Zorg VDN over recent besluit minister Borst

Datum nieuwsfeit: 02-11-2000
Leidschendam, 2 november 2000

ZORG VDN OVER RECENT BESLUIT MINISTER BORST

De VDN - Vereniging Drankenhandel Nederland - heeft met zorg kennis genomen van het recent bekend geworden besluit van Minister Borst dat betrekking heeft op bouwkundige eisen die gesteld worden aan slijterijen.

De zorg van de VDN richt zich met name op de gebrekkige omschrijving in het besluit van de begrippen 'verkeersruimte' en 'neringruimte'. Door die gebrekkige omschrijving kan onduidelijkheid ontstaan over wat wel en niet is toegestaan en zal in de toekomst jurisprudentie nodig zijn om die duidelijkheid wél te scheppen.
Merkwaardig vindt de VDN daarenboven dat het nieuwe besluit een zgn. slijterij met sluis toestaat in de verkoopruimte van de supermarkt.

Buiten de strengere controle op leeftijdsgrenzen van consumenten door de detailhandel treden naar de mening van de VDN geen grote wijzigingen op voor de verkoop van alcoholhoudende dranken voor thuisgebruik.

Los van die conclusie adviseert de VDN de minister om - naast een strafbaarstelling van de verkoper - in de toekomst ook een strafbaarstelling in te stellen voor kopers.
Op die wijze kunnen detailhandel en overheid bij herhaalde overtreding van leeftijdsgrenzen door jeugdige kopers beter optreden.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Carolien Petit van de afdeling Public Relations van de Raad Nederlandse Detailhandel, telefoonnummer (070) 337 61 65.