Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Studiemiddag 'De veranderende rol van de docent'

Datum nieuwsfeit: 02-11-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Universiteit van Amsterdam
Zoek soortgelijke berichten
Universiteit van Amsterdam



De veranderende rol van de docent

Studiemiddag ICT in het Onderwijs 2 november 2000

De expertisegroep ICT in het Onderwijs (ICTO) organiseert weer een studiemiddag voor alle medewerkers van de UvA over Informatie en Communicatie Technologie (ICT) in het universitaire onderwijs.Centraal staat de veranderende rol van de docent, tegen de achtergrond van de huidige ontwikkelingen op ICT-gebied. Onderzoekers en docenten van de UvA presenteren hun verworven inzichten.

12.30 - 13.00 uur Ontvangst in Allard Pierson Museum, Oude Turfmarkt
13.00 - 13.05 uur Opening door Petra Smulders, ICTO 13.05 - 13.45 uur Fons Vernooij , ILO/ HvA

De veranderende rol van de docent.

Ontwikkelingen op ICT-gebied openen nieuwe mogelijkheden voor het onderwijs. Virtuele leeromgevingen ontstaan, die gebaseerd zijn op digitale (c.q.elektronische) leeromgevingen. Dankzij de computer zijn nieuwe leerdoelen binnen bereik gekomen die zonder computer onhaalbaar zijn. Deze ontwikkeling brengt een verandering teweeg in de rol van de docent. Docenten moeten nieuwe leerprocessen creëren. Zij moeten zich niet alleen afvragen hoe zij met nieuwe media dezelfde leerdoelen als voorheen kunnen bereiken, maar vooral hoe zij dankzij de nieuwe media onontgonnen terrein binnen kunnen treden. Daartoe moeten docenten virtuele omgevingen creëren die bestaan uit een mix van oude en nieuwe media die ervoor zorgen dat studenten een combinatie van oude en nieuwe leerdoelen nastreven.

13.45 - 14.15 uur Gerd Junne, Network University

Het veranderende communicatiepatroon

Wat zijn de nieuwe vaardigheden van de docent die hij nodig heeft bij een digitale leeromgeving en wat zijn aandachtspunten? Hoe gaat een docent om met de toenemende communicatie met studenten en een directere vorm van commentaar? Doordat het lesmateriaal op het scherm staat wordt het lesmateriaal en de leermethode inzichtelijk. Hoe gaat de docent om met openbaarheid van zijn lesmateriaal?
14.15 - 14.30 uur Thee in het Allard Pierson Museum

Deelnemers kunnen kiezen uit de volgende lezingen:

14.45 - 15.15 uur Wouter van Joolingen, ILO
Bundeling onderwijstechnologisch onderzoek aan de UvA, wat biedt dit onderzoek de docent? Allard Pierson Museum

of Rob van Kranenburg, Film en televisiewetenschappen / Balie
Een verhaal uit de praktijk van een docent Nieuwe Media.
Cursuszaal 1.09 Informatiseringscentrum

Deelnemers kunnen kiezen uit de volgende lezingen:

15.30 - 16.00 uur Natascha Lubberding, POW
Wat vinden studenten eigenlijk van een digitale leeromgeving en hoe zien zij de veranderende rol van de docent? Studiezaal 0.04 Informatiseringscentrum

of Judith Janssen, ILO Professionalisering van docenten m.b.t. ICT en onderwijs gaat binnen het ILO hand in hand met onderwijsontwikkeling. Sinds twee jaar is aan het Instituut voor de Lerarenopleiding een traject van professionalisering aan de gang. Hier zal worden ingegaan op de voorwaarden die ervoor zorgen dat docenten op een succesvolle manier deskundiger worden op het gebieed van ICT in het Onderwijs. een paar van die voorwaarden liggen voor de hand: tijd & geld. Andere voorwaarden zijn subtieler: in teams ICT-rijk onderwijs ontwikkelen, samen ICT-rijke werkcolleges geven, oefenen in de basisvaardigheden van ICT, regelmatige informele uitwisseling tussen collega's, kleine stapjes en kleine pilots met studenten doen. Enkele voorbeelden van ontwikkelde werkvormen zullen kort getoond worden. Cursuszaal 1.09 Informatiserinsgcentrum

of Vic Klabbers, Network University De veranderende rol van docent: als online discussieleider.
Een hands-on minitraining. Let op dit duurt van 15.15-16.30 uur. Deelnemers volgen ook het gedeelte uit het volgende blok. max. 30 deelnemers. Cursuszaal 1.10 Informatiseringscentrum

Deelnemers kunnen kiezen uit de volgende lezingen:

16.15 - 16.45 uur Roel van der Voort, FEE
De digitale docent: kansen en bedreigingen van een nieuw medium. Elke academische tijd kent zijn hype; nu is er van een revolutie sprake: het nieuwe leren. In deze voordracht worden, op basis van praktijk cases, een aantal voor en nadelen tegenover elkaar gezet. Aangegeven wordt hoe we als docenten voordeel van dit nieuwe medium kunnen hebben, zonder te veel gehinderd te worden door de nadelen. Cursuszaal 1.09 Informatiseringscentrum.

of Marnella Piet, Rechten Invoeringstrategie van een digitale leeromgeving: een praktijkcase. In de Faculteit der rechtsgeleerdheid worden met ingang van dit collegejaar alle propedeusemodulen ondersteund met Blackboard volgens de zgn. minimumvariant. Daarnaast wordt een groot aantal doctoraalmodulen ondersteund met Blackboard. ook is een begin gemakat met daadwerkelijke integratie van Blackboard in het onderwijs. Een vrij ambitieuze en brede aanpak met weinig financiele middelen. Tijdens deze voordracht zal worden ingegaan op de wijze waarop de FdR dit heeft aangepakt. Hierbij komen o.a. aan de orde de professionalisering van docenten en medewerkers, de technische ondersteuning, de rol van het management en de mate van succes van deze aanpak. Studiezaal 0.04 Informatiseringscentrum.

of Vic Klabbers, Network University De veranderende rol van docent: als online discussieleider.
Een hands-on minitraining. Let op dit duurt van 15.15-16.30 uur. Deelnemers volgen ook het gedeelte uit het vorige blok. max. 30 deelnemers. Cursuszaal 1.10 Informatiseringscentrum

16.45 - 18.00 uur Afsluiting met borrel op het Informatiseringscentrum

Klik hier voor de aanmelding voor de studiemiddag

naar 't begin van deze pagina Laatste wijzigingen: 24 October 2000 - (icto@ic.uva.nl)
Bron: Informatiseringscentrum UvA

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie