Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Lycos Europe neemt MultiMania over

Datum nieuwsfeit: 02-11-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Lycos Europe neemt MultiMania over voor 222 miljoen EURO in aandelen, consolideert daarmee haar sterke positie in Frankrijk en versterkt haar leiderspositie in Europa


* Lycos Europe breidt haar activiteiten verder uit door de acquisitie van MultiMania, de leidende online community site in Frankrijk. Eerder voltooide Lycos Europe de transactie van het Spray Netwerk en kondigde Lycos de grootste Europese e-commerce deal aan.


* Lycos Europe zal door de overname beschikken over het meest uitgebreide portal aanbod in Frankrijk. De nummer 1 community, de nummer 1 email provider (Caramail) en de krachtige Lycos zoekmachine behoren straks allemaal tot het Lycos Europe netwerk.


* MultiMania werd opgericht in 1995 en heeft altijd voorop gelopen in de ontwikkeling van het Franse Internet. MultiMania wordt in brede kring gezien als een echt Frans succesverhaal. MultiMania bouwde voort op haar succes door in maart 2000 een beursnotering te verkrijgen op de aandelenbeurs van Parijs. Door de overname van MultiMania krijgt Lycos Europe niet alleen een leidende marktpositie in Frankrijk, maar wordt het ook nog eens versterkt met één van de meest gerespecteerde management teams in de Franse Internet industrie.


* De transactie vertegenwoordigt een volgende stap in de strategie van Lycos Europe om een top-3 positie te bereiken in de belangrijkste Europese markten; Duitsland, Frankrijk, UK en Scandinavië. Gemeten naar bereik bezet Lycos Europe al de nummer 2 positie in Duitsland, is het de nummer 1 in Scandinavië en, als gevolg van deze transactie, wordt het de nummer 2 in Frankrijk.


* Op Europees niveau wordt Lycos Europe de leidende portal als het gaat om inkomsten (EURO 71,6 miljoen pro forma voor het fiscale jaar dat in juni 2000 werd afgesloten), maandelijkse page views (1,1 miljard) en gebruikers (meer dan 21 miljoen unieke gebruikers en 9 miljoen geregistreerde gebruikers).


* Samen met MultiMania en met haar merken Tripod en Angelfire is Lycos Europe de onbetwiste Europese marktleider op het gebied van online communities met meer dan 2,5 miljoen geregistreerde gebruikers.

De Transactie

De transactie zal plaatsvinden in aandelen, waarbij Lycos Europe voor elke 3 MultiMania aandelen 7 Lycos Europe aandelen geeft. Zowel de oprichters en managers van MultiMania, als investeerders Paribas en Sofinnova, hebben onder bepaalde condities ingestemd met de aandelenruil die 31,7% van het uitstaande aandelenkapitaal van Lycos Europe vertegenwoordigt. Lycos Europe zal morgen de houders van het resterende deel van het uitstaande aandelenkapitaal van MultiMania een voorstel doen voor een openbare aandelenruil tegen dezelfde condities (7 Lycos Europe aandelen voor 3 MultiMania aandelen). Het aanbod is voorwaardelijk totdat met het totaal van de aanvaarde aandelenruil ten minste 67% van het stemrecht van MultiMania is verkregen (inclusief de reeds verkregen aandelen), gebaseerd op het stemrecht zoals geldt bij sluiting van het aanbod.

Andere grote aandeelhouders (inclusief FD5 en IGF), die 38,9% van de aandelen in MultiMania bezitten, hebben gegarandeerd dat ze hun aandelen aanbieden bij de openbare aandelenruil. Gebaseerd op de slotkoers van Lycos Europe op de Neuer Markt van 10,10 EURO op dinsdag 31 oktober, wordt met de aangeboden aandelenruil elk MultiMania aandeel op 23,57 EURO gewaardeerd en het totale aandelenkapitaal van MultiMania op 222 miljoen EURO.

Lycos Europe heeft zich verplicht MultiMania aandelen, die zijn uitgegeven door het uitoefenen van opties van werknemers (Bons de souscription de parts de Créateur d'Enterprise, BCE), te ruilen voor Lycos Europe aandelen tegen dezelfde condities (7 Lycos Europe aandelen voor 3 MultiMania aandelen).

Ervan uitgaande dat het aanbod volledig wordt geaccepteerd en dat alle huidige uitstaande MultiMania BCE's worden ingeruild tegen Lycos Europe aandelen, zal Lycos Europe in totaal 21.989.847 Lycos Europe aandelen ruilen om het volledige verwaterde aandelenkapitaal van MultiMania in haar bezit te krijgen. Dit vertegenwoordigd 6,4% van het uitgebreide aandelenkapitaal van Lycos Europe na de acquisitie van Spray Network. De belangrijkste aandeelhouders van MultiMania zijn akkoord gegaan met een lock-up periode van 6 maanden (voor de aandelen van Lycos Europe verkregen door de aandelenruil) met maandelijkse handelsperioden.

