NMa akkoord met overname NBM door BAM

Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Den Haag, 1 november 2000

NMa akkoord met overname NBM door BAM

De directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) is akkoord met de overname van NBM door BAM. De NMa heeft na onderzoek geconcludeerd dat de partijen na de concentratie geen machtspositie zullen krijgen.

Partijen zijn beide actief op vele gebieden binnen de bouw en met name op het gebied van de grond-, weg en waterbouw, de woning- en utiliteitsbouw en de installatietechniek. Via
deelnemingen in asfaltcentrales zijn ze eveneens actief op het gebied van de productie van asfalt, een belangrijke grondstof in de wegenbouw.

Hoewel BAM na de overname een grote bouwonderneming wordt, zal BAM op geen enkele markt waarop het bedrijf actief is door de overname een machtspositie krijgen.

Binnen de markten voor woning- en utiliteitsbouw, alsmede de grond-, weg- en waterbouw is door de NMa nog gekeken of er een machtspositie voor partijen zou kunnen ontstaan voor "grote bouwprojecten". De NMa heeft geconcludeerd dat zelfs als er een aparte markt zou zijn voor zulke projecten, de marktaandelen van partijen onder de 15% zullen blijven.