het woningbouwproject van de twintigste eeuw staan in Amsterdam, Rotterdam, Kerkrade, Bergen (NH), Gorinchem, Maastricht, Hilversum en Ede.
Uit deze projecten kiest een landelijke jury op 15 januari 2001 de uiteindelijke winnaar.
Lezers van Aedes-Magazine, hét magazine voor woningcorporaties, hebben de tien nominaties gekozen. Mr. Willem van Leeuwen, algemeen directeur van Aedes vereniging van woningcorporaties, heeft vandaag de uitslag bekend gemaakt.

Alle lezers van Aedes-Magazine hebben begin oktober het boek Een beeld van een eeuw ontvangen. In dit boek zijn vijftig hoogtepunten geselecteerd uit honderd jaar sociale woningbouw, verdeeld over de tien decennia van de twintigste eeuw. Bijna 700 lezers hebben uit deze selectie per decennium hun favoriete project gekozen. Dit leverde tien nominaties op voor het project van de eeuw:

De Hopel, Kerkrade (1906), Het Schip, Amsterdam (1919), P.L. Takbuurt, Amsterdam (1923), Vroesenlaan, Rotterdam (1935), De Merelhof, Bergen (1949), Schutterswijk, Gorinchem (1956), Malberg, Maastricht (1967), Wandelmeent, Hilversum (1976), Entrepotdok, Amsterdam (1986) en Rietkampen, Ede (1995).

Op 15 januari maakt juryvoorzitter Henny Stoel (NOS-journaal) tijdens de Openingsmanifestatie Viering honderd jaar Woningwet in de Beurs van Berlage te Amsterdam de winnaar bekend. De andere leden van de jury zijn dr. Dick Tommel (directeur Nationaal Woninginstituut, oud-staatssecretaris Volkshuisvesting), drs. Cilly Jansen (directeur Architectuur Lokaal), Annie Verdoold (actief buurtbewoonster Spangen, Rotterdam) en prof. dr. Derk de Jonge (emeritus hoogleraar sociologisch onderzoek van de architectuur, TU Delft).

Noot voor redacties