De Raad van Bestuur van MultiMania is akkoord gegaan met de transactie en adviseert haar aandeelhouders hun aandelen aan te bieden tegen de voorgestelde condities.

Lycos Europe zal een beursnotering aanvragen op de Paris Stock Exchange (Nouveau Marché)

Achtergrond en strategische overwegingen

Met 470 miljoen page views en 6 miljoen geregistreerde gebruikers, vestigt Lycos Europe zich onmiddellijk op de tweede plaats in Frankrijk als het gaat om bereik. Met de nummer 1 community, de nummer 1 email provider (Caramail) en de krachtige Lycos zoekmachine, verkeert de ondereming in een goede positie om algeheel marktleider te worden.

Op Europees niveau komt Lycos Europe na deze transactie op de eerste plaats als Europese online medianetwerk met 1,1 miljard page views, 21 miljoen unieke gebruikers en meer dan 9 miljoen geregistreerde gebruikers.

De gecombineerde onderneming zal profiteren van belangrijke synergiën. Eén van die synergiën is het gebruik van de uitgebreide kennis en ervaring van MultiMania op het gebied van online communities binnen het gehele Lycos Europe netwerk. Daarnaast kan het pan-europese verkoopnetwerk van Lycos Europe de traffic die MultiMania genereert vermarkten. Het gemeenschappelijk gebruik van cummunity kennis verkort bovendien de cyclus voor productontwikkeling.

De leidende positie van MultiMania, de hoge kwaliteit van haar aanbod en haar opmerkelijke klantentrouw complementeren de opvatting van Lycos Europe dat het bereiken en behouden van portal leiderschap gepaard gaat met het hoogtse bereik en klantentrouw in Europa.

Met EURO 53,3 miljoen in kas op 30 September 2000 kan MultiMania zichzelf financieren totdat een break-even bereikt is.

Integratie en Management

Lycos Europe zal MultiMania integreren in haar bestaande Franse activiteiten, met onder andere Lycos France, Caramail en Spray.fr. Als de transactie voltooid is zullen Michel Meyer (CEO of MultiMania) en Olivier Heckmann (VP Content & Community) leidinggevende posities gaan bekleden in de gecombineerde Franse activiteiten. Michel Meyer zal daarnaast ook nog plaats nemen in het corporate management team van Lycos Europe.

Commentaar van management

Christoph Mohn, Chief Executive van Lycos Europe

"Ik ben bijzonder verheugd met deze acquisitie. MultiMania is duidelijk de leider in de Franstalige markt met een fantastisch product en een team van bijzonder kundige Internet ondernemers. Met MultiMania hebben we een leidende onafhankelijke Internet speler gevonden die onze visie om nummer 1 in Europa te worden, deelt. De gecombineerde onderneming die ontstaat uit Lycos Europe en MultiMania zal in Frankrijk de tweede positie innemen en belangrijke kansen voor ons creeren in het franstalige deel van de wereld. Er is een groot synergievoordeel te behalen binnen de verkoopoperatie van Lycos Europe. Daarnaast kunnen we de kennis en ervaring van MultiMania op het gebied van online communities gaan toepassen binnen het gehele Lycos Europe netwerk."

Michel Meyer, Chief Executive van MultiMania

"Sinds de oprichting in 1995 heeft MultiMania aangetoond dat het in staat is haar strategische visie op de Franstalige Internetmarkt te ontwikkelen en toe te passen. Het management van MultiMania heeft voortdurend laten zien dat het een grondige kennis bezit van het specifieke karakter van Frankrijk, zowel op cultureel als op economisch vlak. Het leiderschap in visie en uitvoering hebben het mogelijk gemaakt met MultiMania één van de belangrijkste onafhankelijke Internet sites te worden. In de sterk concurrerende Internet markt is de keuze voor een juiste partner van cruciaal belang. Doordat we deel uit maken van het snel groeiende Lycos Europe netwerk, kunnen onze leidende positie in de franstalige wereld behouden en tegelijkertijd profiteren van de schaalgrootte en ondersteuning die alleen een bedrijf als Lycos Europe kan bieden."

Financieel adviseurs

Lycos Europe wordt geadviseerd door de Deutsche Bank en MultiMania door Lazard.

