Politiebericht stad Utrecht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 2-11-2000

Politiebericht Utrecht: districten Utrecht stad, 10.00 uur
Rijden onder invloed

UTRECHT Woensdagnacht 2 november stond de politie te wachten voor het verkeerslicht op de kruising van de Amsterdamsestraatweg met de Marnixlaan. Op de St. Josephlaan kwam een auto aanrijden die bij het zien van de politie vol in de remmen ging en hierdoor op een haar na een verkeerszuil miste.

De 33-jarige bestuurder uit Utrecht reed hierop met hoge snelheid de Amsterdamsestraatweg op in de richting van het centrum. De politie gaf de bestuurder een stopteken, maar in plaats van te stoppen gaf de man gas. Na een korte achtervolging besloot de 33-jarige man toch maar te stoppen op de Acaciastraat.

Na een eerste blaastest bleek dat hij gedronken had en werd hij aangehouden. Op het bureau kwam middels de ademanalyse vast te staan dat hij 1,55 promille alcohol in zijn bloed had. De man moest zijn rijbewijs inleveren en kreeg een rijontzegging van 7 uur.

Tijdens onderzoek in het voertuig trof de politie een hoeveelheid marihuana en speed aan. De Utrechter zal zich binnenkort voor de rechter moeten verantwoorden.

Stadsbrede bromfietscontrole

UTRECHT In navolging van eerdere succesvolle bromfietscontroles heeft de politie woensdagavond wederom een stadsbrede bromfietscontrole uitgevoerd.

In totaal werden 50 bromfietsen gecontroleerd. Tijdens de actie ontstonden er een drietal achtervolgingen waarbij de politie uiteindelijk -in verband met de veiligheid van de verdachten en de veiligheid van de overige verkeersdeelnemers- de achtervolging heeft gestaakt.

Van vier bestuurders werd de bromfiets ingenomen in verband met een onduidelijke herkomst van de bromfiets. Bij een groot aantal bromfietsen werd ter plaatse de uitlaat gedemonteerd. Een bestuurder liet tijdens de controle zijn bromfiets vallen en ging er vandoor. Later meldde de jongen zich aan het bureau.

In totaal werden er 96 bekeringen uitgeschreven voor onder andere: het overschrijden van de constructie snelheid, rijden zonder helm, een onjuiste uitlaat, geen bromfietscertificaat en overige technische gebreken.

Tijdens de gehele controle bleken uiteindelijk maar acht bromfietsen volledig in orde te zijn.

Openlijke geweldpleging

UTRECHT- Op het Janskerkhof werd de politie woensdagnacht aangesproken door twee jongen uit Utrecht. Zij vertelde zojuist te zijn aangevallen door twee andere jongens.

De onenigheid ontstond op het Janskerkhof doordat twee jongens van 20 en 21 jaar uit Utrecht met hun fiets de twee slachtoffers passeerden en hierbij de twee bijna omver reden. Op het moment dat de 22 en 21-jarige slachtoffers hier iets over zijden stopte de mannen en begonnen op de twee in te slaan.

De politie heeft de jongen in de auto gezet en in de buurt gaan kijken. Even later herkende de slachtoffers de jongens en kon de politie de twee verdachten aanhouden.

Snelheidscontroles

UTRECHT Op verschillende locaties werden woensdagmorgen en -avond snelheidscontroles gehouden. Op de W.A. Vultostraat werden tussen half tien en half twaalf 1267 voertuigen gecontroleerd. In totaal schreef de politie 36 bekeuringen uit voor te hard rijden. Een bestuurder reed met 72 km/u langs de radarpost. Op de W.A. Vultostraat geldt een maximum snelheid van 50 km/u.

In de avond vond op de Cartesiusweg ook een snelheidscontrole plaats. Hier werden tussen drie en vijf uur in totaal 970 voertuigen gecontroleerd. Voor 108 bestuurders schreef de politie een bekeuring uit. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 80 km/u, waar 50 km/u is toegestaan.

Autodief op heterdaad aangehouden
UTRECHT Een 37-jarige man uit Diemen zag woensdagmiddag dat er op het Jaarbeursplein werd ingebroken in een auto. De gealarmeerde bewakingsdienst wist de 28-jarige verdachte uit Utrecht aan te houden.

Tijdens de fouillering ontdekte de politie een gestolen autoradio onder de kleding van de verdachte. Ook had de getuige gezien dat de man enkele gestolen goederen had weggegooid op het moment dat hij gepakt werd.

De man werd aangehouden door de politie. Op het bureau verklaarde hij inderdaad de inbraak gepleegd te hebben.

Achtervolging
UTRECHT - Woensdagavond 1 november heeft een agent uit de Regio Zuid Holland zuid (Vianen en omstreken) van zijn vuurwapen gebruik gemaakt op het 24 oktoberplein in Utrecht.

In Vianen werden drie personen overlopen door de politie op het moment dat zij een bumper van een voertuig wilde stelen. De verdachten gingen er van door in de richting van Utrecht. Op de A2 zag de politie de auto rijden en zette de achtervolging in. Na diverse verkeersovertredingen stopte de vluchtauto op het 24 oktoberplein. Daar sprong de bestuurder uit de auto en rende weg.

In de auto zag de politie nog twee personen op de achterbank zitten. Een van de mannen kroop naar de bestuurdersplaats en gaf gas, kennelijk om met de auto weg te rijden. Hierop heeft de agent het dienstwapen getrokken en een band van het voertuig lek geschoten. Dit om te voorkomen dat de daders verder zouden vluchten.

De man zag toch kans met het voertuig weg te komen. Later op de avond werd de auto teruggevonden in de buurt van het station. Bij de politie is van één van de daders de identiteit bekend.