MKB Nieuws Nederland

MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

01-11-2000
UITNODIGING: Uitreiking eerste Innovatieprijs MKB-Beroepsonderwijs Op dinsdag 7 november vindt de finale plaats van de Innovatieprijs MKB-Beroepsonderwijs. Deze nieuwe prijs is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en MKB-Nederland en onderstreept het belang van een goede samenwerking tussen het beroepsonderwijs en het midden- en kleinbedrijf. De prijs wordt uitgereikt aan de meest innovatieve afstudeer/stage-opdracht MBO en HBO in deze sector.
Tijdens de finale strijden zes kandidaten uit het HBO en MBO om de twee hoofdprijzen van elk 5.000 gulden. Minister Hermans van OCenW en de voorzitter van MKB-Nederland, de heer De Boer, zullen de prijzen uitreiken.
De finale vindt plaats tussen 15.45 en 17.30 uur in de Uitlegzaal van het Ministerie van OCenW in Zoetermeer. U bent daarbij van harte welkom.

De zes finalisten geven tijdens de finale een korte presentatie van hun project. De voordrachten laten zien dat het midden- en kleinbedrijf een prima leeromgeving voor studenten biedt. Daarnaast wordt duidelijk dat studenten in het beroepsonderwijs bijzonder initiatiefrijk zijn. De finalisten zullen de jury proberen te overtuigen van het belang van de innovatie die zij teweeg hebben gebracht in het bedrijf waar zij stage liepen en hun aandeel daarin. De jury bestaat naast Hermans en De Boer, uit de heren Leijnse (voorzitter HBO Raad) en Van der Hout (bestuurslid Bve Raad). Een overzicht van de finalisten en hun projecten is bijgevoegd.

Finalisten onderdeel HBO:

Maaike Wardenburg, Saxion Hogeschool Enschede
Studierichting: Academie Mens & Maatschappij, richting MDW Bedrijf: Tactus, instelling voor verslavingszorg te Apeldoorn Onderwerp: De alcoholverslaafde gaat aan de fles om zo van de drank af te komen.Cue Exposure; een nieuwe methode binnen de ambulante verslavingszorg.

Teun Schetters, Haagse Hogeschool
Studierichting: Industrieel Product Ontwerpen
Bedrijf: Casparus Product Development BV te Zoetermeer Onderwerp: het ontwikkelen van een nieuw model, met nadruk op gereedschaps- en productietechnologie, gerelateerd aan 3D-CAD t.b.v. de ontwikkeling van kunststof producten.

Rick Sluiters en Sander van der Knijff, Fontys Hogeschool Eindhoven Studierichting: Commerciele Techniek, richting Bedrijfskunde en Logistiek
Bedrijf: Dracon te Tilburg
Onderwerp: concreet toepassen van innovatie op het snijvlak van techniek en commercie. Op een nieuwe manier toepassen van HotMelttechnologie op een concreet product: zijspiegels van auto.s. Nieuwe business unit hiervoor opgericht binnen het bedrijf.

Finalisten onderdeel MBO:
Bas Withagen en Richard Gerrits, Mondriaan College te Den Haag Studierichting: Technische Informatica
Bedrijf: Care Rowperfect BV
Onderwerp: ontwikkelen van een roeiprestatiemeter die door roeiploegen kan worden gebruikt om de conditie te meten bij out-doortrainingen.

Johan de Ruiter, ROC Aventus te Apeldoorn
Studierichting: Motorvoertuigentechniek
Bedrijf: De Zeeuw (autodealer)
Onderwerp: op elkaar afstemmen van het bedrijfsinterne management-informatiesysteem en het externe systeem van de dealers.

Robert van den Eertwegh, ROC Eindhoven
Studierichting: Internationale handel/groothandel, Internationaal Business Stream
Bedrijf: MIOR-holding (automatiseringsbedrijf)
Onderwerp: binnen de MIOR-holding moest een bestaande, slapende BV, Keyboard Protectors, nieuw leven worden ingeblazen.

Informatie: Katja Lamers