Kamervragen SP over censuur KRO affiches

Datum nieuwsfeit: 02-11-2000
Den Haag, 2-11-00

SP-Kamerlid Van Bommel is verontwaardigd over de weigering van Publex om affiches van de KRO in Abri's te hangen. Het Kamerlid wil van de minister van Justitie en de staatssecretaris van Cultuur weten of de leveringsvoorwaarden van Publex die religieuze uitingen uitsluiten niet in strijd geacht moeten worden met artikel 1 van de grondwet die discriminatie naar levensovertuiging verbiedt. Bovendien wil Van Bommel weten of Publex zich niet schuldig maakt aan inperking van de vrijheid van meningsuiting, hetgeen des te kwalijker is omdat Publex zich in een aantal steden een monopoliepositie op het gebied van buitenreclame verworven heeft. Het verbaast de SP dat een media-exploitant bepaalde levensbeschouwelijke uitingen weigert te publiceren, terwijl vrijwel elke vorm van commercie, ook kwetsende vormen zoals blijkt uit herhaaldelijke veroordelingen door de Reclame Code Commissie, een warm welkom krijgen van Publex. Van Bommel stelt de volgende vragen:

1. Heeft u kennis genomen van de berichtgeving over de weigering van de firma Publex KRO - affiches in abri's te hangen omdat zij een religieuze strekking zouden hebben?

2. Acht u de regel van de firma Publex om affiches met een religieuze strekking te weigeren in overeenkomst met het discriminatieverbod uit artikel 1 van de grondwet die discriminatie naar levensovertuiging verbiedt c.q. met de vrijheid van meningsuiting? Kunt u dit toelichten?
3. Bent u van mening dat reclame-uitingen voor een publieke omroep als de KRO gezien kunnen worden als een uiting van religieuze aard? Kunt u dit toelichten?

4. Is het juist dat Publex in de grote steden min of meer een meer een monopoliepositie heeft verworven en op basis daarvan onaanvaardbaar monopolistengedrag vertoont?

5. Is het juist dat Publex bij het verwerven van concessies voor plaatsing van reclame-uitingen in gemeenten door diezelfde gemeenten aan voorwaarden wordt gebonden? Zo ja, welke voorwaarden zijn dit en welk besluitvormingstraject is hieraan voorafgegaan?

6. Bent u bereid te onderzoeken of ook andere exploitanten van abri- reclame of andere media soortgelijke voorwaarden aan adverteerders opleggen en de Kamer daarover te informeren?

7. Deelt u onze mening dat er een landelijke richtlijn moet komen die voorkomt dat er willekeur ontstaat in de afspraken over reclame-uitingen? Zo niet, waarom niet?

Noot voor redacties