Schiphol breidt terminal en pieren uit

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000
Amsterdam Airport Schiphol

Persberichten

Schiphol blijft investeren in capaciteit en kwaliteit; Luchthaven breidt terminal en pieren uit

Vandaag heeft minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Waterstaat op Schiphol de vernieuwde en uitgebreide Lounge Centraal, de verbrede D-pier, de verlengde E-pier en de nieuwe B-pier officieel in gebruik genomen. Samen met de Schipholbedrijven die van de terminal gebruik maken, werd gevierd dat een aantal ingrijpende bouwprojecten is voltooid. Na ruim twee jaar van bouwwerkzaamheden is er nu meer ruimte voor passagiers, luchtvaartmaatschappijen, winkels en horeca.

Meer capaciteit en kwaliteit
De renovatie en de uitbreiding van Lounge Centraal werden in de zomer van 2000 afgerond. De oppervlakte van de lounge is verdubbeld en de See Buy Fly winkels zijn nu gegroepeerd in vijf futuristische winkeleilanden. De steel van de D-pier, Schiphols langste en drukste pier, is drie keer zo breed geworden. Bovendien heeft deze pier een eigen winkelcentrum gekregen. Eerder dit jaar zijn verder de nieuwe B-pier en de verlengde E-pier in gebruik genomen, waardoor het totale aantal gates met 14 is uitgebreid tot 90.

Op dit moment wordt de renovatie van de C-pier afgerond en wordt nog gewerkt aan de installatie van een nieuw bagage-afhandelingssysteem onder het platform van de D-pier dat vóór de zomer van 2001 in gebruik wordt genomen.

Uitbreiding Terminal West
Ook de komende jaren wordt een aantal grote bouwprojecten uitgevoerd om na 2003 aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen voldoende capaciteit en kwaliteit te kunnen blijven bieden. Gerlach Cerfontaine, president & CEO van Schiphol Group, kondigde vandaag aan dat begin volgend jaar een aanvang zal worden gemaakt met het uitbreiden van terminal West.

Terminal West, dat nu bestaat uit Aankomst en Vertrek 3, wordt uitgebreid met 43.000 m2 beschikbaar vloeroppervlak. Met deze uitbreiding raakt de terminal dan bijna de G-pier.

Op aankomstniveau - begane grond - worden de huidige aankomsthal (Aankomst 3) en de bagage-reclaimhal vergroot. Schiphol Plaza krijgt een extra winkelstraat.

Op de eerste verdieping wordt de vertrekhal uitgebreid met vier rijen met check-in posities, ticketbalies, een Schiphol Inlichtingenbalie en een horecafaciliteit. Achter de paspoortcontrole wordt Lounge West uitgebreid. Het grootste gedeelte van de uitbreiding op vertrekniveau wordt echter benut voor een nieuwe lounge voor Schengenpassagiers, die via een ticket- en/of boardingcard-controle direct toegankelijk is vanuit de uitbreiding van de vertrekhal. Zowel de uitbreiding van Lounge West als de nieuwe Schengenlounge krijgen een tweede verdieping met horecafaciliteiten en zit- en rustgelegenheden voor passagiers en lounges van luchtvaartmaatschappijen.

De uitbreiding van Terminal West zal naar verwachting eind 2003 in gebruik genomen kunnen worden.

Renovatie en uitbreiding Lounge Zuid
In het voorjaar van 2001 zal naar verwachting tevens worden begonnen met de renovatie en uitbreiding van de Schengenwachtruimte, Lounge Zuid. Deze Lounge wordt, net zoals de vernieuwde Lounge Centraal, uitgebreid in de richting van het platform, waardoor hij in oppervlakte twee keer zo groot zal worden. Het bestaande gedeelte wordt gerenoveerd. De uitbreiding en renovatie van Lounge Zuid zullen in 2004 gereed zijn.

J-pier met 'people mover'
Begin 2001 wordt begonnen met de bouw van de platformen voor een nieuwe pier aan de overzijde van de A4, tussen de snelweg en de Zwanenburgbaan. Deze J-pier krijgt 17 gates voor kleinere (zoals de Boeing 737) en middelgrote (bijvoorbeeld Boeing 767) vliegtuigen voor vluchten naar zowel Schengen als niet-Schengen bestemmingen. De J-pier wordt met een geautomatiseerd personentransportsysteem verbonden met de uitbreiding van Terminal West. De bouw hiervan start eind 2001/begin 2002. Het station voor de 'people mover' ligt op vertrekniveau, direct naast de uitbreiding van de terminal. De pier, het personentransportsysteem en het station zullen eind 2003 in gebruik genomen kunnen worden. De platformen van de J-pier zijn al eind 2002 gereed, en kunnen vanaf die tijd gebruikt worden voor het parkeren van vliegtuigen.

H-pier
Direct naast het tracé van de 'people mover' is na 2004 een tweede geheel nieuwe pier gepland, de H-pier. Deze zal met Terminal West worden verbonden en ruimte bieden aan vier grote vliegtuigen van het type Boeing 747.

Kantoren en wegen
Met alle uitbreidingen moet ook het wegenstelsel bij de terminal aangepast worden. De voorrijwegen voor afhalers, wegbrengers en dienstverkeer op verhoogd niveau worden over de gehele lengte van de uitbreiding van Terminal West doorgetrokken in de richting van de A4. Ook is nieuwe kantoorruimte nodig voor de Schipholbedrijven die werkzaam zijn in de terminal. In de uitbreiding van Terminal West komt circa 3.000 m2 kantoorruimte beschikbaar. Ook is een kantoortoren voorzien met circa 5.000 m2 kantooroppervlak. Deze toren is niet ingepast in de terminal, maar wordt tegenover de uitbreiding geplaatst en met een verbindingsgang met de vertrekhal van Terminal West verbonden.

Eind 2000 wordt ook begonnen met de uitbreiding van het WTC Schiphol Airport.

Bouwen voor de toekomst
Met deze uitbreidingen is Amsterdam Airport Schiphol in staat om de verwachte groei van het aantal passagiers en vliegtuigen in de komende jaren op kwalitatief hoogwaardig niveau te ontvangen. Wanneer in 2006 ook de nieuwe H-pier in gebruik genomen wordt, beschikt Schiphol over 112 gates met passagiersbruggen en heeft de terminal een capaciteit voor circa 55 miljoen passagiers.

De totale investeringen van Amsterdam Airport Schiphol in nieuwe luchthavenvoorzieningen worden in de komende vier jaar geraamd op 3 miljard gulden, inclusief de aanleg van de vijfde baan. Daarvan is bijna 1 miljard gulden bestemd voor de uitbreiding van Terminal West, de bouw van de J-pier en de aanleg van het personentransportsysteem tussen de terminal en de J-pier.

uitbreiding terminal en pieren (88760 bytes)