Joint venture AOL Europa en Banco Santander Central Hispano

Datum nieuwsfeit: 01-11-2000

AOL EUROPE

Joint venture AOL Europa en Banco Santander Central Hispano

AOL Europa en Banco Santander Central Hispano gaan een joint venture aan om AOL interactieve services in Spanje te introduceren.

Een joint venture om AOL en Internet expertise samen te brengen met prestige, middelen en 10 miljoen klanten van BSCH op een van Europas snelst groeiende internetmarkten.

De onderneming lanceert 'AOL Avant' Portal geschikt voor directe toegang via een internet apparaat.

Juan Perea wordt een niet aan de uitvoerende leiding deelnemende bestuurder in de onderneming.

Londen/Madrid - AOL Europa, S.A. een van Europas leidende ondernemingen op het gebied van interactieve dienstverlening en onderdeel van America Online, Inc. (NYSE: AOL) en Banco Santander Central Hispano, S.A. (NYSE: STD), de belangrijkste financiële groep in Spanje en Latijns Amerika, maakten vandaag bekend dat zij een nieuwe joint venture oprichten om AOL interactieve services in Spanje te lanceren.

Deze joint venture zou de Europese afdeling van 's werelds grootste online onderneming en de enige pan-Europese internet provider samenbrengen met het meest prestigieuze en gerespecteerde financiële instituut en belangrijkste telebankier in Spanje. AOL Europa brengt het krachtige AOL merk, zijn ongeëvenaarde ervaring en technische expertise in, terwijl BSCH zijn draagvlak van meer dan 10 miljoen bankierende klanten inbrengt.

America Online en BSCH zullen ieder 40% van het aandelenkapitaal van deze joint venture in bezit hebben; de overige 20% komt in handen van beleggers in Prodigios Interactivos, een internetportal in ontwikkeling en ondersteund dor BSCH, Sol Melia en Planeta en enkele andere beleggers. Het Prodigios project vormt de basis voor het eerste product van de joint venture namelijk AOL Avant, Europas eerste grootschalige interactieve portal geschikt voor een internet apparaat, die voor begin 2001 gepland staat.

Voor het Prodigios project was al een management en team van medewerkers samengesteld van meer dan 100 personen, die nu naar de joint venture overgaan. Juan Perea wordt een niet aan de uitvoerende leiding deelnemende voorzitter van het bestuur en Oscar Ruiz, manager van Prodigios Interactivos, wordt de algemeen manager van de joint venture.

Volgens Jupiter Communications is Spanje een van Europas snelst groeiende internetmarkten. Met een bevolking van meer dan 40 miljoen verwacht men dat het aantal gebruikers van 3,9 miljoen in 1999 zich in 2001 tot 7,3 miljoen en in 2005 tot 13,4 miljoen uitbreidt.

Michael M. Lynton, President van AOL International, zei: 'America Online is verheugd partner te worden met BSCH om de AOL interactieve diensten in Spanje te introduceren, dat een van Europas belangrijkste markten is. Nu in Spanje het internet op het punt staat zich explosief te ontwikkelen, heeft de joint venture de mogelijkheid om als eerste voordeel te hebben van de promotie van BSCH bij zijn 10 miljoen bankierende klanten en van BSCH's enorme ervaring op de Spaanse interactieve markt, naast het sterke management en operating team dat al samengesteld was voor de Prodigios portal. We zijn ervan overtuigd dat AOL Avant en de internet apparatuur waarvoor het werd ontwikkeld, het juiste pakket is voor de juiste prijs om AOL te introduceren bij de Spaanse consument.'

Juan Rodriguez Inciarte, algemeen directeur van BSCH, zei: 'Spanje is op weg een van de meest dynamische markten in Europa voor internet services te worden. Deze joint venture samen met de 's werelds toonaangevende leider in interactieve services zal een reusachtig platform creëren dat zowel de markt voor het internet opstuwt maar ook BSCH een enorme voorsprong zal geven in het online bankieren. We zijn ervan overtuigd dat met AOL Avant en de daarbij behorende internet apparatuur het gemakkelijk en betaalbaar wordt voor de Spaanse consument om te kunnen genieten van de AOL ervaring en ook de weg vrijkomt voor de ontwikkeling van een levendige net-economie.'

Perea gaf als commentaar: 'De technische ervaring samen met de financiële kracht van de aandeelhouders in AOL Avant, maken dit tot een uitstekend internetbedrijf en één die zich in de goede positie bevindt voor de groeiende Spaanse markt.'

AOL Avant, ontworpen voor een internet apparaat, biedt zeer gebruiksvriendelijke, eenvoudige en waardevolle AOL eigenschappen met daarbij 20 inhoudelijke kanalen, zoals reizen, financiën en shopping, en een naadloze aansluiting op het internet.

In samenwerking met de AOL Avant service, zal de joint venture 500.000 internet apparaten verspreiden onder een bepaalde groep BSCH klanten. Het volledige pakket van AOL Avant en het internet apparaat wordt aan Spaanse consumenten aangeboden voor een aantrekkelijke maandelijkse abonnementsprijs, en wordt gepromoot via een groot aantal van de 6000 BSCH filialen aan de 10 miljoen klanten in het gehele land.

Met de 'instant-on'toegang tot AOL Avant, biedt het apparaat 64MB RAM, een 4Gb hard drive en een draadloos keyboard met vijf 'smart keys' waarmee de gebruiker direct op het web of een van de kanalen kan komen. Het apparaat werkt met een aangepaste versie van het Linux operating systeem.

::AOL Europa

AOL Europa is een van de leidende multinationale internet, online en e-commerce service providers in Europa. Door de succesvolle strategie van verschillende merknamen, beheert AOL Europa de toonaangevende AOL, CompuServe en Netscape Online services, AOL Instant Messenger en de portals van AOL en CompuServe in negen landen en vier talen in Europa. Vanaf de start in 1995 bereiken de verschillende merknamen van AOL Europa nu meer dan vier miljoen huishoudens in geheel Europa.

::BSCH Central Hispano, S.A.

BSCH Central Hispano, S.A (NYSE: STD, Beurs in Spanje: BSCH) is de grootste financiële groep in Spanje en Latijns Amerika en een van de grootste banken door marktkapitalisatie in het euro-gebied. Volgens de balans van 30 juni 2000 beheerde BSCH voor USD 384 miljard aan fondsen en voor USD 303 miljard aan activa, met 30 miljoen klanten en bedrijfsactiviteiten in 36 landen waaronder de belangrijkste financiële centra in de wereld. BSCH Central Hispano biedt een enorm scala aan bankdiensten voor de zakelijke en particuliere sector in Europa en Latijns Amerika via zijn meer dan 9800 kantoren en meer dan 111.000 werknemers. De Groep is de grootste wat betreft totale activa in de regio en behoort tot de leiders in het beheren van fondsen en Europa en Latijns Amerika, met wereldwijd meer dan USD 73,4 miljard in onderlinge en pensioenfondsen onder beheer.

Contact:
America Online, Inc., Trish Primrose, tel.: +1 703 265 1746 - AOL Europa,
Sasha Chisholm, tel.: +44 2073488358 of Polly Scambler, tel: +44 207348 8354 -
BSCH, Begonia Elices, tel: +34 91 558 1179. Prodigios: Andrew Hazell, tel.:

01 nov 00 09:26