Samenvatting pro forma cijfers

6 maanden tot 30 juni 2000 Lycos Europe(1) 6 maanden tot juni 2000 MultiMania(2) 6 maanden tot juni 2000 Pro-forma gecombineerd(3)
Maandelijkse page views (miljoen) (4) 914 138 1,052
Inkomsten (in miljoenen Euro) 46.7 1.9 48.6
Reclame 25.5 1.4 26.9
E-commerce, toegang en andere inkomsten 21.2 0.5 21.7 (1) Lycos Europe jaarverslag 2000, cijfers voorzien van een accountantsverklaring, pro forma voor Spray acquisitie. (2) MultiMania interim cijfers
(3) Er zijn geen aanpassingen gedaan om te garanderen dat de controlling grondslagen van beide ondernemingen gelijk zijn.
(4) juni 2000

6 months to June 30, 2000 Lycos Europe(1) 6 months to June 2000 MultiMania(2) 6 months to June 2000 Pro-forma combined(3)
Monthly page views (million) (4) 914 138 1,052

Revenues (Euro million) 46.7 1.9 48.6
Reclame 25.5 1.4 26.9
E-commerce, access and other 21.2 0.5 21.7
(5) Lycos Europe annual report 2000, audited figures, pro forma for Spray acquisition
(6) MultiMania interim figures
(7) No adjustments have been made to ensure that the accounting policies of the two companies are uniform
(8) June 2000

MultiMania inkomsten for afsluiting kwartaal, 30 september 2000

MultiMania(1) Q3 2000 MultiMania(1) Q1-Q3 2000

Inkomsten (in miljoenen Euro) 1.0 2.9
Advertentie-inkomsten 0.5 1.9
E-commerce, toegang en andere inkomsten 0.5 1.0
(1) Cijfers van het MultiMania management, niet voorzien van een accountantsverklaring

MultiMania revenues for quarter ended Sept 30, 2000

MultiMania(1) Q3 2000 MultiMania(1) Q1-Q3 2000

Revenues (Euro million) 1.0 2.9
Advertising 0.5 1.9
E-commerce, access and other 0.5 1.0
(1) MultiMania management unaudited figures

Informatie over MultiMania

MultiMania, de enige onafhankelijke Internet site onder de 10 grootste Internet sites in Frankrijk voor wat betreft publiek*, biedt een aantal gratis diensten aan en stelt daarmee Internet gebruikers in staat informatie te verkrijgen, te communiceren, haar mening te uiten, te kopen en tegelijkertijd in verbinding te staan met andere internet gebruikers die dezelfde interesses hebben. De website van MultiMania kreeg in september 2000 in totaal 158 miljoen page views en heeft bijna 600.000 leden. Het bereik van MultiMania was 25,4% in september 2000**. Opgericht in 1995 en met haar hoofdkantoor in Parijs, wordt MultiMania gezien als de marktleider voor wat betreft het ontwikkelen van innovatieve samenwerkingen en commerciële relaties die adverteerders in staat stellen specifieke groepen te bereiken. Zij voorziet Franse internet gebruikers van kwalitatief hoogwaardige informatie en diensten. MultiMania heeft sinds maart 2000 een notering op de Nouveau Marché van de Paris Stock Exchange (Reuters: F:MULM).


* Gegeven door domains en applications multimedia (Source: MMXI/Europe by September 2000)

** Percentage van Franse gebruikers die de site gedurende die maand minimaal één keer hebben bezocht

Informatie over Lycos Europe

Lycos Europe N.V. is één van de meest bezochte online bestemmingen in Europa en beheert een pan-Europees netwerk van websites met daarop diensten in negen talen. De search engines en Internet portals van Lycos (Lycos en Fireball), de persoonlijke publishing community (Tripod), Internet access provider Comundo en Spray Network bieden een breed aanbod van geïntegreerde Internet diensten zoals toegang, bereik, content en persoonlijke pagina's.

Door een breed aanbod van afzonderlijke diensten met eigen merken is Lycos Europe in staat een grote en demografisch diverse groep klanten te bedienen binnen het netwerk. Door verschillende ingangen naar het netwerk aan te bieden en gebruikers door te verwijzen naar andere websites binnen het netwerk, wil Lycos Europe de traffic en klantentrouw maximaal vergroten.

Het Lycos Europe Netwerk biedt een aantrekkelijk medium voor adverteerders en e-commerce partners door heel Europa. Adverteerders kunnen hun propositie op maat aanbieden aan een pan-Europees publiek door te adverteren door het hele Lycos Europe netwerk of zelfs meer specifieke taal- of demogarfische segmenten uit Lycos Europe haar grote en diverse database van gebruikers door te adverteren op een specifieke website of in een specifieke content area. Het grote publiek van Lycos Europe en haar onderscheidende sites zijn ook heel aantrekkelijk voor grote en kleine e-commerce ondernemingen.

Op 21 september 2000 kondigde Lycos Europe de acquisitie van Spray Network AB, een toonangevende Scandinavische portal onderneming, aan. De acquisitie werd afgerond op 23 october 2000. Door de transactie werden Spray Ventures AB en Investor AB belangrijke aandeelhouders in Lycos Europe met respectievelijk 18,3% en 4,8% van het uitstaande aandelenkapitaal.

Contacts :

Lycos Europe Ingo Rapold, Director Investor Relations, Lycos Europe Tel: +49 173 278 5293

MultiMania Guillaume Jourdan, Head of Investor Relations, MultiMania Tel: +33 1 5335 1263

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie