Operatie Tgengif gaat van start tegen roken

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000

Persbericht Trimbos-instituut

Start `Operatie Tegengif' onder brugklassers

SCHOLIEREN BELOVEN HALF JAAR NIET TE ROKEN

Utrecht/Den Haag, 25 oktober 2000. Op woensdag 1 november gaat de landelijke niet-roken actie `Operatie Tegengif' van start. Het startsein wordt gegeven door leerlingen van het Noordzee College, lokatie Technische School, Rijn Binnen en Kustvaart in IJmuiden. Zij ondertekenen woensdag hun niet-roken contract. Het Trimbos-instituut en STIVORO (Stichting Volksgezondheid en Roken) namen het initiatief tot deze landelijke actie. De afgelopen maand hebben zich 1831 klassen opgegeven voor deelname. De actie richt zich op leerlingen in de eerste klassen en tweede klassen van scholen voor het voortgezet onderwijs. `Operatie Tegengif' maakt onderdeel uit van een Europees project genaamd `The Smokefree Class Competition'.

Het doel van `Operatie Tegengif' is tweeledig: voorkomen dat jongeren beginnen met roken en jongeren motiveren met roken te stoppen. Zoals bekend is roken een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van ziekten als kanker, hart- en vaatziekten en longziekten. De meeste jongeren die roken, beginnen ermee als ze tussen de 12 en 16 jaar oud zijn. De leeftijd waarop ze beginnen met roken beïnvloedt de mate waarin ze in de toekomst blijven roken. Hoe jonger ze starten, des te vaker blijven ze roken.
De sociale groep waarin jongeren zich bevinden speelt voor hen een belangrijke rol bij de keuze om al of niet te beginnen met roken.

Op 1 november zetten de leerlingen van drie eerste klassen van het Noordzee College, lokatieTechnische School Rijn Binnen en Kustvaart in IJmuiden net als alle andere deelnemende leerlingen, hun naam op een speciaal hiervoor ontwikkelde poster. Bovendien ondertekent elke deelnemende leerling een niet-roken contract.
De wedstrijdperiode van `Operatie Tegengif' is van 1 november tot 1 mei 2001. Klassen die een half jaar niet roken en een originele foto van de klas inzenden, dingen mee naar een hoofdprijs van f 2.000,- of naar één van de 12 provincie- prijzen van f 500,-. De hoofdprijswinnaar maakt verder kans op een trip naar Athene. Een jury bepaalt op basis van de ingestuurde formulieren en de foto welke klassen in de prijzen vallen. De uitslag van de wedstrijd wordt in mei 2001 bekend gemaakt.

Aan dit project doen naast Nederland ook Finland, Griekenland, Denemarken, Duitsland, Italië, Engeland, Oostenrijk, België, Frankrijk, Spanje, IJsland, Portugal, Luxemburg, Israel en Zwitserland mee. Op 31 mei, `Wereld niet-roken dag', vindt de Europese loting plaats uit welk land er een klas naar Athene mag.

Scholen kunnen gratis meedoen aan `Operatie Tegengif'. Alle leerlingen krijgen aan het eind van de periode een certificaat en een individuele beloning. `Operatie Tegengif' is een gezamenlijk initiatief van het Trimbos-instituut en de Stichting Volksgezondheid en Roken (STIVORO) en wordt ten dele gefinancierd door de Europese Commissie.

Meer informatie: Trudy Prins, STIVORO, tel. 070-3522554; mobiel: 06-54627477.

_____

Voor nadere informatie: Henk Maurits (030 - 297 11 38; mobiel 06-20418345) of Harald Wychgel (030-2971116; mobiel 06- 24740238), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11