Politieberichten Hollands Midden

Fax 071-545 93 26
Afkomstig van: Sjoerd van Andel
Datum: 1 november 2000

Snelkraak modezaak Noordwijkerhout Op 1 november rond 03.30 uur vond een snelkraak plaats in een modezaak aan de Havenstraat. Na het ingooien van een ruit gingen de daders er vandoor met een nog onbekend aantal jassen. De politie die snel terplaatse was stelde nog een zoektocht in de omgeving naar de daders in. De politie trof de snelkrakers niet meer aan. Wel werden nog een aantal jassen op straat teruggevonden.

Voorrangsfout leidt tot aanrijding Sassenheim
Op de kruising Oegstgeesterweg met de Haarlemmertrekvaart ontstond dinsdag 31 oktober rond 08.50 uur een aanrijding tussen twee auto's. Een 52-jarige automobilist uit Oegstgeest gaf op de kruising geen voorrang aan een 31-jarige automobiliste uit Warmond. De automobiliste raakte daarbij licht gewond. Zij werd per ambulance overgebracht naar het LUMC.

Geen voorrang op rotonde Oegstgeest
Op de rotonde Rhijngeesterstraatweg/ Rijnzichtweg ontstond dinsdag 31 oktober rond 08.50 uur een aanrijding tussen een fietser en een automoblist. De 53-jarige automobilist uit Oegstgeest verleende geen voorrang aan het 12-jarige fietstertje. Met licht letsel werd het fietstertje naar het LUMC overgebracht.

Wiel van auto zakt spontaan door wegdek Sassenheim
Een 29-jarige automobilist uit Sassenheim kreeg dinsdag 31 oktober rond 11.45 uur op de Essenlaan de schrik van z'n leven. Plotseling zakte een wiel van zijn auto door het wegdek. De auto was niet meer voor of achteruit te krijgen. Een takelbedrijf moest uitkomst bieden. De gemeente Sassenheim kwam terplaatse en nam maatregelen. Niet bekend is wat de oorzaak is van dit ongewone gebeuren. Doorgereden Leiden
Dinsdagochtend 31 oktober is een 15-jarige meisje aangetikt door een passerende auto. Het meisje fietste over de rotonde die de Rooseveltstraat met de Vijf Meilaan verbindt. De autobestuurder verleende geen voorrang en raakte het meisje waardoor ze kwam te vallen. Ze raakte niet gewond, maar wel was de fiets beschadigd. De onbekend gebleven chauffeur heeft de aanrijding wel opgemerkt, maar heeft zijn weg gewoon vervolgd. Getuigen die informatie hebben over de chauffeur of over zijn auto wordt verzocht te bellen met de politie in Leiden, (0900) 8844.

Brute roof Leiden
Bij een woning in de Raamsteeg werd dinsdag 31 oktober rond 11:00 uur aangebeld. De 88-jarige bewoner deed open en had meteen een vuistslag in het gezicht te pakken. Terwijl de man gevloerd was, stormden drie jonge, negroïde mannen naar binnen en haalden in korte tijd de woning overhoop. Toen de drie via de voordeur weg wilde vluchten, heeft een 85-jarige broer, die buiten bezig was maar op het hulpgeroep was afgekomen, nog geprobeerd ze tegen te houden. Dt lukte niet; er werd een stoel in zijn richting gegooid. In elk geval is een geldkistje weggenomen. De 85-jarige man, die samen met zijn broer het huis bewoont, is door ambulancepersoneel onderzocht maar had slechts kleine verwondingen die ter plaatse zijn behandeld. De politie is een onderzoek gestart en vraagt de hulp van getuigen. De daders hadden alledrie een donkere huidskleur, opvallend was de lengte van één van de drie. De lengte van deze dader wordt geschat op 1,95 meter. Wanneer mensen menen informatie te hebben die voor het politieonderzoek van belang kan zijn, wordt hen verzocht te bellen met de recherche van de politie in Leiden, telefoonnummer (0900) 8844.

Aanhouding na bedreiging Leiden
Een 19-jarige vrouw uit Leiden is dinsdagavond 31 oktober rond 23:45 uur op de Roodenburgerstraat door een brommerrijder bedreigd en van geld beroofd. Even tevoren was er in een woning in de wijk achter de Zijlsingel onenigheid geweest waar een jonge man gezinsleden met een mes had bedreigd. De jongen was er op een gele brommer vandoor gereden. De bedreigde vrouw gaf een signalement dat bij deze jongen paste. De 18-jarige jongen kon een half uur later door de politie in zijn woning worden aangehouden. Bij zijn aanhouding gedroeg de man zich erg agressief, ook beledigde hij één van de politie-agenten. De man is ingesloten.

Aantreffen verboden bestrijdingsmiddelen Zwammerdam/Ter Aar/Aarlanderveen De politie voerde dinsdag 31 oktober een bestrijdingsmiddelencontrole uit bij een vijftal bedrijven in de groensector. Bij drie bedrijven werden bestrijdingsmiddelen aangetroffen die niet meer op de markt zijn toegelaten. Tegen één ondernemer is proces-verbaal opgemaakt, de andere twee moesten de niet toegelaten middelen inleveren.

Fietser breek been bij val Nieuwkoop
Een 76-jarige vrouw uit Nieuwkoop brak dinsdag 31 oktober rond 15.27 uur in de brandgang achter de woningen aan de Spieringstraat haar been. De vrouw fietste in de brandgang toen een 8-jarig fietstertje haar tegemoetkwam. Vermoedelijk schrok zij daarvan en remde. Daarbij kwam zij ten val en brak haar been.

Verdachten diefstal aangehouden op heterdaad Bodegraven
Op 01 november ron 03.30 uur heeft de politie in Bodegraven zes jongemannen aangehouden terwijl zij op het onbrekerspad waren. De zes, een 18 jarige Alkmaarder en vijf Amsterdammers van 21, 2x22, 23 en 25 jaar, werden betrapt toen zij op de Beneluxweg gezien werden door een beveiligingsfunctionaris. Deze belde de poloitie, waarop het zestal werd aangehouden. Drie van de mannen zijn overgebracht naar Alphen aan den Rijn en Gouda waar zij nu worden verhoord.

Woninginbraken Waddinxveen
Drie Waddinxveners met een woning aan de Weidezoom hebben dinsdagochtend 31 oktober aangifte gedaan van woninginbraak in de nacht van maandag 30 op dinsdag 31 oktober. In één geval hebben de dader(s) gaatjes geboord in een raam aan de achterkant van de woning. De bewoners ontdekten de volgende morgen dat er bankpassen, geld en een klok waren ontvreemd. Bij hun buren is geprobeerd op dezelfde wijze in te breken. Dit mislukte omdat de raamboomhefsluitingen voorzien waren van sloten.

Morgen, donderdag 2 november 2000 is de gehele dag het bureau communicatie afwezig wegens de landelijke politievoorlichters dag. Alleen in spoedgevallen en/of ernstige calamiteiten kunt u bellen met de mail-box van de piketvoorlichter: 06-60 04 20 91. Deze zal u dan terugbellen.

De afdeling communicatie houdt op wonsdag afdelingsoverleg van 10.30 uur tot 13.00 uur. Buiten deze uren is de afdeling persvoorlichting bereikbaar.