Biijeenkomst over bedrijfsopvolging: Estafette of hordeloop?

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000
Vereniging FME-CWM

Bedrijfsopvolging: Estafette of hordeloop?

Voorlichtingsbijeenkomst

1 november 2000
Papendal, Arnhem

Doel van de voorlichtingsbijeenkomst

Opvolging? Overname? Een goede voorbereiding verhoogt het succes! Jarenlang heeft u uw onderneming geleid. Dan is het nu genoeg geweest. U besluit om uw bedrijf over te dragen aan één van uw kinderen, of een ander familielid. Geen beslissing die u zomaar neemt.

U wilt uiteraard goed voorbereid aan het proces van overdracht beginnen. Er zijn fiscale, juridische en andere consequenties aan deze beslissing verbonden die u wel eerst wilt kunnen overzien. Een goede planning, een stappenplan en tijdig over de juiste informatie beschikken is van groot belang. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede communicatie is tussen partijen onderling, want emoties kunnen een veel grotere rol spelen dan in eerste instantie vaak gedacht wordt.

Veel overdrachten binnen de familie verlopen stroef omdat er geen duidelijke afspraken op papier gezet zijn. In zo'n 10% van de gevallen leidt dit zelfs tot sluiting van het bedrijf. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er steeds meer vragen ontstaan over het overdrachtsproces binnen het familiebedrijf. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat ongeveer 80% van de Nederlandse bedrijven bestaat uit familiebedrijven. Hiervan zullen de komende jaren heel wat overdrachten te verwachten zijn. Het vormt dus een problematiek waar u als ondernemer niet alleen voor staat.

Reden genoeg voor de Vereniging FME-CWM, de Raad voor het Zelfstandig Ondernemerschap (RZO), BDO Walgemoed CampsObers en de Rabobank om in te spelen op de vele vragen met een speciale voorlichtingsbijeenkomst over dit onderwerp. Tijdens de bijeenkomst, die gehouden wordt op woensdag 1 november 2000 in Papendal te 6816 VD Arnhem, Papendallaan 3, wordt u uitgebreid geïnformeerd over de te nemen stappen in het proces, mogelijke valkuilen en fiscale en financiële aspecten. Een ondernemer uit de praktijk zal de eigen ervaringen met de bedrijfsoverdracht binnen de familie toelichten.

Doelgroep
Deze bijeenkomst is in principe bedoeld voor de overdragende ondernemer, de (beoogde) opvolger én de beide partners. Maar ook overige geïnteresseerden zijn meer dan welkom.

15.30 uur Ontvangst
16.00 uur Opening Vereniging FME-CWM,
de heer mr. P.H.G.M. Witte
16.05 uur Familiebedrijven in perspectief:
kenmerken en valkuilen.
Raad v / h Zelfstandig Ondernemerschap (RZO)
de heer drs. R. van Engelenburg
16.25 uur Het overdrachtsproces in beeld.
BDO Walgemoed CampsObers,
de heer E. van de Vijver
16.50 uur De praktijk aan het woord: een ondernemer van een familiebedrijf vertelt over de eigen ervaringen 17.20 uur Fiscaal-juridische aspecten en financiering bij overdracht binnen het familiebedrijf.
Rabobank
de heer drs. L.P.D. Faber
17.40 uur Mogelijkheid tot het stellen van vragen. 18.00 uur Slotwoord Vereniging FME-CWM,
de heer mr. P.H.G.M. Witte
tot ca.
18.45 uur Aperitief en informele afsluiting

Kosten
FME-CWM heeft de kosten voor deze voorlichtingsbijeenkomst weten te beperken, waardoor de kosten als volgt zijn: voor leden van de Vereniging FME-CWM FL. 75,-- niet-leden FL. 150,-- excl. BTW.

Verhindering
Bij verhindering kan de plaats van de deelnemer(s) worden ingenomen door een plaatsvervang(st)er. Na aanmelding is annulering niet mogelijk.

Wijziging
De Vereniging FME-CWM behoudt zich het recht voor het programma aan te passen of te wijzigen indien de omstandigheden dit vereisen.

Informatie
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot: mevrouw mr. Marion van der Maazen telefoon: (079) 353 13 67 of e-mail: (mma@fme.nl)
faxnummer: (079) 353 13 65.
Aanmeld formulier

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)