Ter Haak en Cornelder bundelen stuwadoorsactiviteiten

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000

Ter Haak en Cornelder bundelen stuwadoorsactiviteiten

De stuwadoorsbedrijven Westport Terminals Amsterdam B.V. en die van de Ter Haak Group Transit Terminal Amsterdam B.V. en Ter Haak Stuwadoors - bundelen vanaf 1 november hun krachten in een nieuw bedrijf: United Stevedores Amsterdam (USA).

80% van USA is in handen van Ter Haak en 20% van Cornelder. Het nieuwe bedrijf wordt gevestigd in de Amerikahaven en zal haar activiteiten verder ontwikkelen op de locaties Vlothaven, Suezhaven, Hornhaven en de Amerikahaven.

De directie wordt gevoerd door Richard ter Haak, directeur van de Ter Haak Group en Dick de Bruin, directeur van Westport. Zij lichten hun stap toe. Ter Haak: 'Wij streven beiden naar een betere bezettingsgraad op de terminals. Daarnaast willen we gebruik maken van ieders know how, mankracht, netwerk en ervaring'. De Bruin: 'Door in zee te gaan met de Ter Haak Group ontstaat er een stuwadoorsbedrijf dat efficiënter op de markt actief kan zijn. Bovendien sluiten we met deze stap aan op de huidige ontwikkelingen in het Amsterdam Noordzeekanaalgebied. Ik heb het dan in het bijzonder over de realisatie van de nieuwe containerterminals en de aanleg van de Afrikahaven. Ook de nauwe relatie met de Royal Burger Group is hierbij van groot belang.'

De Ter Haak Group opereert sinds 1911 in de haven van Amsterdam. Het bedrijf heeft verschillende dochterondernemingen: Transit Terminal Amsterdam, Ter Haak Stuwadoors, Container Company Amsterdam (CCA) en ter Haak Warehousing & Logstics B.V. Het bedrijf is tevens actief in Roemenië en West Afrika.

Westport Terminals Amsterdam B.V. is voor 100% van het bedrijf Cornelder Holding, dat bestaat sinds 1814 en haar hoofdkantoor in Rotterdam heeft. Cornelder is sinds die tijd gegroeid door fusies en joint-ventures in Nederland, de rest van Europa, Azië, Zuid-Amerika en West- en zuidelijk Afrika. Nog slechts kort geleden verkreeg het bedrijf via Trimarene Holding B.V. een controlerend belang in de sterk expanderende Royal Burger Group.

Voor meer informatie:
R. ter Haak, algemeen directeur Ter Haak Group:
Telefoon: 020 611 66 88
Of
Mr. M.G. Versteeg, commercieel directeur Cornelder Holding. Telefoon: 010 - 241 80 80

01-11-2000